Jump to content

Kule fast i løpet


ThomasS

Recommended Posts

En nosler 100gr BST satte seg fast i løpet etter en mislykket sub-ladning. Den rikket seg ikke. Selv med makt. Borret ut kula. Jevnt og pent, tror ikke bommene ble skadet. Problemet er at mantelen til den fastsatte kula fremdeles sitter igjen. Jevnt rundt hele omkretsen inne i pipa. Hvordan kan den fjernes? Virker som om den har brent seg fast, for den rikker seg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det aller beste er å bruke en aksling som har minimal klaring/pasning mot bommene, olje og varme hjelper på før du begynner å banke.

 

Viss du har en lang gjengetapp så kan du jo prøve å gjenge i mantelen (pass selfølgelig på at tappen er mindre enn boringen i pipa), skru inn en gjengestang og bruk den som slagters.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje. Men da har du ikke kontroll volum, og derfor heller ikke trykket. Kruttene oppfører seg som det står i tabellene, gitt at omstendighetene rundt er kjente, og riktige. I en slik setting har man ikke kontroll på kruttforbrenningen, og derfor ikke trykket. Jeg ser for meg at det kan være potensielt farlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan mantelfjerneren fungerer? Oksideres mantelen og må fjernes fortløpende? Eller tærer mantelfjerneren bort mantelen bare ved kontakt? Dvs, er det noen vits i å fukte to pussepropper med mantelfjerner, trykke dem inn til der mantelen sitter igjen, og la det stå over natta?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan mantelfjerneren fungerer? Oksideres mantelen og må fjernes fortløpende? Eller tærer mantelfjerneren bort mantelen bare ved kontakt? Dvs, er det noen vits i å fukte to pussepropper med mantelfjerner, trykke dem inn til der mantelen sitter igjen, og la det stå over natta?

 

 

Jeg bruker å fylle løpe, la det sitte i 15-20 min også pusser du løpet løpet rent.

Link to comment
Share on other sites

Søk opp Bjørn Lian Ltd As i Oslo. De har sølvstål i 1/10 mm dimensjoner. Og så er det et ualminelig hyggelig firma.

Kjøp en stang 1/10 mm under kaliberet. Rett den av i dreibenk, grad svært forsiktig. Vikle felter med 10 cm avstand med tynn tape. Hell litt olje i løpet. Det skulle forundre meg meget om du ikke greier på slå mantelen ut med den redskapen, uten å skade pipa. Mvh snapphane

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...