Jump to content

Pumpehagle uten spesifikk søknad?


Muntjac

Recommended Posts

Om du søkte på bare caliber og eventuellt bruksområde, uten å spesifisere merkenavn eller modellnavn eller hagletype og fikk JA, :?: .....så kann du nok kjøpe deg en pumpe ja, i samme caliber som på innvilget søknad.

En pumpe er vel en vanlig hagle får å si det sånn, skal du ha halvauto må du vel i tillegg ha godkjent skap feks.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

spesialbehandling av pumper og halvautomater har sin bakgrunn i en politisk sak fra 1971. Den gang var det ingen registrering av hagler.

 

Påstanden var at AKP (m-l) var i ferd med å planlegge og gjennomføre "væpna revvolusjon" i Norge, bevæpnet med pumpe og halvautomathagler. Påstanden kom fra Aftenposten (Per Egil Hegge) som alltid har vært fiendlig innstilt til skytesport. Og ble ført videre ved en kampanje i VG, som har samme eier som Aftenposten og som heller ikke er vidre positivt innstilt til skytesport.

 

Hele greia burde vært kasta på historiens skraphaug: AKP og pumpe/autohagle hysteriet.

 

Ei halvautomatisk hagle kan brukes som.......... Hagle!

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg kjøpe pumpehagle på en innvilget søknad som ikke spesifiserte hagletype?

 

Formelt kan du antakelig ikke gjøre det, men kjøper du ei hagle og den er lovlig registrert så er jo sluttresultatet det samme, du eier ei registrert hagle.

Link to comment
Share on other sites

I følge den gamle GP-6121B- Våpenblankett nr.1

Så går det greit, men om du har søkt på den nye våpenblanketten (har den ikke så jeg vet ikke nummeret på den). Så mener jeg at pumpe hagle er spesifisert i avkryssningsbksene, og i såfall er svaret nei.

 

Her er nok alt avhengig av om det er den nye eller den gamle søknadsblanketten som er brukt.

 

På den annen side går det ofte greit å spørre pent om å få endre til pumpe i ettertid (før du kjøper våpenet).

Link to comment
Share on other sites

I følge den gamle GP-6121B- Våpenblankett nr.1

Så går det greit, men om du har søkt på den nye våpenblanketten (har den ikke så jeg vet ikke nummeret på den). Så mener jeg at pumpe hagle er spesifisert i avkryssningsbksene, og i såfall er svaret nei.

 

Her er nok alt avhengig av om det er den nye eller den gamle søknadsblanketten som er brukt.

 

På den annen side går det ofte greit å spørre pent om å få endre til pumpe i ettertid (før du kjøper våpenet).

 

 

Nå begynner det VIRKELIG å gå rundt i hodet her!

Av all unyttig innformasjon jeg har samlet opp gjennom et langt liv (se boka Hadde Hitler 3 testikler?) er dette nesten toppen!

 

Skal man sitte å finsikte og studere litra-nummer på BLANKETTEN når man søker?

:D

 

Nåvel, jeg var å henta noen blanketter i dag, splitter nye, kun rørt en gang av menneskehånd.

 

Joda, GP-6121B- Våpenblankett nr.1 er det de har HER, ingenting om avkryssing for pumpehagler.

 

Det blir bare verre og verre, dette!

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke jobber på våpenkontor, og muligens kan huske feil:

 

Blanketten har blitt oppdatert en del ganger, for blant annet å gjøre det enklere for saksbehandlerne å skjønne hva det er man søker om. Det er slett ikke alle som jobber på våpenkontor som forstår ut ifra en modellbetegnelse om ei hagle er halvauto, pumpe eller enkeltskudds- og det tar tid å slå opp i lister eller google ting. Da går alt mye raskere når de enkelt kan se om det er krysset for halvauto/pumpe eller ikke. Raskere skasbehandling vil jeg påstå er et gode.

 

Det er likevel langt ifra alle lensmannskontorer m.v. som har oppdaget endringen, og det er nok også mange som vil bruke opp de gamle skjemaene for å spare litt penger. Derfor er det fremdeles mange gamle skjemaer i omløp.

 

Har du fått innvilget på gammel type skjema, ja så er søknaden innvilget uten noen dikkedarer og du kan kjøpe en hvilken som helst hagle som er godkjent brukt til det formålet du søkte på.

 

Har du derimot fått innvilget på nytt skjema, og krysset av for at du vil ha ei enkeltskudds hagle, da gjelder tillatelsen kun for enkeltskudds (og dobbeltløpet; enkeltskudds betyr i denne sammenhengen at det ikke er magasin. Det skal visst ikke være logisk :roll: ).

 

Altså, alle tillatelser gjelder for det som var fylt ut da de ble innvilget.

 

Keith: hvis du har fått en innvilget tillatelse på gammelt skjema, så er alt i orden. Hvis du leverer søknad på gammelt skjema så kan det hende du får beskjed om å fylle ut et nytt, eller det kan hende du får en telefon fra våpenkontoret når saksbehandleren lurer på hva det skal krysses av for i datasystemet når denne informasjonen mangler på skjemaet. Uansett så er det neppe verdens undergang?

 

Dersom man skal kjøpe hagle men ikke helt har bestemt seg for pumpe eller halvauto eller for den saks skyld en Marlin "goose gun" bolthagle (som teoretisk sett er forbudt pga avtagbart magasin :roll: selv om du neppe blir nektet å kjøpe en), og ønsker å klå litt på forskjellige modeller i butikken, så vil jeg anta (uten å garantere noe) at man på nytt skjema kan skrive dette i feltet for utfyllende opplysninger. Noe sånt som at man ikke har bestemt seg, og derfor ønsker å få tillatelse for en stk hagle med enten halvauto, pumpe eller enkeltskudds mekanisme slik at man kan kjøpe den hagla man måtte finne som passer. Da har man i alle fall ikke løyet, bevisst eller ubevisst, og hvis søknaden da går igjennom (jeg vil anta at det går bra hvis ikke våpenkontoret har noen grunn til å nekte deg halvauto) så står man fritt til å kjøpe den mekanismetypen man måtte ønske. Dersom man derimot "tar en spansk en" og bevisst obfuskerer søknaden så saksbehandler tror det er snakk om enkeltskudd, og så kjøper seg en SPAS 12, så kan man få alvorlige problemer.

 

Klart som blekk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg med den innfalsvinkelen der (søkte på 1/2auto / pumpehagle cal 12).

Den kom tilbake som pumpehagle, og jeg måtte spørre pent om å få endret den til 1/2auto som jeg egentlig hadde tenkt det (slengte på pumpe på 1/2auto søknaden for å få større valgmulighet på bruktmarkede).

 

Fikk klinkende klar beskjed om at slikt ikke ble godtatt på Møre, ville jeg ha valgmuligheter, fikk jeg versågod sende inn flere søknader. Kun en våpentype pr/søknad. Skal ikke klage, jeg fikk jo godkjent to søknader på hagle samtidigt (1/2auto og vanlig i cal 12).

 

Og ja, lensmannen er gneten (gnukk/gjerrig eller hva en vill kalle det). Kun gamle søknader hos ham (enda jeg spurte etter de nye), fikk beskjed om å bruke opp de gamle først. Så det tar vel ett år eller tre før det kun er nye søknader i det ganske land. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Klart som blekk!

 

Nei jeg skal ikke ha flere hagler her jeg, har det jeg skal ha og vel så det, skal bli interessant å se åssen dem reagere, når det kommer etter-registreringspåbud.....

 

Nei det er halvauto jaktrifle som er interessen nå og DER er man godt dekket med kryssbokser, etter det jeg kan se, ingenting nytt der også vel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke i farten om det er noen endringer av betydning for rifle, og er på ferie så jeg får ikke sjekket. Skal fylle ut en søknad selv når jeg kommer hjem om et par uker, kan eventuelt skanne et eksemplar av siste utgave da.

Link to comment
Share on other sites

Ringte løvens hule i dag for å sjekke hva som egentlig gjaldt:

 

Ingen ekstra påtegning nødvendig for pumpehagle, men minimum 55 cm løp. Om jeg ville ha 1/2 auto måtte jeg komme innom og få søknaden endret.

 

Alt i orden. Pumpe blir det :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...