Jump to content

Kruttvariasjon i 7.62 Nato


1983

Recommended Posts

Fant en lot som gikk dårlig i min børse. Så jeg trekte kulene og målte kruttmengden, hadde 18 patroner igjen i en eske, så det var disse jeg målte. Planen er å fylle krutt og sette tilbake kulene og prøve dem igjen.

 

1. 42,30gr

2. 42,56gr

3. 42.48gr (dårlig kulehold)

4. 42,36gr

5. 42,58gr

6. 42,52gr (dårlig kulehold)

7. 42,36gr

8. 42,56gr

9. 42,46gr

10. 42,26gr (dårlig kulehold)

11. 42,46gr

12. 42,22gr

13. 42,36gr

14. 42,38gr

15. 42,32gr (dårlig kulehold)

16. 42,30gr

17. 42,54gr

18. 42,32gr

 

Fra 42.22grains til 42,58grains krutt.

 

Noen kuler satt veldig godt og andre ganske slapt, de jeg har skrevet bak var veldig lette å trekke. Ellers var det en del variasjon i kuleholdet.

Link to comment
Share on other sites

NC1055 om det er RA (bly)ammo. NC1331 om det er CG (blyfri)ammo.

Begge er Bofors krutt. Ingen av de er i vanlig salg.

 

Poenget mitt ved å spørre om hylsene er veid var at 10 grs variasjon i hylsevekt tilsvarer ca 1 grs variasjon i kruttladning.

Kulene er vanligvis synderen når presisjonen er dårlig. Krutt og hylser er vanligvis ikke det som gjør de største utslagene, så lenge de er innenfor normale avvik.

Link to comment
Share on other sites

Variasjon i hvor godt kula sitter i hylsa stammer mest fra det stoffet som tetter mellom kula og hylsehalsen. Virker som jo eldre loten er jo bedre sitter de. Har vel trukket 4000-4500 nato kuler til nå alt fra 68-98.

 

Er lite variasjon i krutt vekt, men kulene kan det være ganske store utslag på. Som høggern sier sjekk hylsene for de er som regel ikke jevne.

Jeg er nøye med å fjerne det svarte tettestoffet i hylse halsen for å få så likt hold på kula som mulig. (går unna på bronsje børster :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Den siste loten jeg trakk ut på var på 1000 stykk, 44,4 grains pr patron. Jeg trekker hele loten å tømmer ut kruttet i beholdere. Så tar jeg inn/ut grader på hylsa pluss bronsje børse i hylse hals (bruker en el drevet prepp stasjon. Fyller så på med 43.0 grains krutt som toppes med 150 grans sierra mk, på kronograf 850 mps. Presisjon som holder til fine plaseringer i dfs :wink:

 

Ingen av de lotene jeg har brukt til nå har samme krutt mengde, så det må prøves ut fra gang til gang.

Jeg presser ikke hylsene før bruk. Bruker kule trekker som står i ladde pressa.

 

Vær meget forsiktig med å kun bytte ut kula uten å gå ned på krutt vekt, nato er i utgangspunktet hardt ladda. Bytter man kula ut med en kule som skaper høyere trykk (store bæreflate) kan man operere på rødstreken eller langt over.

Vil vel unngå å få kjeften full av sluttstykke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er ganske mange som bare har bytta kule også. Ut med orginalkula, inn med 150 grs sierra Mk. Å det gir og meget god samling uten videre seremonier.

Som jeg har sagt tidligere, vanligvis er det ikke hylsa eller kruttmengden som er problemet, men kula.

Eldre NM60 kuler er noe "slankere" enn vanlige sivile matchkuler. Har målt slike kuler til 7,79-7,80 mm, mens sierra er 7,82 mm. Jeg tror det har noe å si i endel løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått ca 40kg med natokuler av en meget habil DFS-skytter som bytter originalkula ut med nevnte Sierrakule. Tror han bruker mest 6,5 nå. Han sier sjøl at presisjonen forbedres bare ved å løsne kula og sette ho på nytt. Da blir kuleholdet jevnere ved at forseglinga er brutt. Disse NATO-kulene går imidlertid veldig godt i min Remington 700 i 3006. Enda kulene er trekt ut med colletutdrager uten tanke på å bevare de. Har for moroskyld prøvd de mest "flatklemte", og fått samlinger på tommen på 100m!

Link to comment
Share on other sites

Uansett moro å teste litt :) skal sette tilbake samme kulene igjen. Skal bare gjøre dem rene først, det samme gjelder hylsene. Men tror ikke jeg skal size hylsene på nytt da jeg ikke vil ha hylsefett i dem før lading. Får jo ikke gjort dem rene siden tennhetta sitter i

Link to comment
Share on other sites

Uansett moro å teste litt :) skal sette tilbake samme kulene igjen. Skal bare gjøre dem rene først, det samme gjelder hylsene. Men tror ikke jeg skal size hylsene på nytt da jeg ikke vil ha hylsefett i dem før lading. Får jo ikke gjort dem rene siden tennhetta sitter i

Akkurat det er prøvd.

Bortkasta energi var iallefall min erfaring. Om ikke pipa di liker de kulene så liker den ikke de kulene. Kan være den loten, eller det kan være kulene generelt. Jeg ville målt kulene med mikrometer, om de er underdimensjonerte er det neppe mye å gjøre med det om pipa di ikke liker "småe kuler"

 

BTW, 42,5 grs krutt, tipper loten er fra første del av 90 tallet?

Link to comment
Share on other sites

1883

Lader patronene ferdig med kule og krutt fpr så å fylle 5cm varmt vann i kummen med litt zalo. Oppi med patronene og rører rundt med oppvaskbørsen 20-30s og tapper ut vannet og skyller patronene før de går til tørk i et hånkle. Bruker denne metoden på alle hylser jeg må helpresse og har aldri fått problemer. Ekstra bonus er att hylsene blir ganske rene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...