Jump to content

jaktrent/dressert fuglehund ønskes!


Kronhjorten69

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Idiotisk sammenligning. Ikke alle har tid, anledning eller kunnskap om hvordan man trener en bikkje, samt tilstrekkelig kunnskap om hundepsykologi til å få ut det beste i bikkja. Andre igjen verdsetter jakten og ser på hunden som et redskap som øker kvaliteten og gleden ved det å jakte.

 

Det er ikke alltid lett å få tidsklemma til å gå opp, og en valp krever MYE oppmerksomhet. Da er det greiere å få en ferdig opplært unghund.

Link to comment
Share on other sites

Esther Stenehjem på Skjervøy har flere ferdig dresserte engelsksettertisper tilsalgs. De ble lagt ut på FB i dag. Hun har også noen ES hannbikkjer. Esther har i mange år avlet gode og robuste jakthunder og har ett veldig godt befestet rykte som oppdretter av gode og håndterbare hunder.

Prisene ligger på mellom 20-60 tusen for en ferdig dressert hund.

Det er likevel ofte slik som Pal sier, at vedlikeholdsderessuren absolutt må opprettholdes. En bør også være litt skeptisk når ihuga prøvedeltakere kvitter seg med såkalte ferdigdresserte hunder(dette gjelder ikke Esther Stenehjem da hun driver med dette på ett helt annet nivå). Folk flest kvitter seg sjelden med hunder de er fornøyd med, og da ihvertfall ikke til en rimelig penge.

Jeg har fått ett bud på en av mine hunder som oppdretter ønsker å kjøpe tilbake for 50 tusen + en vk hund samt at jeg skal få en parringsvalp etter en parring fra bikkja. Jeg har avslått tilbudet da jeg vet hvor mye arbeid det har kostet meg å få bikkja der jeg har den i dag.

Mitt tips blir: Vær i utgangspunktet skeptisk til det du blir tilbudt, og sjekk nøye opp hva som ligger bak og hvorfor hunden skal selges. Ha hunden på prøve og ta den med i fjellet og se hva det bor i den. En ferdig dressert fuglehund er tross alt ikke gratis.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innputs. Andre mer saklige og informative enn andre :winke1:

 

Kan ikke med min beste vilje heller se at jeg søker en ferdig dressert hund, da det vitterlig står;jakttrent/ dressert fuglehund. Forøvrig fremstår da også denne kommentaren fra M76 som pubertile fritidssysler. Og hunden skal brukes til jakt, ikke som innbytter på Ålesund!!

 

Ønsker en hund som har det grunnleggende inne, resten skal jeg klare etter 30 år med hund. At jeg ikke ønsker valp er mitt valg og en trenger ikke forsvare sine synspunkter, eller?

 

 

 

Stenehjem er litt langt unna, avventer litt. Noe som vet hvorfor hun selger unna?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener Jan Clausen har en hannhund, den er 3 år tror jeg. I utgangspunktet selges den fordi den ikke søkte langt og bredt nok for rypejakt ( derimot ypperlig på skogsfugl), men han nevnte at den ser ut til å ha blitt bedre på det nå. Om han fremdeles selger den vet jeg ikke, men slå på tråden til han, veldig hyggelig fyr. Jeg tror han frekventerer Kammeret også, under nicket "derrick". Men det enkleste er kanskje å ringe han :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...