Jump to content

Har noen erfaring med Meindl Dovre Extrem jaktstøvel?


xxaxx

Recommended Posts

Kjøpte meg Alfa bever grip + i håp om at dette var brukandes sko, men de skuffet stort, de var både jævlig glatte og lite slitesterke (brukt 8 dager på 1 mnd å allerede er sømmene slitt bort), så nå må det handles inn nye sko..... Igjen.

 

Har sett på disse http://www.xxl.no/sko/herresko/jaktstoe ... el-1037971

 

De fikk selvsakt masse skyt av selgeren i butikken. Men er det noen med brukererfaring der ute? Er de glatte på våt stein?

 

Den hardeste bruken blir nok på fjellrypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt denne et par sesonger nå, brukt den på lengre fjellturer, dagturer på rypefjellet, og i skog/my etter skogsfugl.

 

Har slitt istykker noen sømmer på innsiden, fordi jeg har en tendens til å subbe beina mot hvarandre, og det er en lærflik som er utsatt på innsiden av disse.(synes på bildet, samme som på utsiden)

 

Gore-texen er som vanlig ikke tett, du må bruke mye fett om du vil holde deg tørr om du skal gå mye i myr.

Dette er første gangen jeg kjøper en gore-tex støvel av denne typen, så det er mulig at andre ikke er bedre.

 

Tørketiden er LANG om du ikke har tilgang på varme.

 

Det positive er at de er uvanlig brede, og dermed passer mine hobbit-føtter. Det er også hovedgrunnen til at jeg kjøpte dem, passformen var så vanvittig bra, behageleige å ha på foten.

 

Harde såler, får raskere vondt i det dårlige kneet med disse enn andre sko når jeg går på hardt fjell i lengre perioder.

 

Spørsmålet ditt om glatthet er litt vansklig for meg å svare på, da jeg ikke har eid andre støvler av denne typen. Har falt på glatt og vått steinfjell fordi jeg har sklidd- og jeg forsøker å trå steder der man ikke glir fremfor å gjøre videre eksperimenter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et par i 3 år nå, men nå må jeg nok pensjonere dem. Har brukt innleggssåle, så har endt opp med foten for høyt i støvelen. Resultatet er høl ved hælen akkurat i overgangen gummi/skinn.

 

Var fornøyd det første året, men goretexen sprekker, og det tar dagesvis å tørke dem. Avhengig av like mye smøring som membranfri støvel. Neste gang blir det Lundhags på meg. Ferdig med goretex.

Link to comment
Share on other sites

Tørketid kommer man ikke utenom med gore tex støvler så det er egentlig uviktig.

Hadde trodd slitestyrken skulle være bra på disse, tre års levetid er jo og avhengig av hvor mye de brukes. Jeg vil nok regne 70 dager bruk på et år, der ca 20 dager er fjell og steintereng. Vet ikke om det er normal bruk i løpet av et år?

 

Har hatt og har fortsatt lundhags, godt fornøyd med de bortsett fra ankelstøtte, (faktisk bedre grep på 10 år gamle lundhags en alfa!). Men jeg har den gamle røde jaktstøvelen.

 

Ser ut som det er vanskelig å finne noe som kombinerer lundhags slitestyrke med grep, vanntetthet og ankelstøtte.

Pris er egentlig ikke et tema, skoene er det viktigste "plagget" du kjøper slik jeg ser på det, så bare å komme med forslag.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Varg Rastegaisa.

 

Disse er ørlite bredere enn Meindl Dovre, krever mer inngåing, men er utrolig solid!

 

For meg fremstår de som litt glatte, men ikke verre enn andre fjellstøvler. Lundhags er bedre der, men mangler i stor grad ankelstøtten man ønsker i fjellet..

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har hatt 2 par meindl, og er veldig godt fornøyd med de. Men gore-tex'en holder bare ca 1 år før de tar inn vann. Og de holder ca 3 år med mye bruk.

Når det gjelder sålen fungerer den ganske bra feste.

 

Jeg kjøpte meg nye bestard summit sko før jakta i år, og sålen på disse sitter veldig bra, og veldig god sko. Men er ikke sikker på hvor lenge disse holder.

 

 

 

Mvh Kingx

Link to comment
Share on other sites

Dovre extreme er de dårligste støvlene jeg noensinne har hatt. Og har hatt 3 par, fikk nye på garantien ett par ganger. Masse sømmer som løsnet, gore texen holder ca 15 minutter, glatte som fy og innleggssålene er rett å slett mer beregnet som torturredskap. I denne prisklassen så kan jeg egentlig anbefale de fleste støvlene utenom Meindl.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet hjem etter å ha reklamert på Alfa skoene. Fikk med en gang beskjed fra forhandleren at dette nok ikke gikk på garantien! De skulle sende de inn til Alfa for vurdering, men jeg burde ikke regne med noe. Argumentasjonen var at skoene var av en så god kvalitet at det måtte brukerfeil til for at sømmene skulle gå! Ble nesten paff over en slik argumentasjon fra en forhandler som akkurat har fått XXL i nabobygget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...