Jump to content

Hvilken håndkikkert?


bukkaerik

Recommended Posts

Vortex, har en dritt bra kikkert i 8 x 56, men husker ikke hva den modellen het. Den koster ca 3500 kr, og har prøvd den i skumringen, å den var overraskende god skumrings kikkert. Har sjøl en NIKON Monarch 8.5 x 56, og den er jeg veldig fornøyd med. Vortexen var som nevnt veldig bra, men den var veldig nøye med rette øye avstand og vinkel inn mot øye, ellers så du ingenting, å det likte jeg ikke med den, og det var litt slitsomt. Itillegg var det litt smalt synsfeltet i den. Mulig den ikke er det på andre øyne. Men skal du ha "skumrings kikkert" bør du ha 7-8 x 50-56 størrelse på den.

Link to comment
Share on other sites

"trenger ikke koste over 4000,-"

 

Eller må ikke koste over?

 

Jeg har en Leica 10x42 Geovid m/avstandsmåler, og i forhold til en gammel Zeiss Classic 8x56 - er den temmelig laber som skumringskikkert..

 

Når jeg har sammenlignet div. kikkerter i rimeligere prisklasser mot min gamle Zeiss - holder nok troen min på Zeiss.

 

Men da vil selvsagt prisen bli noe over 4 lapper - selv om du kjøper brukt.

 

Når det er sagt - hadde jeg en russer for en tid tilbake, og den var bare knall.

Men litt for bred og tung.

Til ren åkerjakt - var den perfect.

 

Jeg har også en russer i 8x30 - som faktisk er like god som en eldre Zeiss 8x30 som jeg hadde.

Og det er grunnen for at jeg hadde :winke1:

 

Kommer du over en russer - skal du ikke kimse av det :winke1:

Og den kan du få skambillig.

 

Jeg betalte kr 300,- for 8x30`en, som hadde ligget nedstøvet på et samvirkelag i x antall år.

Link to comment
Share on other sites

Denne bruker jeg på hjorten, også ved klatring i lia;

 

https://theopticzone.com/products-page/ ... 56-black2/

 

Kommer på mellom 2 - 3 lapper.

 

Funker veldigbra ved nattjakt på hjort, og er ellers behagelig å se i. En noe eldre Swaro EL 8,5 x 42 jeg også benytter er noe bedre på dagtid, litt bedre fargegjengivelse nog skarpere i kantene. Nikonen er imidlertid konge av de to i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...