Jump to content

bue til nybegynner


kruttlappen2

Recommended Posts

Duger disse til en fersking:

 

http://www.ebay.com/itm/NEW-PSE-Spyder- ... 2873659025" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

http://www.ebay.com/itm/PSE-Stinger-60- ... 8091868214" target="_blank" target="_blank

 

er det noe å kjøpe eller ikke.

Går IKKE høyere i pris på en førstegangsbue,men kom gjerne med anbefalinger innen denne prisklassen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jess stemmer dette jeg ble fortalt at jeg ville klare fint og trekke opp 60-70pund..så jeg kjøpte en slik...

endte opp med et 4måneders helvete uten og kunne bruke bua...inkludert at skulderen ble skadet på en sånn måte at den føltes

som den knakk da jeg løftet sønnen min opp

du burde ikke gå høyere opp enn 50MAX personelig er jeg veldig komfortabel med 40pund

ikke la såkalte experter som vil selge fortelle deg at du kan klare noe mer før du faktisk prøver selv

skal du kjøpe bue i norge gå til Norges buejeger forbund og se hvem de anbefaler alle andre bør du styre unna så du ikke treffer samme veggen som meg :|

Link to comment
Share on other sites

Pse Stinger er faktisk ein svært god bue når du tar prisen i betraktning. Da er ein meget poppulær bue i USA og den får bare gode tilbakemeldinger. Eg vil abselutt anbefale den til ein nybegynner, men som dei andre skriver så må du ikkje kjøper ein 70 lbs som første bue. Her er ein 2012 mod, koster lit meir men er også forbedre ein del http://www.ebay.com/itm/NEW-2012-PSE-ST ... 20bdd960c9" target="_blank

400usd blir vel ca 2240kr + frakt og toll. Då har du ein komplett bue til ca samme prisen som den hos XXL, men dette er ein mye betre bue. :D

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

Buer er ikke søknadspliktige i Norge, så det er bare å bestille. Ikke noe toll heller, men det drar på moms nå når prisen på artikkelen overstiger kr 200,-. Da beregnes det 25% moms på summen av både pris og frakt. I tillegg tar Posten et forenklet fortollingsgebyr på kr 120,-.

 

Ikke alle butikker i USA som uten videre eksporterer varer som er dyrere enn 100 USD. Da kan kan bruke JetCarrier. JC tollbehandler billigere enn Posten, og dersom man f.eks får gratis frak innenfor USA, så lønner det seg ofte å gå via JC fordi fraktprisene deres er gunstige samt at gebyrene er lave.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Og beklager Litago, om du føler deg misbrukt som et godt eksempel :mrgreen:

Misbrukt føler jeg meg ikke jeg synes det er positivt at andre kan høre og lære om den feilen jeg gjorde

jo mer folk hører jo mer blir folk nyskjerrige hvem som prakket på meg dette tullet

jo mindre buer selger de igjen så dette er bare flott håper aldri de selger en bue igjen ever

så til alle nybegynnere ikke kjøp buer der i fra (er en grunn til at Nbjf ikke har de på lista si over butikker)

og styr for all del unna alt over 50pund

og ikke la dere bli kontaktet av butikken gjenom kammeret slik jeg ble

de venter på at du skal skrive at du vil kjøpe og så kommer de rekende

Peder det er ikke noe problem at folk for vite dette

vil jo tross alt komme til og hjelpe folk og det er det eneste jeg ønsker og hjelpe andre som også er nybegynnere så de kan erfare hvor

utrolig kjekt det er med bue enten det er jakt eller konkuranse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein PSE Stinger i 50-60# i links utgave og kan trygt anbefalle som begynnerbue. Mykje bue for pengane.

Vart venn med buen frå første pil. Har brukt den i godt og vel eit år no. Skal skifte streng og kabel, når bere tida strekk til.

Bra med justerbar dralengde uten å måtte bruke presse eller å skifte cam.

Har bestillt med ein PSE EVO 60-70# som skal verte jaktbuen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg testa denne buen også, PSE Stinger :D Det var et trivelig bekjentskap. Releasen som fulgt med røk, så kruttlappen teipa den på armen, og jeg skjøt med fingrene.

Den stod på 48#ish etter gjengene å dømme, og det var da nok. Mine 625grs piler hev den avgårde i 58m/s, og 425grs pilene i akkurat 70m/s.

 

Fri for handsjokk - alle de Bear og WTF-billigbuene kan bare gå og legge seg under steinene i fjæra! og nære på lydløs, dog et lite "spjoink" som nok ville hørtes som et bra smell om det var ved siden av en Drenaline eller en Alphamax, men her hadde vi en helt annen bue å sammenligne med :wink:

 

JEg likte den rett og slett - og anbefaler buen til hvem som helst. Utstyret ar de spart på. Pilylla er av typen "tannbørste" (Wisker Bisquit) og uten annet enn "løsne og flytt"-justering så blir tuning så som så. Siktet var OK, men peepet må byttes - det ligger jo 90° på strengen og jeg skjøt bedre instinktivt enn ved å lete etter hølet i peepet.

 

Summa summarum, bra bue, veldig mye bue for pengene - men kjøp heller ren bue, og plukk stash der de har stash som virker - og få en bueskytter til å hjelpe med montering ig tuning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svarte,

 

Jeg kjesker mer og mer på rullator-bue. Syntes en sånn Bow-Madness var fin http://www.pse-archery.com/products/category/Bow+Madness+3G+-+Black+Camo/445.5.1.1.86155.1002764.1003087.0.0

 

Litt penere og raskere enn Stingeren http://www.pse-archery.com/products/category/445.5.1.1.86155.1003448.1003449.0.0

 

Er den ene virkelig dobbelt så bra som den andre? Ofte får en jo det en betaler for, men her har jeg jo skutt begge buene. Jeg begriper igrunnen ikke hvorfor den ene er så mye dyrere enn den andre?

 

Er det noen som har disse buene, eller hva som helst annet som slenger avgårde piler, og er interessert i å skyte litt på blink, og drikke litt kaffe, så inviterer jeg til samling i garasjen, førstkommende tirsdag 29/11. Vi kan skyte på blink opptil 15m, sammenligne buer og piler, kronografere, og lyge alt vi orker. (PM for adressen)

 

K

Link to comment
Share on other sites

dette med pris har jeg også undret meg over mangen ganger buen jeg nettopp kjøpte nå kostet meg 1075$ er den verdt dette? tja kansje

man kan se på konkurentene som Hoyt Carbon Element går vel for over 1200$ og er faktisk tyngre enn Mathews

Garage skyting frister meget! 8) men jeg har ikke bue :cry:

Link to comment
Share on other sites

men jeg har ikke bue

Skulle ikke du skyte 90# langbue? jeg har slakta en kost (kosteskaft) for å lage piler, og bestilt vinsj til bilen for å få streng på den... :wink:

Neida, men det årner seg nok. Jeg har 2 recurvebuer (dvs. kjøpebue), og iallefall 10-15 langbuer i ymse dravekter som er bruksklare, + at vi sikkert får prøve hverandres buer (om det kommer noen)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en PSE Bow Madness XL (#50-60), som jeg kjøpte i sommer.

Buen er min første compound, etter å ha skutt recurve i ca 1,5 år,

så jeg har egentlig ikke noe å sammenligne med.

 

Buen fungerer bra og er grei å skyte med.

(etter at jeg fant ut hvordan jeg skulle holde den uten at strengen slo borti underarmen)

Pilene (karbon) har litt for høy hastighet i forhold til tykkelsen på mattene der vi skyter innendørs.

Jeg har derfor bestillt meg noen tykkere, og forhåpentligvis litt tregere, alu-piler,

i et forsøk på å unngå gjennomskyting av matten.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kjempefornøyd med buen det virker som om dette var et godt kjøp ja :D

Er nok sant som m67 sier at pilhylla og peep siktet kunne vært bedre, men mer en godt nok for en nybegynner som meg (foreløpig 8) ) mye vil ha mer osv :lol:

 

var noe dritt at releasen røk men har fikset og forsterket den samt kjøpt en ny av bedre kvalitet så tirsdag er jeg klar til dyst.

 

Har også funnet ut at jeg kan lage en bane bak huset med flere blinker og kanskje opp til 30 meters avstand,tror dette skal gå med lyskastere fra biltema på 28 watt (har prøvd med en og den lyste som bare det.) :D får tenke litt på det.

 

Ryddet forresten i vedboden i dag og fant et par gamle vedsekker av typen du får kjøpt på butikker og bensinstasjoner med ved,disse må da være helt topp å bruke fylt med klebeplast.

Disse har jo passe størrelse på nett maskene slik at de ikke blir skutt i stykker.

 

jeg har også god tilgang på brukt plast på jobb.

 

Ser frem til tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Satan, Mann! :roll:

 

Nå fikk jeg etter endel banning og steiking, og nær-brokk, kink i ryggen og strekk i hofta - og med hjelp for å hekte på strengen... Fått streng på 90# langbuen. Gleder meg ikke til å skyte med den.

Tungt så innih... og livsfarlig om den slipper løs i forsøket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...