Jump to content

Lee Loader


Fourten

Recommended Posts

Er dette settet i det heletatt noe for en nybegynner? Jeg har råd til å ofre 30 dollar (Mindre enn 200NOK og under tollgrensen) på dette, og vil nok gjøre det og, men er litt nyskjerrig på om andre her, har og bruker Lee Loader. Jeg tenkte på en i 30.06 til tullelading* for HV Mauseren. Evt for bruk med støpte blykuler.

 

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... oader.html

http://www.leeprecision.com/cgi-data/in ... RE1422.pdf

 

*Tullelading= "slapp-til-papp"

Link to comment
Share on other sites

Er dette settet i det heletatt noe for en nybegynner? Jeg har råd til å ofre 30 dollar (Mindre enn 200NOK og under tollgrensen) på dette, og vil nok gjøre det og, men er litt nyskjerrig på om andre her, har og bruker Lee Loader. Jeg tenkte på en i 30.06 til tullelading* for HV Mauseren. Evt for bruk med støpte blykuler.

 

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... oader.html

http://www.leeprecision.com/cgi-data/in ... RE1422.pdf

 

*Tullelading= "slapp-til-papp"

 

30 $ + FRAKT da er du neppe under 200 kr

 

Å kjøpe for så små beløp lønner seg neppe.

 

Kjøp det settet heller her hjemme, blir nok billigere det :D

Link to comment
Share on other sites

Momsen beregnes kun av prisen på varen, ikke av av frakten. Det er først når du passerer kr 200,- at frakten blir en del av momsgrunnlaget.

 

Ellers har LEE (både på "factory sales" og hovedsiden) begynt å legge fast 30% på utenlandsordre for "å håndtere ekstrakostnaden ved utenlandsforsendelser".

 

 

På factory sales er den enda billigere ;), her kan man leve med 30%-påslaget:

http://www.factorysales.com/cgi/catalog/browse.cgi?1214987785.4793=/html/catalog/dies-p4.html#LeeLoader

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke pris og dette det helt store problemet her. Midway har disse for 300,- om det hjelper.

 

Jeg er mer interesert i om noen har erfaringer, eller synspunkt på disse settene. Etter å lest litt mer ser jeg at det er ikke komplett og hylsetrimmer og kruttvekt kommer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke pris og dette det helt store problemet her. Midway har disse for 300,- om det hjelper.

 

Jeg er mer interesert i om noen har erfaringer, eller synspunkt på disse settene. Etter å lest litt mer ser jeg at det er ikke komplett og hylsetrimmer og kruttvekt kommer i tillegg.

 

Dette her er et håndsett som man bruker hammer (!) for å lade med. Det er dessuten kun snakk om halskalibrering. Man lader altså mer eller midre som benkskytterne på den aller mest primitive måten. Dette gir ikke dårlig ammunisjon så sant man er nøyaktig. Lee himself hevder i boka si at rekorder i benkskyting er skutt med ammunisjon ladet på Lee Loader. Dette er dog en relativt tidkrevende måte å lade på. Tror de fleste som har slike bruker dem som backup, eller hvis de er på en plass hvor de trenger å lade, men hvor det ikke er hensiktsmessig å ta med en presse. Det finnes uansett bedre (ihvertfall dyrere) sett til å lade benkskytingsammunisjon fra f.eks Sinclair.

 

Hylsetrimmer og kruttvekt må man stort sett kjøpe uansett. Dette settet kommer med en Dipper (øseskje) som gir deg mulighet til å lade etter de oppskriftene som følger med ladesettet. Ja jeg vet at man bør kontrollveie ladningene, men når et amerikansk firma tør å legge ved ladedate til en gitt øseskje, så risikerer man svært lite.

 

Uansett svært mange som har startet ladekarrieren sin med nettop dette settet, og det blir god til svært bra ammunisjon, men det er mange operasjoner, og det er tidkrevende.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte dette settet for en tid tilbake, men har ennå ikke prøvd å lade ferdig en patron.

Det jeg har prøvd, er å fjerne brukte tennhetter og å kalibrere halsen. Begge deler gikk kjapt og greit. Faktisk klarte jeg å forme noen hylser som jeg kjøpte engangsskutt, og som var så store at de ikke passet i kammeret på børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

I videoen ser det jo lett ut. 40 sekunder på en = 90 stk på en time = senebetennelse. Mye banking.

 

Men med en kruttvekt og etterhvert en hylsetrimmer er jo dette hva jeg trenger. (Ja, jeg har ladeboken, og jeg har lest den.)

 

Midway neste stop.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp handla hos Factorysales. Dei har no 35% påslag på utenlands dealer. Bestilte varer for nett over 200$ og det kom totalt til Norge for nesten 1.300.-

Måtte betale 275.- for fortolling og gebyr til Posten.

 

Men når eg sjekka med prisen for alt her i landet, så måtte eg ha betalt iallefall over 2.500.- for det. Og då hadde frakta kome i tillegg, så det er alikevel under halv pris. Det er fullt akseptabelt.

 

Fekk varene forresten i dag, så i kveld har eg mekka til ei plate til å montere turret pressa på. Så i morgen blir første test ladning, det blir artig... 8)

 

Forresten så er Factorysales å anbefale på det sterkeste. Kjekke folk og varene kom 2 veker etter bestilling. Alt som var bestilt var riktig og det var hyggelige mailer som blei besvart innen et par virkedager. Topp !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...