Jump to content

Tips til harejakt


åtejeger94

Recommended Posts

skjønner:) bikja er 7 måneder gammel finsk/hamilton støver:) har hatt en los men, men da slapp på en los som som hunden til en venn av meg har.

 

lurer på om det er lurt å vente til spårsnøen så jeg slipper at det skal bli noen rådyrloser. å er det lurt å skyte ganske tidlig i losen når hunden er så ung? å eventuelt å hunden til å bare gå på hare har dere noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Først, her er det ingen grunn til forhaste seg. Jeg tror det er nokså stor enighet om at det lureste du kan gjøre er å ta mange korte turer i skauen, hvor du sitter på stolsekken mens bikkja steller med sitt, kommer inn, blir vandt til at du alltid er å til å stole på (at du sitter på nettopp, stolen) Tren også innkalling, gi ros, ut igjen. Ta den i bånd, gå et stykke, slipp den, osv. Dette kan gjerne gjøres i skogsområder du tror det er lite vilt. Etterhvert kan du gå tildlig på morgenen på steder det er hare. Hunden må modnes og det er totalt uten dramatikk at en valp på 7 mnd ikke har slått til som harehund ennå. Mange trener kun søk/kontakt/ skogvant første høsten.

 

Det skader neppe å skyte en hare for den så fort som mulig, men selv tror jeg ikke det blir et nytt liv etter at første haren er skutt. De fleste erfarne bikkjer viser liten glede over en dau hare. Snarere tvert imot.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bare å ta det helt med ro. Det er ikke uvanlig med noen få loser første høsten, men det er uvanlig/umulig å få til en god harehund første høsten. Selv rene rådyrbikkjer kan slumpe til å få ut en hare og jage litt på godt føre og flaks i uttaket.

 

Det finnes noen barnestjerner blant harehunder, men de fleste setter nok den første valpehøsten i en parantes. En hund som jager litt første høsten vil nok dra med seg noe lærdom til andre høst, men det jevner seg ut og er ikke avgjørende i det hele tatt tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man skal absolutt ikke eksperimentere med slike strømhalsbånd på egen hånd, det er forbudt! Kun autoriserte aversjonsinstruktører får lov til å holde på med det. Bare så det er sagt.

Tren lydighet/innkalling på hunden, så du kan kalle den av rådyrloser.

 

Det er dessuten en god idé å sette seg inn i teorien før man skaffer seg hund, eventuelt bli med folk som kan dette. Det blir litt feil rekkefølge å skaffe bikkje først og spørre om oppskriften etterpå... Jeg nevner det bare, man skaffer seg bikkje for minst et tiår eller halvannet framover, og det er fort gjort å gjøre feil slik at det blir mer et ork i skogen og hjemme enn gleder.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er fullt mulig å ha lydighet nok på bikkja til å kalle den av los på lang avstand, selv med topp jaktlyst. Det arbeidet starter man ved matskåla når valpen er 8 uker gammel.

 

Det er ganske innlysende hvorfor strømming blir gjort i forhold til sau. Sau klarer ikke å løpe fra bikkjer; bonden blir forbannet og kan skyte bikkjer som jager sau. Da er det om å gjøre at bikkja ikke jager sau, derfor aversjonsdressur.

 

Det er rett og slett forbudt for menigmann å strømme hunder nå, sånn er det bare. Kanskje din lokale JFF har aversjonsinstruktører du kan snakke med?

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over, ver forsiktig med strømingen, men ikke no problem å få tatt hunden for jag av rådyr, kom deg inn på los strengen å vent til hunden kommer på sporet, men vær sikker på at det faktisk er rådyr den jager!! Å i tilegg skall du være forsiktig med å ta den for hardt, kan fort miste noe av jaktlysta også.

Da er det bedre med forebyggende rådyrlos, slipp i området med minst mulig rådyr frem til hunden er skikkelig preget på hare så skall du se di rådyrlosene du får etterhvert blir meget korte.

Om du holder till i et område hvor det er mye rådyr bør du karnsje ta bryet med å dra til fjels hver gang du skall slippe hunden da er sjangsen redusert betraktelig for at det blir rådyrlos. Har selv 7 mnd gammel Dunkertispe nå, har skutt 3 harer for den etter ca 30-50 min loser å hun er veldig byttebevist. søket varierer veldig fra dag til dag å slik er det med unghund, hver los det første året er kunn bonus. Som jeg pleier å si at med unghund er det kort vei fra himmel til helvete. Så lenge hunden får mye tid ute i terenget og du har tolmodighet til å sitte iro så blir dette topp!!!

 

Lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Forståsegpåerne mener at skal du få rådyrren hund må du jakte der det er rådyr. Og det er mulig det er riktig, kan du ta bikkja på "fersken" gang på gang kan det hende det er bra.

Med den bikkja jeg har nå(finsk) valgte jeg det motsatte. Her hos oss er det mest rådyr nærmest bygda,og lite eller ingenting langt inn på åsen.

Første, andre og tredje høsten jaktet jeg bevisst langt fra bygda, fikk stadig los på hare og mener han ble skikkelig preget på det. Nå jakter jeg overalt også i rådyrområdet og bikkja har nå passert 7 år, og så langt har jeg registert en rådyrlos på 10-15 min. Har vel hatt en 2-300 loser med den og jeg kan ikke garantere hva alt er, men at den er noen hissig rådyrjager tror jeg ikke.

En kjenning i området(også med en finne) har stort sett jaktet nær bygda, rådyrlos gang på gang. Irettesettelser ser ikke ut til å hjelpe og det virker som det blir verre og verre.

Neste gang jeg starter med en ny hund tror jeg at jeg velger samme oppskrift som jeg har brukt på min nåværende.

Stømming har jeg ingen tro på hvis bikkja allerede har jaget rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Har også en unghund (finne). Og her hvor jeg jakter er det stort sett mer rådyr enn hare, men bikkja har ikke vist voldsom stor interesse for disse, men går den på et rådyr så kan den begynne og jage på det, men han har tilgode og jage noe særlig mer enn 10min. Men 10min er 10min for mye, så var litt på hugget en dag,(i tillegg en god porsjon flaks) så jeg så rådyret før hunden og viste hva som kom. etter ca 30sek lostid fikk jeg RISTA bikkja skikkelig og fortalt hva jeg mente om rådyrjaging. Etter dette har den vist forbedring:) Så jeg tror den beste metoden er og ta bikkja hardt på fersk gjerning! Men det er som vanlig like mange meninger om slike ting som det er hunder så:)

Link to comment
Share on other sites

@K

Ja får du tatt bikkja på en av de første rådyrlosene tror jeg sikkert det kan være bra.Nå er det ikke alltid det passer slik at man får korrigert bikkja om den jager rådyr, og blir det mange loser så er jeg usikker påom det lar seg stoppe. Hver og en får gjøre seg opp en mening om hvordan de vil jage inn hunden sin. Jeg har funnet min måte, tror jeg, og velger å fortsette den veien.

Link to comment
Share on other sites

Alle har sine egne oppskrifter og det er vel ikke noe fasit svar på dette. Jeg er tidligere harejæger og jaktet med harehund i 20 år og lærte et triks av min far som var harejæger i hele sitt liv.

Det handler om stimulere hunden til det viltet den skal jage.....fordi om det meste ligger i genmateriale til de forskjellige rasene.

Jeg og min far brukte døde harer som vi hadde skutt for med gamlebikja...til å stimulere unghundene med.Dette gjor vi på følgene måte at unghundene fikk snuse og slikke i munnen på haren men alltid med forskjellige harer hver gang. Det er denne lukten hunden finner igjen i skogen.....ikke av harepotene som mange tror.Dette gjore vi med valpene fra dei var 3 mnd gamle...men alltid lystbetont (la valpene komme til deg og snuse i munnen på haren)

Et eksempel på dette er når en er på harejakt og losen går og haren er på skuddhold,men det blir bomskudd.Da blir det i 99% et tap i losen.Dette skyldes i at haren skvetter så til at den holder pusten....ja kanskje opp til mange 10 tals meter.Det er pust/dugg/og partikler fra munnen på haren som setter teft i terenget.

Og det å bruke strøm på en hund som loser på rådyr er eg skeptisk til,hunden kan tolke dette som det er pga at den loser (gøyr) som er grunnen til at den får strøm,ikke at den jager rådyr.

Men som sagt inledningsvis det er forskjellige meninger om dette.

Link to comment
Share on other sites

Spennende teorier du har hørt Blinkskytter, men selv om mye harelukt kommer fra pusten dens ja så vil resten av haren legge igjen duftspor også. At haren holder pusten slik at bikkja mister ferten av den og får tap... vel, ehh... kjøper ikke helt den. :) Tror mer på at haren skifter lukt pga utskilling av adrenalin og endorfiner i skuddet, samt at kruttlukta også bidrar til å forvirre bikkja.

 

Vitring etter hare er ikke bare lukta av haren heller, men av løv som er snudd, gress som er knekt osv; en hel rekke indisier og ørsmå luktendringer i forhold til terrenget rundt som bikkja bruker for å følge viltet. Om du studerer en hund som kommer fram til en skutt hare så vil man like ofte se at hunden lukter på genitalier og føtter som munnen.

 

Just my 5 cents. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble jo skrevet en hel bok om disse teoriene at haren holder pusten for noen år tilbake. Jeg har lest den, og vet vel ikke helt hva jeg skal tro. Uansett er det riktig at det ofte blir et vanskelig tap når man bomskyter. Det har jeg sett ofte, men andre ganger kan losen gå videre uten opphold i det hele tatt. Harer og harejakt er ikke lett å bli klok på, det er vel det som gjør det så spennende og interessant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...