Jump to content

1,5-6x42 og synsfelt på 100 meter.


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Farsan skal kjøpe nytt kikkertsikte til neste års elgjakt.

Han har landet på en i størrelse 1,5-6x42, men vil ha den kikkerten som gir størst synsfelt på 100 meter på 1,5x i forstørrelse.

Det kikkertsikte han har funnet sålangt med størst synsvidde er en Carl Zeiss diavari med 24 meter. Lurer derfor på om det finnes kikkerter med større synsfelt?

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

Du kan anbefale Z6 1,7-10x42, om du er klar over ulempene til det siktet også. Det har stort diameter på okularet, slik at det er dette som bestemmer hvor lavt siktet kan monteres. Okularet er ganske langt også, så i verste fall, må du bruke "extende" ringer, og da blir det ennå høyere.

 

Det andre med de Z6-ene er at utgangspupillen på laveste forstørring er mye mindre enn konkurrentene, slik at det kan være vanskeligere å finne siktebildet raskt, når man har dårlig tid.

 

På bildet ser du både diameteren til okularhuset, og ugangspupillen på 1x, på to av mine kikkertsikter.

IMG_2142_%28Small%29.JPG

 

En annen ting man skal være klar over, er at reklamefolkene vet at synsfelt selger. Derfor har jeg lagt merke til at produsenter ljuger, eller i bestefall strekker strikken, når de oppgir forstørrelsen. Jeg sammenliknet en gang en Swarovski PV 1,5-6x42 med en Zeiss Victory 1,5-6x42. Begge hadde oppgitt likt synsfelt i spesifikasjonene, men når man sammenliknet de, var det lett å se at swarovskien hadde litt dorulleffekt, og at bilden var litt mindre.

 

Den enkleaste måten å få større synsfelt på, er å redusere forstørringen. Jeg har også lagt merke til at de færreste har tenkt over at øyeavstanden har betydning for synsfeltet, men skjønner det med en gang de får det beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Synsfelt på 100 er ikke en god indikasjon på noe som helst for et kikkertsikte. Man må simpelthen finne det siktet som en er mest fornøyd med ut fra andre kvaliteter etter mitt syn. Det kan enkelt gjøres ved å prøve forskjellige sikter, helst når de sitter på en rifle. En elg er vel ikke stort mer enn 2m lang fra nese til rumpe(jeg gjetter bare har aldri målt), så lenge synsfeltet er større enn dette så går det bra.

Jeg tror det er bedre om man ser på kvaliteter som liten brytning ut mot kantene, god fargegjengivelse spesielt i motlys, enkelt å finne siktebildet ved hurtig anlegg, at litt forskjell i øyeavstand ikke får stor betydning for siktebildet m.m.(liggende kontra stående stilling gir forskjell på øyets plassering i forhold til siktet)

Jeg har sett på Z6 serien og er ikke imponert, men jeg er nå håpløs da siden jeg bare bruker Zeiss Victory når det teller. For min del bruker jeg helst 2,5-10x eller 3-12x som allroundsikter og har aldri opplevd at synsfeltet blir for lite. Mine rifler passer meg bra slik at siktet sitter foran øyet når jeg legger ann. Ja forresten så trener jeg masse på å legge ann og klikke tørt på diverse mål i tillegg til å skyte en gang i uken med rifle året gjennom. På denne måten har jeg trent opp muskelminne sånn at hodet legger seg pent på rett plass når jeg legger ann. Stort synsfelt kan ikke kompensere for manglende trening.

Etter mange år med 1,5-6x som allroundsikte så gikk jeg over til 2,5-10x50 Victory og til og med 3-12x56 som allroundsikte fordi jeg ville kunne plassere skuddet mer nøyaktig på ut til 200m enn det jeg kunne med 1,5-6x. For mange vil allikevel 1,5-6x være tilstrekkelig for all jakt, det er en fine sikter en får i den forstørrelsen når en bare velger noe av god kvalitet, prøv og finn den som er best for deg.

Link to comment
Share on other sites

En elg er vel ikke stort mer enn 2m lang fra nese til rumpe(jeg gjetter bare har aldri målt), så lenge synsfeltet er større enn dette så går det bra.

 

 

Hvis du har synsfelt på 2 meter på hundre meter tror jeg du sliter om elgen kommer på 30. Da tror jeg faktisk du sliter med et ekorn og :lol:

Link to comment
Share on other sites

Etter mange år med 1,5-6x som allroundsikte så gikk jeg over til 2,5-10x50 Victory og til og med 3-12x56 som allroundsikte fordi jeg ville kunne plassere skuddet mer nøyaktig på ut til 200m enn det jeg kunne med 1,5-6x. For mange vil allikevel 1,5-6x være tilstrekkelig for all jakt, det er en fine sikter en får i den forstørrelsen når en bare velger noe av god kvalitet, prøv og finn den som er best for deg.

 

Hvor ofte har en bruk for forstørrelse på mer enn 6x på elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

Hei joro,

Fikk lånt med meg ut en Z6i 1-6x24 demo kikkert i fra Børselars, som jeg fikk testet under litt forskjellige lysforhold, og den var helt rå.

Selv i god skumring med 2,5x var denne klar og fin. Kan skyte med begge øynene åpne, som kan være greit under drev.

Men selv om det var en hyggelig pris på den, er jeg desverre nødt til å prioritere barn og julepresanger først :trist:

Denne blir nok mitt førstevalg på nyåret. vil være brukbar til det meste av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Joro og Amatør;

Min elgjakt foregikk i et terreng med tett skog og snaufjell i Rogaland og i klassisk skogsterreng i AustAgder.

Ellers liker jeg muligheten for stor forstørrelse når man skal skyte på et dyr som er delvis skjult, da kan jeg sette skuddet forsvarlig uten at man har en hel elgside å skyte på. Jeg har aldri drevet tradisjonell posterings og drivjakt, jeg tusler rundt på egenhånd og finner dyra selv. Jeg skyter derfor oftest på dyr som står i ro. jeg kommer akkurat tilbake fra hjortejakt nå i kveld. Jeg gikk inn i terrenget fant dyr og skjøt. Det var ikke mye jeg så av dyret men nok til å få avlivet kalven som falt i smellen og ble liggende der den falt. Derfor passer det meg utmerket å ha fine retikkel og stor forstørrelse på jakt.

 

Tøysekoppen, Jeffrey;

"så lenge synsfeltet er større enn dette(2m) så går det bra." skrev ATK :wink:

 

Jeg jakter ikke elg lenger da jeg mistet tilgangen til det ene terrenget og måtte si fra meg det andre fordi jeg ikke nådde over alt. Nå jakter jeg hjort når jeg får tid og anledning, og rådyr når jeg vil.(og så litt i Afrika når jeg kan)

 

Det viktigste er at man ser det man vil skyte på godt nok til å kunne avgi skuddet, så får hver og en ha sine preferanser på sikter, retikkel og forstørrelser.

For min del har jeg skrevet noe om synsfelt ut fra mitt perspektiv og står for mine meninger, jeg griner ikke om ikke alle er enige med meg. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...