Jump to content

Laikatrøbbel


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Overtok for 2 år siden ei 4år gammel Laika tispe, da eier ikke hadde tid til å bruke henne.

I følge eier "fungerte hun" som bandhund.

 

Målet mitt var å prøve å få til en god løshund av dette, da hun har stamtavle som tilsier at det meste skulle ligge til rette for dette.

 

Jobben startet i fjor høst. Prøvde alle mulige tips og "kjerringråd", men tispa ville ikke annet en å pusse skoa mine. Når hun en og annen gang tok en tur, lette hun etter mus.

 

Jeg har sittet uttalige timer ved bålet å ventet på at hun skulle søke ut, men hun skal helst ligge i fanget mitt.

 

Etter jakta sist vinter, prøvde jeg å slippe henne sammens med min 3 år gamle ung hanne. Det var da skutt 4 elg i stålos for hannhunden.

 

Tispa hang på unghunden, og etter kort tid ble det uttak og de sto i uttaket. Det var snø, og jeg tok meg god tid inn på losen. Etter 45min var jeg inne på 50meter, å så de sto med et ungdyr inne i tettskogen.. vinden snudde, og losen tok ut. Hundene slapp etter 500 og kom tilbake på baksporet.

Det ble brukt rikelig med ros til begge hundene.

Snømengde gjorde at det ikke ble mulig med flere slipp etter dette.

 

Så, først på september i år, slapp jeg samme duoen sammes igjen, og det ble utak og los som sto i uttaket. Kom ganske raskt inn på losen, som viste seg at dyret hadde enframfot som bare hang i skinnet. (viltnemd og alt ble varslet, så jeg hadde mitt på det tørre, så det som skjedde videre er en annen historie)

Pga at elgen da ikke var særlig mobil, førte dette til at losen sto i 3,5time. Tispa var hele tiden meget aktiv i losarbeidet. Da det var problemer med innkalling, ble jeg nødt til å støkke dyret meget hardt. (ja jeg kunne skutt, men viltnemda ville la den gå til jakta :overrasket::overrasket: =)

 

Dette førte til at elgen raste ut noen hundre meter, og la seg på tunet til en av grunneierene, med hundene liggende i los ved siden av. Jeg gikk bort til elgen, klappet den, og tok av hundene.

(Elgen ble skutt av grunneier da den var totalt utmattet. Det viste seg at elgen var meldrøyeforgitet, og derfor var helt utmattet før hundene fant den.)

 

Dette trodde jeg da skulle være en stor vitaminsprøyte til tispa, som jeg hadde slitt med å få interesert i elg, og forhåpningene var store første dag i elgjakta.

 

For å få en god start, slapp jeg henne sammens med "sjefs"-tispa, som det er skutt mye elg for.

Elg ble funnet, og sjefen ledet an. Ungtispa hang på losen i 5minutter, og kom deretter å la seg ved beina mine :twisted::twisted::twisted: .

Slik fortsatte det i hele høst, skopuss og atter skopuss.

 

Prøvde henne ved flere anledninger som bandhund, både ved jakt og ettersøk, og det fungerer 100%.

Men, har sagt det, at den dagen jeg blir nødt til å jakte med bandhund, det er dagen jeg slutter med elgjakt.

 

Tispa er nå 6år, men hva F........ gjør jeg for å få henne interesert. Har nå kommet dithenn, at jeg skyter hva som helst for henne, bare det er los. Om det er ekorn rev grevling eller elg, spiller ingen rolle, bare jeg får brukt henne som løshund. Hun var ekstremt hissig på bjørn i Namskogan, men tilgangen på bjørn er mer som begrenset.

Hver gang jeg slipper henne, alene eller med noen av de andre, er hun stort sett bare ute på tur, leter mus, og pusser sko.

 

Noen som har gode tips å komme med?? Noen med erfaring fra lignende situasjoner??

Link to comment
Share on other sites

Finn ferske mårspor, så skal du se at instinktene hennes kobler inn.

Mårinteressen ligger så dypt i disse hundene, og jeg tror ikke at den laikaen som ignorerer dette er født enda. Skjer det, så har avlen tatt fullstendig av i feil retning.

 

Slipp henne gjerne sammen med en mårfanatiker, så vil iveren i fra denne også smitte over på din :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange begynner i feil ende når det gjelder laikaen. De starter jakttreningen med å ta hunden vekk fra mange loser, fugl, ekorn og til og med grevling tar de hunden vekk ifra. Fordi den bare skal jakte elg. Med dette gir du unghunden feil signaler mener jeg. Et godt hundearbeid med påfølgende los, og at dette viltet går dødt i bakken er den perfekte triggeren og den beste belønningen en laika kan få. Jeg tror særlig første året til valpen er det viktig å skyte det den loser på, med dette bygger du opp jaktlysten og bytte-bevisstheten.

Faktorer som at hunden er i bra fysisk form og er skogvant skal jeg ikke si mer om her bortsett fra at disse to faktorene er undervurderte når det gjelder "driven" og selvtilliten til hunden. Dette må være på plass før en kan forvente noe særlig av jakten.

Å sitte for å vente på at hunden skal slå ut har jeg ikke noe tro på når det gjelder laikaen, jeg ville gått så seint at hunden må holde seg på beina hele tiden, mot vinden i håp om at den får ferten av noe vilt og reiser ut på dette. Loser den på dette viltet så vær progressiv for å få skutt dette (elgen)

Reiser hunden ut et stykke og kommer tilbake igjen, og reiser ut igjen til samme plassen kan det fort stå elg der, samme som unghunder ofte gjør. Med dagens peilere er det en smal sak og luske seg mot denne plassen igjen og da selvfølgelig med hunden foran. Når hunden har vært framme hos elgen en gang eller to er det utrolig hvor dumme elgen blir når de hører det kommer noe imot dem igjen, de tror det er hunden som kommer igjen. Om hunden ikke loser så skyt når hunden er frampå og kikker på elgen.

Jakte med laika som bandhund gir feil signaler til hunden tror jeg, der lærer hunden å holde seg nær føreren og at den skal holde kjeft, og en laika er lettlært og vil gjerne gjøre fører fornøyd. Som løshund vil vi jo at bikkja skal gjøre stikk motsatt, slå ut fra fører og bråke når de ser vilt.

De to losene du beskriver gir også feil signaler mener jeg, ganske enkelt fordi det ikke blei skutt i noen av de. Hundene ble kobla, elgen og hundene fikk klapp og alle var venner :D . Feil signal.

Men av og til passer det ikke å skyte/eller feil dyr og det er synd når en har med unghund eller laika under innjaging.

Elg er heller ikke bytte nr 1 for de fleste laikaer tror jeg, rovdyr er mye mere stas. Skal ofte litt mer til (mer skyting) for å få de ekstra hissige på elgen.

Jeg har en østlaika nå som bortimot er elgrein, den har gått omtrent samme skole som tispa di, men med vilje. Mange elgmøter i skogen hvor eier ikke har skutt. Men han jager alt annet i skogen, fordi dette har blitt skutt for han.

Med tåmodighet og flaks med noen situasjoner til neste år (los og elgen blir skutt) kan det hende ho drar i gang igjen.

Dette var noen tanker fra en førstegangseier av laika.

Link to comment
Share on other sites

Sagt med andre ord. Hadde jeg overtatt en voksen laika som ikke var brukt som løshund. Så hadde ikke forventningene vært all verden, og jeg ville forsøkt å få denne hunden i gang på jakt med samme metoder som jeg ville få en valp i gang på første høsten. Kanskje verre med en voksen hund da den muligens har tillært seg atferd i skogen som en helst ikke ønsker hos en løs stillende hund.

Problemet er ikke ukjent, jeg kjenner minst tre som sliter med noe av det samme med laikaene sine.

Mye av det samme går igjen der, når det endelig blir los er det feil dyr eller det blir støkt.

Tror også at en må skyte mer enn 1 stk vilt før bikkja virkelig skjønner sammenhengen og drar i gang for alvor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror også at en gjerne må skyte mer enn en elg, en fugl ol før bikkja virkelig skjønner sammenhengen og drar i gang for alvor.

 

Forstå meg riktig, jeg må på død og liv ikke bruke henne til elgjakt, men jeg må få brukt henne til noe, løs, uten band. Gidder ikke fore opp en hund som ikke duger til noe.

 

Tror nok det er lettere med en valp, som ikke har lagt seg til noen uvaner.

 

Mår er foreslått: mår finnes ikke i nærområdet.

Slipp på ferske spor er foreslått: har sluppet på sett elg, men hva hjelper det når elginteressen er tottalt fraværende

Link to comment
Share on other sites

Mulig å prøve henne på gaupa da, slippe på dagleiet og se om hun følger på. Fleste laikaer tenner bra på katteslekta.

Mulig det er mye vanskeligere å få ei eldre bikkje i gang enn en valp ja, og kanskje ligger det ikke bøttevis med jakt i denne tispa heller. Det er også en mulighet.

Du har jo andre laikaer som du har fått gode i skogen, så du kan jobben med å få disse hundene i gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prisverdt at du sjangser på ei voksen tispe er det uansett, og av erfaring vet jeg at å gi opp, er bannlyst når det gjelder disse hundene.

Den vegen har vel du også vært nedover Roar :D

 

Tror du skal begynne i bånn jeg.

Ekorn har du vel i nærområdet?

Finn et og om ikke tispa vil lose, så spark i trestammen og få ekornet til å hoppe litt rundt.

Fyre opp tispa i samme slengen, og kommer losen, så skyt det ned.

 

Jeg gjorde dette med en godt voksen hund som ikke ville lose, og jaggu kom den hunden i gang. Så vidt meg bekjent fungerer den bra i dag :D

 

Uansett, så må du finne noe som kan trigge henne. Alt ligger der, men det må komme til overflaten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøvd å starte på jaktprøve med tispa, bandhund prøve (fy), for å se om jaktlysten er tilstede. Fant elg etter en halvtime, som vi støkka ut. venta en halvtime, å begynte å spore. Å jaktlyst var det. Hun sporer godt, og hun sporer alt. For elgsporet fulgte vi ikkee lenge, hun tok det ferskeste uansett, om det så var hare, rev, rådyr eller hjort. Vi ble derfor gående i skogen hele dagen, med 10minutter på hvert spor, for det var bestandig noe ferskere som krysset det vi hadde startet på.

:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

 

Har nå i ettertid kommet litt snø her, så til uka skal vi til skogs å se om vi finner noe mår eller ekorn spor.

 

Om ikke dette fungerer, blir hun snart gitt bort til noen som trenger en familiehund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en han hund som kun var brukt i bånd til jeg fikk han da var'n 2.5 år. jeg prøvde å slippe han i områder med mye vilt men løp kunn helt idiot rundt og tok ikke kontakt med meg i det hele tatt.Måtte som regel 1.5 til 2mil unna å hente han i første gangene. På høsten etter da han var 3.5år stakk han av og fikk los på ekorn, jeg skjøt det og etter det er det full klaff og fungerer løs men jeg prøvde å slippe på elg som hunden og jeg så. Altså hund ser elgen gå å beite da knepper du av bånde å smyger i mot elgen. Det fungerte for min men en hund finnes det ikke et felles fasit svar på hva som fungerer og ikke, dem er forskjelige individ. Kjøpte meg valp i vår og oppdretteren der kjente en som hadde en laika som det aldri vart skutt noe for, eneste den gjorde var å ta huskatten da den løp på hund, og den hadde mye tid i skogen men viste ikke interese for vilt i det hele tatt. Men du har jo gjort mye for å få det til høres det ut som. Prøv å få hunden fokusert på et vilt som dere begge ser å slipp. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En tanke:

Har brukt mye tid og penger på denne tispa, og hun har ei stamtavle uten like, men foreldre og søsken som er høyt premiert på jaktprøver både på gris og elg.

Er det da helt høl i hue å avle på henne om jeg bruker en god hann-hund?? Tanken er da at da er ikke tid og penger bruk på henne helt bortkastet? Tror nok hunden har det i seg, men tror i bunn og grunn hun ble tatt i bruk for seint. Eller vil jeg da avle videre på den manglende jaktlysten???

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har blitt fortalt så får valpene ca 60% fra tispa og 40% fra hannen. Er tispa en dårlig jakthund så er det ikke sikkert kullet blir bra fordi om hannhunden er bra.

Det er de skarpe og jaktdugelige laikaene det må avles på.

Jeg kikka på et kull her i høst som jeg hadde god tru på, men lot være å kjøpe valp derfra siden tispa manglet dokumentasjon på jakt. Det endte med at jeg bestilte fra Sverige der begge foreldre hadde god dokumentasjon på jakt.

Som oppdretter ville jeg gått kun for jaktpremierte hunder og kombinasjonene jeg virkelig hadde tro på, målet som oppdretter burde være å løfte rasen og avle valper som ligger over snittet.

Link to comment
Share on other sites

Sterilisering og omplassering som bandhund er et alternativ, men selvfølgelig, sier magefølelsen at det kan bo noe i henne, så er det surt å gi slipp på henne.

 

Vi unngår å avle på sånne hunder i andre raser så regner med at det ikke er så lurt her heller. Men som sagt så snakker jeg for andre jakthundraser.

Dessverre så har vi sett en del som har blitt gitt bort fordi de ikke hadde noen egenskaper som løshund i seg over hodet, de meritteres som bandhunder, og vips så kommer valpeKULLENE :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
En liten oppdatering: har oppdaget at tispa har ei hjørnetann som er blå. Tydeligvis en skade, somgjør at tanna er død.

 

Kan dette være så smertefult at hun mister jaktlyst? Kan dette ha innvirkning på oppførsel/væremåte?? Hun spiser normalt, og har godt over normal kroppsvekt.

 

 

hei.

vet om hun der som ikke har fungert ,grunnet tannondt ,ja ! sjekk ut dette med dyrlegen ,tror jeg kan være lurt !

Håpe det går seg til ,visst det er noen feil på hun !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...