Jump to content

militærets klær


supercz

Recommended Posts

Prøv heller forsvarets gamle M75: https://www.forsvarsbrukt.no/p-885-feltbukse-m75.aspx

 

Jeg har "vanlige" jaktklær, men bruker M75-buksa i starten av jakta. Etter min mening er dette noe av det beste forsvaret har hatt (uten at jeg vet hva de har nå). Dersom man impregnerer buksa godt, holder den greit på halvbløte dager. Blir den bløt, tørker den utrolig raskt. Den er heller ikke for tykk, slik at man ikke går varm. Den føles også myk og behagelig ut. I tillegg er den utrolig slitesterk. Dessuten er den stille nok til normal ferd i skogen med hagla.

 

Har to slike bukser. Den ene fikk jeg meg i 1991. Den har jeg enda. Bruker den nå til maling, mekking, snekring. Den røk på knærne da jeg bygget hus for fire år siden, men ikke gjennom. Den er dobbeltsydd foran på knærne/lårene, og det ytterste laget sprakk. Men jeg bruker den altså enda. 21 år gammel bukse som er brukt på fisketurer, jaktturer, bilmekking, hussnekring, maling, you name it, og enda går det an å bruke den (selv om en uteligger ville ledd rått av meg om jeg hadde vist meg utenfor garasjen med den). Den kostet meg et par hundre den gangen. Må vel sies å være verdt penga da. :)

Link to comment
Share on other sites

Ull mot skinnet!! :shock:

Joda! Det har jeg prøvd...At det er det som er best er jeg helt klar over.

Men ikke noe jeg klarer...Har helt Crazy Fobi mot ull mot mitt skinn.

Det er som å slippe galskapen løs i et dyr..Tortur.

Får gåshud av tanken...Alltid vært sånn. Eneste plassen jeg klarer ull er på føttene!

 

Har full forståelse for din fobi ovenfor ull.. For et par år siden kjøpte eg tilfeldigvis et sett vinterundertøy basert av polypropylen fra USA ( http://www.brigadeqm.com/ProductDetails ... ctCode=PTT" target="_blank og http://www.brigadeqm.com/ProductDetails ... ctCode=PTP" target="_blank ). Ein av de bedre investeringer eg har gjort. Varmer skikkelig, mykt og komfortabelt, tørker raskt, etc. Det eneste negative eg kan si er at det må vaskes som ull (som eg først oppdaget etter at størrelsen gikk fra XL til M..).

 

Og til trådstarter; tommelfingerregelen for vinterbekledning er at det første laget skal transportere bort fuktighet og holde på kroppsvarmen, eksempelvis ull. Det andre laget skal varme og det tredje laget skal holde ute regn og vind. Om det er sivilt eller militært, merke, farge, etc. er ikkje så relevant som at DU må finne ut kva som passer DEG best. Ingen er like, alle har ulike "smertegrenser". For å sette det på spissen; enkelte av oss fryser når gradestokken viser under +20, andre merker ingenting før den kryper under -20. Du må nok prøve prøve og feile litt før du finner ut kva som passer akkurat deg..

 

Ifølge "The SAS survival handbook" bør man når det er kaldt følge LOST;

- La klærene sitte Løst så luften kan sirkulere.

- Unngå Overdriven varme, ev. ventiler (svette/fukt leder bort varme)

- Hold deg ren. Skitt og fett tetter luftporene.

- Hold deg så Tørr som mulig (igjen, svette og fukt leder bort varme jævlig raskt). Man bør for eksempel unngå helt vind- og vanntette jakker (skaper raskt kondens) og selvsagt bomull direkte mot huden (våt bomull leder vissnok bort varme 240 ganger raskere enn tørr).

Link to comment
Share on other sites

FINN A: Er inne og bruker denne dressen stort sett daglig. Dressen jeg har fått fungerer helt greit, men gore-tex membranen er ikke av topp kvalitet. Dog holder den stort sett til alt av vinterbruk nå som snøen er kald og tørr (med vinterkamo utenpå). Som nevnt bråker den, og er derfor ikke å ambefale til jaktbruk. Gå heller for sivile klær laget til jaktbruk, prisen er omtrent den samme og du slipper den forferdelige skrapinga fra overflaten.

 

Med mindre du har tenkt til å kravle i snøen er jeg enig med høggern; membranen er stort sett overflødig. Har ikke lest hele tråden, men dersom du er ute etter en helårsdress kan du likevel vurdere en med membran. Pass bare på at du får en med utlufting, for på alle mine dresser er disse ofte i bruk - spesielt på dressen til forsvaret. Et godt tips kan være å hoppe over glidelåsen for kun å bruke knappene for å stenge jakka i front (så lenge man skal holde seg i aktivitet). :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mine tips til "billig" vinterbekledning.

 

Ullundertøy og gode sko kommer du ikke utenom billig. Aclima hotwool og crispi (hunter?) er mine favoritter nå. Det koster noen lapper for gode støvler men tenk på det som en langtidsinvestering i komfort og ubrukne ankler.

Skal du gå lite finnes det noen nye typer langstøvler som er laget i noe ala crocs materiale som er noe rar plast med hevemiddel. Husker ikke hva de heter men bruker dem på jobb og dem veier nada på føttene på tross av trampsåle og værnetupp. Relativt komfortable og varmer svært godt til brøkdelen av prisen på skikkelig lærstøvel. Kan sikkert rote fram navn på dem på PM om noen trenger å vite det.

 

Jeg har varierende erfaringer med dyre membranklær (goretex etc), funker i mange forhold men er sårbare for slitasje (ikke minst skitt og oljesøl etc) og ved tungt arbeid så svetter jeg så mye at det blir mer som en plastinnpakning som holder meg mer våt enn tørr.

Et bra og billig alternativ her er noe som heter "soft shell". Ikke membran kopier som kalles "soft shell" men som egentlig er modifiserte hardshells, men tettvevde stoffer som er vindtette men puster utmerket. M75 jakka og annet tettvevd bomull og polyester er en slags softshell men typen jeg snakker om er fleece på innsiden og tettvevd stoff på utsiden (ikke noe membran imellom). Dem får du fra noen hundrelapper og oppover i militær utførelse og har i min erfaring ingen over på komfort og pusteevne samt er ganske stille i bruk. Tåler slitasje bedre da den ikke er ment å være helt vanntett i utgangspunktet.

Når det regner, bruk regntøy, gjerne tynne billige "pakker" fra sportsjappa som veier nix og blir borte i sekken. Softshell tåler vind og noe regn, men regner det mye og du ikke produserer nok varme til å fordampe alt så sleng en jakke over.

 

På vinteren kommer ludotrikset. JIB jakker heter den nye revolusjonen som har forvitret mitt hat til kulden. Drit i alt som heter dun med mindre du skal på høyfjellet som gramjeger, syntet er langt billigere og har egenskaper som er overlegne dun sett imot pris. Min favoritt er "snugpak - sasquatch" som jeg og fruen bestilte fra england for noen år siden for en billig penge og har ikke angret ett sekund. Har klart å poke hull i den en gang og det var på et piggtrådgjerde som vil kåle alt av klær, ellers er den like fin som når jeg kjøpte den. JIB skal ikke brukes under bevegelse, det er et rasteplagg eller til post.

 

Jeg takler vanligvis ikke annet enn fingervanter når det kommer til finarbeider som våpenhåndtering etc, og lue er enten brynje til høy aktivitet eller bare vanlig fleecejegerlue til kulde. Ull på hodet tåler jeg dårlig i lengden.

 

Her har du en budsjettutgave på komplett varm vinter/høstbekledning til jakt som koster fra 3500-4000 ish kr og oppover. Billigere enn det så handler du på Nille og fryser ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Hva er betegnelsen (M....) på de gamle gode grønne feltjakkene som en del DFS skyttere bruker. Noen som vet hvor man evt kan få tak i en slik, har trålet nettet så omtrentlige tipser er nok sjekket ut.

 

Denne?

 

FeltJakke_Front01.JPG

 

 

M/58 mener jeg den heter; om noen vet av en kilde for slike (og tilhørende bukse) i str 58 må de gjerne fortelle det!

 

M/51 heter den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...