Jump to content

Rustbeskyttelse på sprayboks


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Jakter en del med hagle i saltvannsmiljø (skarv). Er ute etter et eller annet lurium på sprayboks (for å komme till alle steder) for å sette inn de ulike delen på hagla, særlig mekanisme/avtrekk.

 

Etter en tur på sjøen plukker jeg fra hverandre hagla (870 ekspress), skyller i varmt vann, tørker forsiktig med hårføner og oljer inn "alt".

 

Har en del bra produkter i "flaskeform" som jeg normalt stryker på for rustbeskyttelse på større flater, men ønsker noe som er bra i "sprayboks-form".

 

Er ikke ute etter noe rense/krutt/mantelløsende alt- i - ett løsningsprodukt, men et rent "beskyttelsesprodukt" mot korrosjon som penetrerer og beskytter bra, uten å bli merkbart seigt, hvis dere skjønner.

 

Erfaringsbaseret forslag fra andre som jakter på sjøen??

Link to comment
Share on other sites

Det har etter hvert kommet flere av disse luriumene som legger seg som en tørr hinne, f.eks "Anschütz Keramisk Coating" (ser at Landrø har denne) og Eezok. Tror disse fungerer på samme vis og er relativt effektive.

 

Ellers har jeg for noen år siden gjort en test med diverse rustmiddel;

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=12629&hilit=rust

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt kjedeolje på sprayboks, og som sagt blir det en klissete hinne som ikke forsvinner så lett. Utmerket til utvendig rustbeskyttelse, men jeg er redd for at den blir litt vel seig til bruk inne i mekanismen. Er bekymret for at den kan bremse tennstempel osv slik at en får klikk.

Link to comment
Share on other sites

Det har etter hvert kommet flere av disse luriumene som legger seg som en tørr hinne, f.eks "Anschütz Keramisk Coating" (ser at Landrø har denne) og Eezok. Tror disse fungerer på samme vis og er relativt effektive.

 

Ellers har jeg for noen år siden gjort en test med diverse rustmiddel;

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=12629&hilit=rust

 

 

Eezox er et produkt jeg er godt fornøyd med, og som jeg bruker selv, men har ikke dette på sprayboks. Det som er greit med Eezox er at det ikke blir så veldig "oljet" overflate, og stoffet henger bra på de delene du påfører stoffet. Bruker normalt dette for rustbeskyttelse på større flater.

 

Min broder forsøkte imidlertid å bruke stoffet til å smøre sykkelkjetting, og erfarte at det ble noe "sticky" + samlet skitt.

 

Var å så etter CRC 350 i dag, men var sikkert på feil forhandler. Noen som vet hvor de pleier å ha dette stoffet? (Selger jo 5-56 etc over alt da, men CRC 350 er vel kanskje noe mer ubanlig å finne i butikkhylla??

 

Har noe SLIP 2000 lubricant i hylla. Mulig jeg får sause inn mekanismen med denne.

Link to comment
Share on other sites

Kleanbore Rust Guardit er en blank tectyl lignende væske som tørker etter du har sprayet den på. Den gir en matt overflate som tåler en del. Jeg sprayer det på mine våpen der jeg normalt ikke kommer til med olje. Den varer en god stund før jeg trenger å spraye på nytt. Jeg har brukt den i flere år, anbefales.

Link to comment
Share on other sites

hmm? Eezok du sikter til OIH?

 

Den sykkelkjettingen det refereres til over må nok ha vært innsauset med noe annet, kanskje noe Eezok'en løste opp. Min erfaring med Eezok og tilsvarende lurium er at de gir "tørre" overflater, har ingen problem med å bruke det på mekanismen. Jeg har den både som spray og på flaske, men synes det er best å begrense sølet litt med å bruke flaske.

 

Kjenner ikke til ACF-50, skal vurdere det til tohjulingen.. takk for tips :)

Kan det være at den er laget for at aluminium og andre materialer skal motstå korrodering av ymse "syrer" fremfor motstå god gammeldags gravrust? Er ingen kjemiker.. bare en tanke.

 

 

Kanskje bør vi bare bite i det og montere rust anode på pangpang'ene ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Eezox er litt seigere enn de mest hightec sykkelkjedeoljene. Jeg bruker også Eezox i avtrekket etc på riflene mine, og funker glimrende det - jeg jakter stort sett kun i plussgrader/ vått klima. Påfører du for mye Eezox merker du en litt klissete overflate. For egen del har det imidlertid aldri hatt noen betydning for funksjonaliteten.

 

Noen som vet hvor en i dag kan få tak i Eezox på sprayboks (trykkluft)??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...