Jump to content

Homogene kuler og ladedata for kal. 9.3x62


ronla

Recommended Posts

Homogene kuler ser ut til å bli mer populære og som "gammel" hjemmelader har jeg lyst til å prøve å bytte ut min velprøvde elgpatron 18.5 grams Oryx brukt i en Sauer 202 Outback, kal 9,3x62, 56cm pipe med Hausken Standard demper.

Slik jeg forstår det blir lange og tunge homogene kuler som Barnes TTSX lett ustabile. Jeg har derfor blitt anbefalt å gå ned i kulevekt til f.eks 250 grains.Er det noen som har erfaring med denne kulevekten på homogene kuler i kal 9.3x62??

I så fall kan dere oppgi ladedata som ser ut til å gi tilstrekkelig stabilitet og presisjon

På forhånd takk for hjelpen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner denne tråden til et spørsmål jeg.

 

Får en tilstrekkelig hastighet med 9,3x62 til at sikker ekspansjon? Har selv en 9,3x62 som jeg kunne tenkt meg å prøve homogene kuler i, men ikke gjort det enda, da jeg innbiller meg at hastigheten blir i laveste laget. Noen som har andre erfaringer? Itilfelle hvilke kuler anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet Blaseren med 250 grs barnes tsx i høst og skutt en elg. Gikk tvers igjennom på 40 meter og ca 20 cm inn i en sttor furu som sto 5m bak elgen.

Perfekt sopp og heftig skudd reaksjon.

Ladet med 60 grs 203B og dette virket sikkert i min rifle.

Den fløy med ca 760 m/s....

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Hei. :)

 

ang. nedre ekspansjongrense hos 250grs TSX i 9.3x62 fikk jeg dette svar fra Barnes.. - 1600 ft/s dvs 487m/s var nedre ekspansjonsgrense etter test i deres vanntank. Jeg spurte spesifikt om 720m/s som utgangshastighet og da holdt det ut til 300m mente han.. I overkant nok for meg..(selv med 750m/s som jeg fikk til slutt) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 3 elg i høst med Naturalisen i 9,3x62 på avstander fra 60-135 meter. De går rett igjenom med fine hull både inn og ut. God skuddreaksjon. Med 45cm pipe gir ferdigrulla ca 755m/s. Ikke det største erfarings grunnlaget, så ta det for hva det er.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt naturalisen. den er en av de beste kulene jeg har har funnet 2 kuler i en okse på 295 kg. første kula traff tørrkvister og roterte igjenom dyre og stoppa imot skinnet. den andre stoppet i nakken. ca 130 meters hold. 20 meter klarte den å komme seg før man kom seg frem til den og ga den en i nakken.. fabrikkamo. anbefales sterkt. fine slakt og den ga god presisjon i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...