Jump to content

kjøp av rife opp til rådyr størrelse?


dahlenlund

Recommended Posts

Siden du skal ha både optikk og demper, blir det vel en rifle i 8000 - klassen ?. Da er det noen gode alternativer, som f.eks: Tikka T3, Browning A-bolt, Howa osv.

Av demper kan du ha evt Hausken eller A-tec, modell etter egenskapsønsking.

Link to comment
Share on other sites

Har i mange år hatt 243 til bruket du nevner. Men nå har hjort entret scenen, så da blir den stående, må være skodd for de som er litt større også...

Men et glimrende kaliber til rådyr, rev, bever etc....

Vurderer (desverre) salg av min, Sako 75 Hunter, beddet, gjenget, strøken. Send PM hvis intr.

Link to comment
Share on other sites

..Men nå har hjort entret scenen, så da blir den stående, må være skodd for de som er litt større også....

Akkurat her er noe av det trådstarter bør tenke igjennom: Har du, eller kommer du muligens å få mulighet/lyst til å jakte noe større enn rådyr? Da må du opp i noe a la 6,5x55. Dette er etter min mening også et bra kaliber til småvilt selv om du kan klare deg med mindre. Mye ulike typer jaktammo tilgjengelig, knallbra treningsammo til lave priser og håndterbar rekyl for de aller fleste.

 

Om du ikke skal jakte storvilt og dermed VIL ha mindre kaliber holder jeg en knapp på 223Rem pga ammopriser og tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere misforstår. Trådstarter skal ha ei RIFE opp til rådyr størrelse. Det er tydeligvis golfkøller det er snakk om. Sjekk linken her: http://rifeputters.com/ Som du ser finnes det rifer i mange varianter, også de som er rådyre.

Slike golfkøller er vel omtrent metern lange, og altså i rådyrstørrelse, om det nå var det som var temaet :wink:

 

Håper du tåler litt skjemt med trådtittelen din trådstarter :wink: . Fra spør til alvor, det er skrevet tusenvis av poster om dette på forumet her. Det er en knapp øverst hvor det står "søk", der vil du finne mye info. Det er sikkert mange som ikke vil skrive det samme om og om igjen, så lenge det er servert så fint som i den FAQ tråden det linkes til over, for eksempel. Skal allikevel si et par ting, siden jeg har tillatt meg å kødde litt med overskriften din:

 

* Rifle: Alle moderne rifler er i utgangspunktet bra. Finn en du liker. Rådyra gir jevnt f...n hva slags rifle du bruker. Gå i forskjellige butikker og prøvesikt litt med ulike typer, du finner sikkert noe du liker. Dersom du vil høre hva andre liker så er det maaaange tråder om det her. Virker som Tikka T3 er et valg mange faller ned på om dagen.

* Kaliber: du kan bruke fra 222 og oppover. Gjør deg selv en tjeneste og velg et standardskaliber. Da finner du lett tilgjengelig ammo, til en grei pris. 223, 6.5x55, .308 eller .30-06. Det er mange som får anledning til å være med på storviltjakt etter hvert, og da faller 223 bort. Selv har jeg skutt en del rype med 6.5, og det fungerer fint, og denne er også perfekt på rådyr og lovlig på storvilt hvis du vil jakte det etter hvert. Med demper på 6.5x55 merker du lite til rekylen.

* Kikkert: Kjøp noe bra først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...