Jump to content

hva slags åte er best


åtejeger94

Recommended Posts

lyset burde stå på hele tiden. for at reven skal venne seg til lyset. reven blir skeptisk hvis det plutselig kommer på lys rett mot maten.

 

når det kommer til selve åtet så kan du bruke det meste som en gang har vært spiselig og pluss litt til... hvis du jakter andre dyr så er det fint å bruke rester etter slakt på f.eks elg eller fugler. matavfall og hundepellets er også fint :) (les hvis du for eksempel skyter en elg så ikke legg på alt av innvoller og slakt med en gang, legg litt på åtet og frys ned resten. da har du til senere)

 

gå også på butikken og kjøp matblod. fint å blande med f.eks kattermat eller hundepellets.

jeg pleier og kjøpe slike bokser som jeg blander med hundefôr og fryser ned i mindre poser. da har du lett tilgang hele tida.

 

edit: skrivefeil og la til litt

Link to comment
Share on other sites

avstanden kommer an på hva du skal bruke. hagle eller rifle?

 

jeg bruker rifle, men har 35- 40 meter tror jeg. ikke noen vits å måtte skyte lengre hvis man ikke trenger. et annet poeng er også at lyset må nå fram til åtet så ikke legg det langt unna. hvis du skal skyte med hagle så er vel 25 meter greit.

 

matblod finnes i noen matbutikker, ligger i frysedisken i en liten bøtte på 500 gram. i min butikk ligger det der det ligger viltkjøtt osv. men er bare å spørre. hvis du har tilgang på elg osv så er det mye blod i disse også som er fint og fryse ned til senere bruk. ta med plastpose og samle i små poser som du fryser ned. litt lett å glemme men (jeg har ikke husket det hittil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke lagt åtet på 25 meter om du skal bruke hagle, for da har du max skyteavstand når reven er på åta... Derfor er det mye bedre om du legger åtet på 18-20 meter så du har noen meter å gå på :wink:

Det desidert beste revåtet er fersk rådyrvom eller kylling, iallefall det jeg har lyktes best med.

Link to comment
Share on other sites

Grav det gjerne ned slik at det stikker litt opp i dagen. At reven må grave litt bryr den seg ikke om og du får en større sjangse til og sette ett godt skudd da den blir stående lengere siden den må jobbe for føden. ;-) også kan en varsler være veldig kjekk og ha.

Link to comment
Share on other sites

Reven liker å grave. Jeg har hatt desidert best suksess med skråtter ol. som har liggi nedgravd. Småtteri som hundefor og rester etter middag strør jeg rundt. Har lagt ut flere skråtter som ikke har blitt rørt før de har snødd ned.

La ut noen saueskråtter et år, reven rørte de ikke før vi gravde de ned.

 

I vinter skjøt jeg 18 rever på åtet bak huset, bare 1 på selve åtet. De andre skjøt jeg rundt åtet, på vei til og fra. Noen sto også oppå snøen der det lå åte en halv meter under snøen. Ja, kan kanskje si at det var på åtet det også...

 

Avstand til åtet 110-115 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
er det ikke? da skal det fjernes med en gang!! å graves ned!!!

 

Det er nok ikke lov, du må fjerne ryggmarg og andre bein i kroppen på den, for å forhindre smittefare. Det letteste er egentlig å vomme den, og bruke innvoller som åte.

Er nok sikkert ingen fare å ta hele grisen eller, hvis du graver den ned som nevnt i tråden. Men hvis onkel blå eller Mattilsynet kommer på døra, så får nok pipa en annen tone hvis den ligger synlig til. (hvis det er derfor de avlegger besøk da).

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...