Jump to content

Hvilken rovfugl?


Sako 30-06

Recommended Posts

Så en rovfugl i går som jeg ikke klarte å artsbestemme:

 

Sted: Danmark (Østjylland)

Biotop: Tørr gressbakke ved strand, løvskog og jordbruksland i nærheten

Størrelse: Kråkestørrelse eller litt større

Farge: Markant relativt lys brun/rødbrun farge på oversiden, "normal" gråfarge under. For langt unna til at jeg klarte å se noe stripemønster på undersiden

Adferd: Hang i lufta på flaksende/svirrende vinger og speidet. Stupte mot bakken, antakeligvis etter bytte. Ble borte i gresset et lite halvminutt, lettet så og fløy vekk. Jeg kunne ikke se noe bytte i klørne.

 

Any takes? Siden jeg ikke vet fasiten, blir det ingen premie for rett svar, men det hadde vært moro å få noen kvalifiserte tips om hva det kunne ha vært. Har dessverre ikke fugleboka tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Nja....etter hva du beskriver ang størrelse og farger samt adferd så vil jeg tippe Tårnfalk. Ikke mange rovfugler som " stiller " slik i luften som du beskriver , men Tårnfalken gjør det. Den lever mer eller mindre utelukkende av smågnagere , derav jaktteknikken.

 

Her er bilde og beskrivelse av tårnfalk.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5rnfalk

Link to comment
Share on other sites

Ut fra Wiki-artikkelen er jeg enig i at det antakeligvis var tårnfalken, ja. "Markant rødbrun" på ryggen stemmer, samme med den "flagrende flukten" og stillingen etter bytte på bakken.

 

Takker! :D Da fikk far fred i sjelen og guttungen et navn på den spennende fuglen vi så :D Det er relativt irriterende å ikke vite hva slags vilt det er man ser...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir umiddelbart skeptisk til å artsbestemme en fugl ut fra beskrivelse fra en trønder på Danmarks-ferie...

 

:twisted::twisted::twisted:

:mrgreen:

 

Nå var det tidlig på formidda'n, da... ;)Og forøvrig er jeg ikke ækt' trønder, så det, så!

Det kan ikke ha vært ei glente du så

Tviler. Jeg har sett glente før, og de har et annet fluktmønster samt en veldig karakteristisk kløftet "svalehale". Denne fuglen hadde ikke "svalehale" såvidt jeg kunne se.

 

Det har ikke været en Tårnfalk :shock:

 

Tårnfalken er mindre end Kråken. Kunne forestille mig at det er det vi i DK

kalder en Hedehøg :wink:

Hm. Har du latinsk navn eller link til omtale/bilder?

Link to comment
Share on other sites

Hei mener det du har sett enten er Sivhauk eller Myrhauk. Mye mere av disse to artene i Danmark enn i Norge. Det er forøvrig mange flere forvekslingsarter i DK enn her på berget hva gjelder de små falke- og hauke artene. Her er et knippe : Tårnfalk som nevnt, Jaktfalk, Eleonorafalk, Sotfalk, Lannerfalk, Slagfalk, Mørksangfalk, Tartarfalk, og Shikrahauk. Er redd det blir "litt langt unna" for meg til å kunne hjelpe spesifikt til hva du har sett. Men litt å glane etter i ferien blir det av dette Sako 30-06, mellom laaaaange frokoster og kolde bayere...... :D

Link to comment
Share on other sites

Har googlet litt, sjekket wiki og et par andre nettsteder og heller nok til at det var en tårnfalk likevel. Som nordmann har man jo litt problemer med å bedømme avstand i flatt terreng ( ;) ), så det er ikke direkte usannsynlig at jeg undervurderte avstand/overvurderte fuglens størrelse :oops: Både fluktmønster (den der "stillingen" med flagrende vinger før den stupte mot bakken), farge og sted stemmer "litt for godt" med tårnfalken. At det skulle være en hedehøg/enghauk er mindre sannsynlig siden den ifølge Dansk Ornitologisk Forening kun er observert hekkende i sydvest-Jylland mens denne ble observert på Østjylland.

 

Forøvrig er litt sånn amatørornitologi-interesse praktisk, gitt. Kan ta med kikkerten på tur for å kikke på damene, med alibi :mrgreen: "Jammen, kjære, jeg titter jo bare på fuglene" 8)

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget om tårnfalk! Rimelig overbevist om det, men at du har bommet bittelitt på størrelsen. (Fort gjort, spesielt over åpent landskap. Og forskjellen er ikke veldig stor; tårnafalken har et veingespenn på 70-80cm, mens kråka nærmer seg meteren vel)

Kjerrhaukene stiller ikke, og har en helt annen flukt, så det var det nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...