Jump to content

Hvorfor jakter jeg?


hyperlink

Recommended Posts

Hvorfor jakter jeg?

 

I går kom jentungen hjem og fortalte at venninne mente jeg var et forferdelig menneske - jeg drepte jo uskyldige dyr. Jeg var en morder.

 

Det hender ikke rent sjelden at jeg får kritiske spørsmål om hvordan jeg kan forsvare å jakte. Og da blir synspunkter fra barna bare som bagateller å regne...

 

Ok. Hvorfor jakter jeg? Er det for sportens skyld? Er det fordi det er gøy? For trofeene sin skyld? For å skaffe mat? For å holde økosystemet i ballanse? For spenningens skyld?

 

Nei. For meg er det rett og slett helt naturlig å jakte. Det er en matressurs, det er en opplevelse, det hjelper til med å holde ballanse i naturen og ja, det er spennnende. Men, tror dere jaktmotstandere at ikke jeg tenker på dyrene? At jeg ikke tenker på at jeg tar et liv? Selvfølgelig gjør jeg det, MEN jeg tillegger ikke en hjort menneskelige trekk. Hjorten er et dyr. Ikke noe mer. Hva om jeg tillegger en gullfisk menneskelige følelser, personlighet og relasjoner. Er det da riktig å ale de opp, skille de fra familien og holde de fanget i en liten glassbolle? Hva med å fiske? Henge der på kroken i timesvis...Eller hva med å få hester til å springe i ring rundt en bane? Jeg tror dere skjønner hvor jeg vil, og jeg er faktisk litt usikker på hvor det vil ende. Stopper vi med å tillegge menneskelige egenskaper ved hjorten, gullfisken, eller ved flua?

 

Nå kan jeg skrive side opp og side ned om hvorfor det er slik, men la meg stoppe med disse ordene: urbanisering, fremmedgjøring, manglende kunnskap og ikke minst Disney..

 

Så lenge vi mennesker står på toppen av næringskjeden så kommer jeg til å jakte - med veldig god samvittighet. Jeg kjenner mitt ansvar, og jeg gjør det så humant som overhode mulig. Selvfølgelig. Men morder? Nei.

Link to comment
Share on other sites

gjesp. Enda en forsvarstråd om hvorfor vi jakter. Hvorfor skal noen på død og liv forsvare dette med noble ord og meninger? Er det et forsvar ovenfor noha,

Om noen vil starte en tråd, og du ikke liker den, så er det vel normal høflighet å bare forlate den, og heller finne en som interresserer deg? Man er ikke nødt til å rakke ned på trådens innhold og demonstrere hvor kjedelig man synes den er.

 

@ hyperlink: Barna våre er heldige som vokser opp i et hjem der jakt er en naturlig del av livet. Mine vil alltid se på når en fugl slaktes, eller en fisk skal gjøres opp. Våre barn vil aldri tro at kjøttet blir laget på bakrommet på REMA.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til alle de gode argumentene Hyperlink fremlegger,og som jeg også stiller meg helhjerta bak, er tradisjonsbæring et viktig argument her i landet.. Det finnes heldigvis ennå mennesker som synes det er viktig å videreføre kunsten med å bygge skigarder, bygge trebåter..og jakte.. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det spørsmålet stiller jeg meg også når jeg står opp kl 0500 for og komme avgårde lørdags morgen,og ca 0830 når jeg har startet drevet har jeg også fått svaret det er bare utrolig deilig og spennende og høre når bikja begynner og støte/lose :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den ivrigste jegeren (men det har mest praktiske årsaker for øyblikket). Jeg har kommet fram til at det handler om instinkt.

Når høsten nærmer seg kjenner jeg også suget i magen; det som forteller meg at nå er det på tide å komme seg ut å sanke. Om det er bær, sopp, ørret eller tiur er likegyldig.

Jeg tar det som et godt tegne at dette suget dukker opp, for det betyr at jeg fremdeles har noe av overlevelsesinstinktet til urmennesket i meg. Nærkontakten og samspillet med naturen er viktig, og i mine øyne er det det som definerer meg som menneske...

Dette ble kanskje noe difust og vidløftig, men jeg tror jeg er i nærheten av sannheten (min subjektive sannhet selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

Hehehe - ja det er mye man skal høre før øra ramler av.....

 

Det at unger og andre stiller spørsmål angående jakt, og at andres unger uttaler seg negativt om andres foreldre gjøremål, er jo ikke noe nytt. Det gjenspeiler mye i det samfunnet vi bor i - det er et "supermarkedsamfunn" hvor fler enn bare unger tror at kjøttkaka kommer i fra butikken. Man kan jo ta et eksempel på unger som sier slikt - ofte så kommer det fra en plass - og de hører litt her og litt der når voksne prater, trekker egne konklusjoner og dermed kommer det utsagn som i mine ører minner om "mobbing". Det gjenspeiler seg igjen på en dårlig oppdragelse både i hjemmet, barnehage og skole. (regner med jeg får noen etter meg for å si det - men det er min mening)

 

Fikk spørsmål om det samme fra noen unger i skolealder - hvor de sa at man dreper og myrder en elg.... Spurte hva de mente med det de sa, og svaret var: De skjønte ikke hvorfor man gjør slik, når det er masse mat i butikken. Og dermed var jeg i gang - og forklarte om butikken og det som kommer inn der og selvfølgelig om jakt og fiske. Men så sa jeg i tillegg noe som fikk øya opp på ungene - at de måtte huske på at hadde det ikke vært for "jakt" så hadde ikke de kunnet sitte her å prate - for mamma og pappa "jaktet" på hverandre, og når de fant sammen og bodde i lag så kom det nye "jegere" til - som da er dere unger. Og når man i tillegg sier at det ikke fantes supermarkeder for 100 år siden, og når de da spør hvor butikkene var da - så var det bare å si at da måtte man gå på jakt å skaffe maten selv. Det medførte at en del unger skjønte mer enn de gjorde før de fikk den leksjonen, og flere foreldre som ringte og takket for at ungene hadde fått et så godt svar.

 

Tror nok det er et problem som ikke bare er i byer - tror det er et landsomfattende problem - men det varierer nok mye - alt etter hva som er primærnæringene i det området de bor. Og da kan man jo begynne å lure på hvorfor det ikke er mere opplæring på slikt i skoler ol....

 

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...