Jump to content

Zeiss RF vs Swarovski EL Range


Cantona7

Recommended Posts

Det kjennes vel naturlig å sammenligne Zeiss RF og den nye Swarovski EL Range. Åpenbart optikk i topp klasse. Men hva gir mest for pengene?

 

Det stod et sted her inne at EL var testet i vapentidningen - men finnes det en link til denne testen eller til andre tester av EL?

 

Dersom noen har lest testen i vapentidningen - kan vi vennligst få kort-versjonen gjengitt her? Det ville vært suverent. Hvor scorer den høyt - og hva setter kritikerne fingeren på?

 

Noen med inngående kjennskap som kan si litt om hvilken man bør legge noen-og-tjue lapper på bordet for? :)

Link to comment
Share on other sites

Kortversjon.

Tester MENTE EL var bedre, men måtte vente til dem hadde fått testet kikkertene i lag.

Samme lasermåle løsning på EL som Zeiss har.

Må nok ennå vente ett par år til på en 10x32 med laser. Men Swarovski ser ut til å ha begynt krympingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med samme problemstilling.

Skal ha en ny håndkikkert med avstandsmåler, ca 10x40-50.

 

Har en Swarowski EL 10x42 i dag som jeg er meget fornøyd med. Vurderer derfor å kjøpe den nye Swarowski EL Range.

Men har kompiser som skryter mye av Zeiss sin RF.

 

Testen i VT var mer en nyhetssak enn en test.

De skrev bare om kikkerten, specs, og testet den litt i de Østerrikske alpene.

 

Vi får vel bare vente og se om noen av de store våpen/jakt bladene tester de opp mot hverandre.

 

Prisen er i området 20-22tusen for begge merker, så det er ikke en avgjørende faktor for meg.

 

Kanskje jeg skal kjøre innom kikkertspesialisten og teste begge to?

Link to comment
Share on other sites

Optisk er nok Leica bra, men de henger ikke med når det gjelder lasermålinger.

Men det er min personlige mening, har flere kompiser som også mener det samme.

 

Testet Leica og Zeiss mot hverandre.

Og Zeissen fikk raskere treff på små objekter.

Måtte prøve flere ganger med Leicaen, mens Zeissen traff på 1. eller 2. forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Optisk er nok Leica bra, men de henger ikke med når det gjelder lasermålinger.

Men det er min personlige mening, har flere kompiser som også mener det samme.

 

Testet Leica og Zeiss mot hverandre.

Og Zeissen fikk raskere treff på små objekter.

Måtte prøve flere ganger med Leicaen, mens Zeissen traff på 1. eller 2. forsøk.

 

Husk at laseren på den nye HD utgaven til Geovid er litt bedre enn den gamle modellen. Har den gamle og det den sliter med er små objekter på vannet og målinger i tåke/tett regn. Det som er mye bedre på Geoviden er belysningen på tallene, de kan være veldig vanskelig å se i Zeissen.

 

Skal teste den nye Swaroen i begynnelsen av november, sammen med Zeissen og Geoviden

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke så mange tester å finne av EL Range ennå, men det kommer nok.

 

Jeg er jo noe i tvil også til hvilken størelse jeg skal velge. Det er jo mange meninger og synspunkter på akkurat dette, men dersom noen av dere har egne erfaringer og gode tips å komme med, hadde jeg satt veldig pris på det.

 

Det stå jo mellom 8x42, 8x56 eller 10x42, 10x56

Vil 10x bli betydelig mer "ustasbil" / vinglete enn 8x? Hvilke faktorer bør jeg vektlegge? Det ville jo vært greit å kjøpe noe man ble fornøyd med til i overkant av 20k

 

Jeg jakter primært elg.

 

Vekt og pris spiller mindre rolle - as long as i will be satisfied :D

 

ts

Link to comment
Share on other sites

Har du anledning hadde det nok vært veldig oppklarende å dratt innom Kikkertspesialisten i Sjetnemarka, og fått sett med egne øyne. Var innom der sist i September og plukket opp en kikkert, men da var ikke EL-måleren ankommet.

Nest beste løsning er nok å ringe å høre hva de mener, tenker de nå har fått testet opp mot både Zeiss og Leica og har sine meninger.

10X er noe mer krevende å holde i ro enn 8X, men du kommer nærmere og får noe mer detaljer fram,(telle tagger f.eks). 8-10-og 12-X forstørring, forskjellen er ganske merkbar. Har inntrykk av at de fleste som først har hatt en 10X-kikkert går ikke tilbake til 8X.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en RF 8x56 og er stort sett fornøyd med den. Optisk er den topp, den har allerede tålt en del juling og det ballistiske informasjonssystemet er veldig kjekt å ha. Noen negative pkt er det likevel:

- litt ubehagelig rundt øyene der en har kontakt med kikkerten ved mye kikkertbruk, på den forrige zeiss'en jeg hadde var det mykere gummi

- vanskelig å skifte batteri (å få lokket på gjengene), spesielt ute med kalde fingre

- avstandsmåleren virker kresen på batterispenningen, en må ha relativt nye batteri for å få målt avstand, spesielt når det er kaldt. Jeg la kikkerten i fryseren (-22degrC) og da fikk jeg ikke målt avstand selv om batteriene var helt nye

- den er ganske stor og tung, en fordel ved postering men vèl tung om en skal gå langt og ved smyjakt. Skulle jeg kjøpt en ny kikkert nå hadde jeg nok valgt en 8x42mm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for ærlig og godt svar M.S.H. Flott å høre at noen kan komme med ærlige og gode betraktninger selv på dyre produkter. Enkelte vil jo aldri si noe ugunstig om noe en selv har brukt stål på :D

 

Jeg skal prøve å få testet de nevnte str - så får vi se.

Kom gjerne med flere for / imot dersom noen har egne erfaringer

 

Ts

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått min el range 10x42. fikk testet den litt sent i ettermidag virket meget bra. like bra optist som min 8x56 hd geovid men kansje litt bedre kant skarp. måler bedre. men nokså like bra optisk. heilt topp å holde i. sylskarp et hakk bedre en zeiss rf å bedre ergonomi.løp å kjøp. etter min mening markedes beste kikkert med avstandmåler.

Link to comment
Share on other sites

jeg solgte min rf for en liten stund siden for å kjøpe el men den kom viss ikke før 2012 ble det sagt. kjøpte meg da en geovid hd som jeg er kjempe fornøyd med. synes den er klarere å lysere en rf. rf måler nok litt bedre over tusen meter en geoviden. bra kikkerter alle sammen. men designe på el er genial synes jeg.mye smak å behag. hadde å den første geoviden var jo bra den å når den kom , men du ser en del forskjell nå . mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er min Swarovski EL Range 8x42 kommet i hus, og etter litt tester så kan jeg ikke annet enn å si at dette var et godt kjøp.

 

Skal sammenlikne den opp mot andre, men det får bli senere.

 

Når det gjelder avstandsmåleren, så er den fantastisk. Ved god støtte og et bra opplyst mål, så fikk jeg målinger ut til 2058 m. Jeg hadde ikke lenger å måle, må derfor prøve å finne noen mål lenger ut.

I bruksanvisningen står det måling fra 30-1350 m.

 

På min Swarovski 8x30 monokel, så har jeg også hatt målinger langt ut utenfor max avstand i manual. Her har jeg hatt målinger i felt ut til 1930 m.

 

Gleder meg til å få brukt den enda mer.

Link to comment
Share on other sites

308nm skrev:

ja gratulerer med el range. da er vi vell eneste i lande trg-22?

 

Takk selv. Du stakk av med 10x42'en før jeg fikk bestilt, men jeg er meget godt fornøyd med 8x.

 

Det finnes 3 slike kikkerter til i Norge. Det ble levert 5 slike til Norge. Hvor de andre er vet jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fan hakke gjort et scoop i dag :D

 

Kjøpte meg Zeiss RF 10x56 til innbruddspris..... 16200 er jo til å leve med.

Takket være XXL "venners venner-kampanje" klarte jeg ikke å motstå denne monsterkikkerten - i allefall ikke til den prisen

 

Kjenner at dette ble en fantastisk fredag - og jeg gleder meg vilt til den kommer om ei lita uke. Da skal det testes og måles :D

 

ts

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha hatt RF 10x56 i hus i et par uker må jeg bare si WOW !!!

Vanvittig fornøyd med førsteinntrykket og det denne kanonkikkerten leverer. Har ikke fått testet den i felten ennå, men det er jaggu ikke mange postkasser, hus, garasjer, lyktestolper i nabolaget som ikke er blitt "skutt" på og målt :D

 

Utrolig respons på målingene og en optikk jeg ikke finner noe å sette fingeren på

 

Dette er nøyaktig hva jeg hadde drømt om og håpet på - og når prisen "kun" ble 16200, ja da passer det seg med et aldri så lite yiiiiihaaaaa :D

 

ts

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Cantona7! Må advare litt om at det er vanvittig vanedannende å ha avstandsmåler tilgjengelig med et trykk. Fall ikke for fristelsen med å ta med en annen (lettere) kikkert uten avstandsmåler på jakt, da vil du sitte der og gruble på hvor langt det er til den stubben midt på myra;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei. har hatt rf men byttet til el. prøv alle tre før du kjøper mye smak å behag. har å en geovid 8x56 hd synes den er nokså lik optisk som el men synes de to er bedre en rf. det rf er bedre på en geoviden er målinger på lengre avstander. men alle er gode på normale jakt hold. best størrelse å ergonomi er el å best kanntskarphet. mitt valg er 1 el. 2 geo. 3 rf. mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
...

- avstandsmåleren virker kresen på batterispenningen, en må ha relativt nye batteri for å få målt avstand, spesielt når det er kaldt. Jeg la kikkerten i fryseren (-22degrC) og da fikk jeg ikke målt avstand selv om batteriene var helt nye

...

En liten oppdatering når det gjelder punktet over: Jeg sendte kikkerten inn til Zeiss da dette ble et stort problem under rådyrjakt i minusgrader like før jul og fikk ny kikkert tilbake i dag. Har ikke fått testet den nye enda men jeg tar dette som et tegn på at avstandsmåleren skal virke, også når det er mange minusgrader. Skulle jaggu bare mangle til den prisen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...