Jump to content

Lyddemper til Tikka T3 308


JaktmannenTikka

Recommended Posts

hvis dere søke litt på forumet,folkes.. så er det flere som lurer på det samme som dere :)

 

Nielsen Sonic midi 45 lyddemper, erfaringer? her

viewtopic.php?f=130&t=49450

 

A-tev maxim vs sonic 45 her :)

 

viewtopic.php?f=130&t=51087&start=40

 

 

DB : Lyddemping i tester har vært fra 27-34db avhengig av kaliber og løpslengde. A-Tec Maxim, Hardcore 45, Ase Ultra Northstar var alle innenfor 1-2 DB i de ulike våpnene testet.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen testet 25 dempere til kaliber 308 (308 Win og 308 Norma Magnum) i siste blad.

Snitt 1 og 2 skudd målt ved øret, 308 Win:

Maxim med 4 moduler: 22,2 db

Sonic 45: 23,2 db

Hvis man sammenligner Sonic 45 og Maxim med 4 moduler har de veldig lik ytelse, men da er Maxim rundt 120 gram lettere og 60 mm kortere.

Sonic 45: 256 mm og 493g.

Maxim med 4 moduler: 194 mm og 373g.

Bruker man alle modulene på Maxim får får man en demper som er lik i vekt og lengde som Sonic 45, men gir noe større ytelse.

Link to comment
Share on other sites

jeg så lenge på Sonic 45, men så ble det A-tec cmm 6. fikk den billig.. også syntes jeg at sonic 45 blir så veldig lang..

 

Vil ikke en Sonic 45 oppleves som kortere selvom den er lengre? (noe klønete formulert kanskje)

Sonic 45 er 26,0 cm, hvorav 15,0 cm er inne på løpet og 11,0 cm foran pipa.

A-TEC cmm 6 er 19,5 cm, hvor hele demperen er plassert foran pipa.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen testet 25 dempere til kaliber 308 (308 Win og 308 Norma Magnum) i siste blad.

Snitt 1 og 2 skudd målt ved øret, 308 Win:

Maxim med 4 moduler: 22,2 db

Sonic 45: 23,2 db

Hvis man sammenligner Sonic 45 og Maxim med 4 moduler har de veldig lik ytelse, men da er Maxim rundt 120 gram lettere og 60 mm kortere.

Sonic 45: 256 mm og 493g.

Maxim med 4 moduler: 194 mm og 373g.

Bruker man alle modulene på Maxim får får man en demper som er lik i vekt og lengde som Sonic 45, men gir noe større ytelse.

 

Veier 450g den døm selger på winge våpen osv da. Men med noen flere moduler. Det vil si at denna demper mere vel? I forhold til sonicen?

Takk for god info.

Hvilke demper kom best ut der da?

Link to comment
Share on other sites

jeg så lenge på Sonic 45, men så ble det A-tec cmm 6. fikk den billig.. også syntes jeg at sonic 45 blir så veldig lang..

 

Vil ikke en Sonic 45 oppleves som kortere selvom den er lengre? (noe klønete formulert kanskje)

Sonic 45 er 26,0 cm, hvorav 15,0 cm er inne på løpet og 11,0 cm foran pipa.

A-TEC cmm 6 er 19,5 cm, hvor hele demperen er plassert foran pipa.

 

 

 

jo sant det.. den blir på en måtte kortere.. men jeg syntes den blir litt lang, har et bilde på ei rifle jeg kan laste opp senere..

 

 

bilde her : 8x1o3b.jpg

personlig symtes jeg den blir litt lang, pirk a vettu

 

usikker på hvor jeg fant det blide.. hvis det var på kammeret, så håper jeg eier ikke blir gærn :) fin børse !

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke så alvorlig forskjell på lengden på Sonicen og Maximen med de modulene døm selger med her da.

Men det er jo klart, sonicen bygger jo 14cm innover og 10cm utover. Mens maximen bygger 8cm innover, og 15,5 cm utover..

Lurer jammen på om jeg skal gå for en sonic, eller hva?

 

Var forresten på denne tråden og siden her du fant bildet: viewtopic.php?f=14&t=55441 :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NB! Jeg har mer enn en fot innenfor når det gjelder Sonic dempere i forskjellige størrelser.

 

Testen i siste vapentidningen var veldig god, da den viser hvor lite som skiller de ulike demperne fra hverandre om DB måling er det vesentlige kriteriet. Om demperne har tilsvarende størrelse og ett fornuftig innvendig design vil de også dempe omtrent tilsvarende. Kriteriet for valg av demper må da tas på grunnlag av soliditet, byggelengde og vekt/balanse forandring på våpenet.

 

Når Sonic demperne ble spekket var kort lengde/lite balanseforandring og soliditet/god levetid det som var hovedfokus. Dempingen var egentlig litt underordnet så lenge produktet dempet lyden under skadelig grense ved øret. Noe de også gjør med god margin. Om en ser på snittdemping i Vapentidningens test ga Sonic 45 den beste dempingen av samtlige 45mm Ø dempere. Dempere med 50mm diameter gir bedre demping, 35/40mm gir mindre.

 

Sonic demperen er pr idag sammen med BR Reflex, Hausken STD den demperen som stikker minst foran munningen og gir kortere totallengde på våpenet om løpslengden er den samme. Balistisk sett vil en demper med kort byggelengde gi deg bedre utgangshastighet med en gitt totallengde, da en kan beholde 5-7cm lenger løp. A-Tec Maxim (som er en meget god demper) bygger 5,5cm lenger på totallengden. S&L Hardcore/Jaktfall stikker 6,5 cm lenger fremover. Balansemessig på venstre arm blir de derimot ganske like da disse er snaut 100g lettere i totalvekt.

 

Om lyddempingen er ditt viktigste kriterie for valg av demper skal du kjøpe den største demperen du gidder å ha med deg. Om børse skal bæres endel og brukes til bevegelig jakt bør du kjøpe en av de korteste.

 

Deretter skal du egentlig bare tenke på hvor mye skyting du skal gjøre med rifla og sammenligne priser på de ulike demperne. Slik markedet er idag er det veldig lite forskjell på de ulike produktene dempingsmessig - på tross av at prisforskjellene er tildels enorme og skal en se på nøkterne tall fra tester er det nok litt usikkert hva en sluttbruker får for merkostnaden på de dyreste kontra de rimeligste merkene.......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Satt på en sonic 45 på mauser`n før helgen. Løpet er kappet til 48 cm. Dro rett ut på jordet for å prøve børsa. Måtte skru den inn 30cm til ventre i forhold til tiligere innstillinger.

Er dette fordi jeg kappet løpet og kula kommer ut annerledes pga riflingen i løpet?

Om jeg velger å skyte uten demper, må jeg da regne med å justere tilbake?

Har kappet løpet ca 8 cm, vil det utgjøre mye forskjell på rekyl.

 

Ja jeg vet at jeg kunne prøvd alt dette når jeg var ute men det gjorde jeg altså ikke og synes ikke jeg kan gjøre det heller nå i jula :roll: .

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...