Jump to content

Hvor skal en treffe med kula på fugl?


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Hvor er beste plassen å skyte på kråken/skjor/rype etc med salong/22 Mag?

Hvor vil dere plassere kulen?

 

Jeg har prøvd søk og div på internett, men finn ingen ting ej....

 

Er det noen som har et bilde el tegning av en eller annen fugl som er gjennomskåret slik at jeg kan se hvordan den ser ut inni?

Link to comment
Share on other sites

Sikt på baken, min eneste tier skøyt jeg i ras*** da den var så uheldig å lande i treet over meg, ned i smellen. :mrgreen:

 

Eventuellt sikt tilsvarende treffpunkt så og si alle skyter på hvortevilt, det kommer jeg til å gjøre uten at jeg har jakta noe fugl med rifle. Den delen der er jo fullpakka med blodårer, hjerte, lunger, lettemuskel og masse andre greier de visst nok trenger for å greie seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Skaubjønn og dridungen sier,

 

Likevel har jeg lyst til å legge til litt. Fugler har "maskinrommet i den øvre/framre delen av kroppen alt etter om de er mer eller mindre oppreiste. Bak/nede har de tarmer og slikt. Grisete, og lite effektivt.

 

Fugler som sitter, eller flyter på vannet, skyter man:

- fra siden, midt i den fremste delen av kroppen, på store fugler på kort hold kan en sikte enda nærmere halsen

- forfra, midt på om de sitter/ligger/står slik som ender og hønsefugler

- forfra, midt i øvre halvpart om de står, slik som skarv eller kråke

- bakfra, så høyt som mulig, her er det fort gjort å blåse innvollene (fordøyelsesgreiene) ut igjennom de delene du egentlig hadde tenkt å spise, eller eksplodere hele fuglen, om en treffer for lavt. Sikt så nære nakken som du tør uten å risikere å bomme.

 

Større fugler, som gås, tiur og skarv, og faktisk ærfugl, har en lei tendens til å leve lenge nok til gjemme seg om de treffes i bakre halvpart av kroppen. De dør OK, men det kan ta flere minutter - og særlig skogsfuglene og ærfuglen er flinke til å gjemme seg (= hund). Dette gjelder om du så skyter med 6.5/308 sålenge du bruker "kjøttbesparende" ammunisjon.

Treff noenlunde midt i overkroppen er "lys av" på det meste sålenge en ikke bruker .22LR. Men selv da, vanligvis.

Klarer en å få kula nære ryggraden (lett forfra/bakfra) i overkroppen så blir det stilt.

 

Høna her viser greit hvor det er effektivt å skyte fugler som går på bakken, se etter hjertet.

4810_chicken_anatomy.jpg

 

Er en fryktelig nært, slik en kommer av og til så kan hodeskudd være på sin plass. Men da må de sitte i ro.

 

 

Eller her, i overgangen hvitt-svart på brystet, og bra nøyaktig midt på i side, treffområdet for at denne karen skal ligge på stedet er på størrelse med ei 5krone, og for å være helt sikker å slippe å skyte mer, en snusboks.

20050817_storskarv_01.jpg

 

Svartbaken skal vi neppe spise, men den flyter godt, så jeg sikter omtrent i overgang svart/hvitt her, i høyde - og i side: i flukt med bakkant av hodet omtrent. Da blir den liggende. Er det noe hold, så vil en oppleve at selv svømmende fugler beveger seg så fort at en treffer langt bak eller bommer - i tillegg til at marginene i høyde er små, veldig små.

svartbak-Larus-marinus-800.jpg

 

Ærfuglen svømmer mye lavere i vannet enn måker og gressender, og må nesten skytes under vannlinja (torpedoer anyone?) Jeg sikter i vannlinja, og på denne omtrent midt i det hvite, eller litt th. for å kompensere for farten dens. Om du ikke har god overhøyde, eller er veldig nære så er slike svært vanskelige å få has på om ikke sjøen er helt rolig. Sitter de på et skjær kan en iallefall 3doble holdet de er mulig å treffe på

aerfugljuv73_1185975824.jpg

 

skøyt jeg i ras***

:mrgreen: Jeg skjøt faktisk også en tiur "mitt i fua" på et tidspunkt, den fløy opp på 2-3m hold, og med full trangboring og altfor triggerhappy jeger så fikk den sentertreff med 12/76 på 10-12m hold - men den gikk ned i smellen den og. Til min store overraskelse var filetene hele og alle var fornøyde :D Tror jammen den hadde dødd om jeg hadde brukt stålhagl også

 

K

 

 

PS. Bildene er hentet rundt på nettet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne Ærfuglen traff jeg rett gjennom ryggsøyla med .22wmr i oktober (gjett om det ble stille der i gården).

Det var selvsagt ikke min hensikt å treffe der, men som tidligere nevnt er ikke dette enkle skudd når fuglen gupper litt på bølgene. Denne ble skutt på ca 50m.

 

2w69umv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...