Jump to content

Posteringsjakt på småvilt for bevegelseshemmede?


barerobert

Recommended Posts

Jeg har astma og er skikkelig dårlig i formen 2, 3 ganger i året, og da er det slitsomt å henge på han jeg bruker å være på fjellet med.

Jeg begynte å jakte i fjor og synes dette er superspennende, men kunne tenke meg å jakte selv om jeg er dårlig i formen.

 

Jeg har anledning å kle meg ganske godt, og har det jeg trenger for å holde meg varm om jeg blir sittende i ro lenge av gangen.

 

Så det jeg lurer på er som følger: finnes det noen slags posteringsjakt på småvilt jeg kan bedrive?

Link to comment
Share on other sites

Andejakt er også en mulighet. Ellers fungerer alt av åtejakt vil jeg tro, kråkefugler og rev, men er ikke matvilt da.

 

Har du et rugdetrekk er det mulig å postere på det. Her i Hordaland har jeg ikke sett mye fugl i slengen, kanskje bare en eller to, men vet ikke hvordan det er i resten av landet. Tror kanskje ikke at det er så veldig bra i Troms...

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta gås når den trakk forbi her ja, det var ikke så mye gåing eller lange turer siden den setter seg på slått mark som er ganske lett tilgjengelig :)

 

Jeg jakter gjerne på vilt som ikke er matvilt også, rev har jeg forstått at det er litt utfordrende å jakte på så det hadde vært moro å få til. Har tilgang på områder å jakte rev på i tillegg :)

Link to comment
Share on other sites

Gå etter predatorene, posteringsjakt og ansmygning. Der er det normalt enklest å finne områder som passer deg. Har selv Astma (og overvekt + annet kjekkt :( ), og er derved i samme båt.

 

Trikset er å drive lavintensitets forflyttning, gå noen meter (som i 5-10 eller hva som passer terrenget). Speide etter vilt, gå noen meter til, o.s.v. (det samme når en er på vei til post).

 

Smyge (sakte) frem til posisjon er også ting som burde passe deg bra, om du klarer å ta det med ro (der sliter de flest emed Astma, da vi gjerne blir utolmodige og vill gjøre alt som andre, ihvertfall fortere enn vi burde). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enten kan du prøve å alliere deg med noen som har harehund - da kan kammeret være til god hjelp.

Du prøve deg på åtejakt eller lokkjakt på rev, men om astmaen er ille nok til å begrense rekkevidden din til beins, så er kanksje ikke det å sitte å blåse i ei fløyte det beste alterativet. Men det finnes etter hvet elektroniske lokker som sikkert fungerer like bra som fløyter, i alle fall til kråke er det en del som bruker cd-spiller. Mange fjorder har også et betydelig "døgntrekk" av måkefugler, her kan man få bra posteringsjakt om man finner rette plassen!

Link to comment
Share on other sites

Masse bra forslag her, og ikke minst får man gehør for at man ikke er i så god form som Lars Monsen heller :) Kammeret <3

 

Det er sånn at 2 til 3 ganger i året så faller formen drastisk slik at det meste av kardiovaskulær fysisk aktivitet blir tungt, men heldigvis blir ikke styrketreningen berørt.

Når jeg blir dårlig er det sånn at å følge etter jaktkameraten på fjellet blir tungt og 6timers turer blir bare vondt etter 3 timer.

Når jeg er bra går det greitt å følge etter, men selvfølgelig ikke så fort som han jeg går sammen med.

 

Så når man blir dårlig kan det jo være greitt å kunne jakte selv om kroppen PRØVER å nekte. Den som ikke vil, han skal :mrgreen:

Jeg har lest litt om revejakt nå i dag og det later til at man ikke trenger så voldsomt mye utstyr. Annet enn litt list og lempe, en god standplass med godt anlegg og et bra terreng :)

Kråke, måse og slike fugler er det mye av i nærområdet som kan jaktes på i tillegg. jeg kjenner en bonde som mer enn gjerne lar meg jakte vekk kråker og måser fra gården hans :)

 

edit: å jakte med hund er ugunstig siden jeg i tillegg er allergisk mot de skapningene... :(

Link to comment
Share on other sites

Det er samme krav til kaliber på bever som det er på rådyr. Det vil si fra 222 remington og oppover, i tillegg er hagle lovlig.

Om den er hardskutt eller ikke får andre svare på. Jeg har kun skutt 4 stykk, og det var med 30-06.

Kaliberet trenger ikke være så heftig, men med mindre kalibre bør det velges en varmintkule (V-max eller lignende) som går i filler i beveren, så den dør i smellen. En skutt bever bør helst bli liggende på skuddplassen, så den ikke havner på dypt vann og synker.

 

Viss du vet om et sted det går et kråketrekk kan det være effektivt å jakte med en uglebulvan. Utrolig morsomt når kråkene mister alle hemninger og du kan lade om, og skyte flere kråker fra den samme flokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...