Jump to content

Måker med salong?


GreyGhost

Recommended Posts

Kan man skyte måker med salongrifle? Tenker da på å skyte måker på eller ved sjøen (altså fuglen på sjøen, jegeren på land). Hvordan er det med å skyte mot vann med hensyn til sikker bakgrunn osv.? Tenker å sitte på hytta med salong med demper og skyte måker sånn nesten fra hverandaen (Og trene bikkja litt på vannapport i samma slengen).

 

Og hvor går grensen på hva man kan skyte med .22lr når det gjelder fugl? Ikke hare - greit - men hvilke fugler er mindre enn hare? (evn. hvilke er større?)

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Da du tok jegerprøven lærte du at 22LR kan brukes på alt vilt opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Måker er vesentlig mindre enn hare, og er fullt lovlige å skyte med salongrifle. Husk bare at måkejakta starter 21. august. (10. september i Oslofjorden).

Link to comment
Share on other sites

Da du tok jegerprøven lærte du at 22LR kan brukes på alt vilt opp til en hares størrelse....

 

Jeg lærte sikkert mye der ...i 1995 ...så det er derfor jeg spør her. Så får jeg heller finne fram til relevant regelverk etterhvert :D

 

Så takk for hjelpen til deg og alle andre - det gjør det så mye enklere, selv om det kanskje promoterer latskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden temaet nå engang er måker og 22lr, så vil jeg nevne at måker kan være hardskutte.

Jeg skjøt i sin tid en god del måker med salongen, og de kunne av og til fly ut av syne med en kropp som en tesil. Jeg jaktet måker med Remington High Velocity HP, men på den patrona åpnet normalt ikke hulspissen seg noe særlig i en lett måke (tiltross for seriøs futt).

Jeg kryss skar hulspissen med barberblad, og forskjellen var fraperende (se for deg en måse på en stolpe, uten kryss skjering så fløy måsen flere hundre meter etter direkte treff i kroppen, med kysskjerte kuler ble den som oftest sopet ned av stolpen. Så en noenlunde lett ekspanderende kule er å foretrekke som whinchester sin sub HP som jo har fått skryt for sikker ekspansjon, kan kansje være verd å prøve.

 

Ellers så lurer jeg på når Whisper får ut fingeren og begynner å levere whisperizere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye måker ( flere hundre ) med salongrifla, både små og store. Har brukt Eley Sub på 99% av dem med bra resultat. Ved treff i vital sone er det øyeblikkelig død.

Innenfor normale hold på 50 - 65 meter er det helt klart at Eley Sub ekspanderer skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Måser som sitter bør en skyte forfra, ikke alltid en 22LR gjør jobben når den skal gjennom vingen.

 

Tro om det blir noen whisperizer å få kjøpt??

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel måser jeg også.

Bruker Remington Subsonic samt CCI Subsonic..

Disse funker helt greit, da jeg skjelden skyter lengre en 50 meters hold.

Har hent at måsen flyr noen meter, men da er det jo bare å springe etter å skyte en gang til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...