Jump to content

Nytt kaliber i Mauser, 338-06?


Nyati

Recommended Posts

Har tenkt å bytte pipe i Mauseren. Har 8x57 og 9,3x62 fra før, så dte blir noe i mellom disse.

Aktuelle er 8mm-06, 338-06 og og 35 Whelen.

Rifla skal brukes på Æljen.

 

Har noen brukererfaring / meninger?

 

Muligen forslag til andre kalibre?

Kan godt være en villkatt.

Link to comment
Share on other sites

8mm-06 og 8x64S Brenneke er så godt som identiske, men 8-06'en vinner litt på hylsetilgjengelighet.. 8x68S betyr åpning av sluttstykkebunnen..

 

Velger du 8mm-06 så kan du jo dra nytte av at jeg ligger litt foran deg i løypa og.. :wink:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=612669#p612669

 

Er i gang med skyteforming av hylser og utviklingav ladninger..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

8mm-6: Du får litt lettere med kuleinnkjøp og bruk, siden du også har en 8x57.- Litt høyere hastighet...og du kan bruke rel tunge kuler (250grains) med god tverrsnittbelastnig.

 

35 Whelen: Fin paton denne, med mulighet til "billig" trening med .357revolverkuler, men ellers blir den "for nære" 9,3x62 som du allerede har.

 

338-06: Dens "forgjenger" og tvillingbror 333 OKH, blev meget godt omtalt av salige Elmer Keit.- Også her...mulighet for tunge kuler, som bærer fram budskapet med respektabel hastighet. Ligger ikke langt bakom "Magnum-bror".-- Tror jeg ville gått for denne (mtp de kalibrene du allerede har)!

 

Men ALLe disse 3 stk har sitt opphav i og baseres på .30-06 hylsen og DEN (orginalen), er nå min favorit da. :) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være en bezzerwisser: 3006 er etterligningen, bygget på x57 hylsa (M/88). Amerikanerne ville forsøke å hente in overtaket tyskerne hadde med sin 8x57 patron og kopierte altså den tyske M/88 hylsa, men strakk den ut 6mm for å få inn mer krutt...

 

Da Brenneke utviklet sin 8x64 på slutten av 1vk var det for at tyskerne skulle svare opp amerikanerne med enda kraftigere patron. De tyske myndighetene så, fornuftig nok, ikke behovet for denne kraftøkningen (8x57 og 3006 var omtrendtlig like kraftig ladet).

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne anbefale 338-06. Har hatt min ca 20 år nå, og er særs fornøyd. Bruker 200 grs Hornady til trening og 225 grs North Fork til jakt. Med litt testing gikk det veldig greit å lade disse til samme treffpunkt. Tidligere brukte jeg 250 grs Nosler P, men får litt penere slakt med North Fork. Funderer på å prøve 230 grs Oryx ved neste innkjøp av kuler, om ikke for annet så fordi det er artig å prøve noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill.

Det blir ikke 8x68S eller 358 Norma mag.

Tror ikke lengre på høy hastighet.

 

Har noen erfaring med AI versjonen av 338-06 og 35 Whelen?

Er det noen Norske børemakere som kan lage slikt kammer?

Ønsker ikke høyere hastighet, men lavere trykk.

Sansynligvis blir rifla med på en Afrikatur, og det siste jeg vil ha der nede er høyt trykk og mulige ekstrasjonsproblemer

 

egynner å helle mot 338-06.

Den blir vel nærmest en moderne 318 Wesly Rickards.

Enklere tilgang på hylser, kuler og pipeemne enn orginalen.

 

Har fått tal i en flott stokk lager av flammebjørk som skal brukes til dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...