Jump to content

Rensing av demper


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Heia!

Det ville vært fint med noe info om rensing av demper, da jeg er skeptisk til å bruke zalo/vann før jeg vet om dette kan skade demperen på sikt. Etter man har sprayet innvendig med f.eks. CRS eller annen oppløsningsmiddel; er det greit å legge den i varmt zalovann og tørke den på ca 40 grader i komfyren etterpå? Har en Brügger & Thomet-demper som er av aluminium og litt tungvind å åpne, så ville satt pris på noen som vet om bra metoder !

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt behovet i å rense demper til rifle med såpass høyt trykk som f.eks 6,5, .308, 9,3 osv. driten blir blåst ut for hvert skudd er min erfaring.

har også fått anbefalt å la det være. -skyt til du må ha ny fikk jeg beskjed om på jaktdepotet og av en demper selger/produsent på villmarksmessa.

 

salongdemperen hender det jeg peller frahverandre å legger i varmt vann over natta for å få bort den værste gugga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vasket med zalo... Ville vel egentlig ikke vasket noe som helst i zalo, bortsett fra oppvasken.

 

Demperene mine blir en skjelden gang demontert og tørr-børstet for krutt-støv, og blåst rene. Gulle rene blir de ikke, men det er heller ikke hensiktet.

 

Så setter jeg inn alle gjenger med egnet smøremiddel (noe som tåler ekstrem varme), og monterer sammen.

 

Winge våpen, Jaktdepotet mf. anbefaler å bare drite i rens! Jeg syns derimot det er greit om det ikke er helt fullt med dritt inni dær..

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte pusse demperen min en gang, etter et eksperiment med lyddemper på svartkruttladninger. Hva gjør man ikke for å kunnne konkludere skikkelig i en håpløs diskusjon på et nettforum (nei, det var ikke her på Kammeret).

 

Uansett, den demperen måtte ligge lenge i bløt i oppvasken før den lot seg åpne selv med såpass voldsbruk at finishen gik til h...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke rengjort min demper,men jeg skal det.

Å da har jeg tenkt følgende.

*Jeg legger demperen i parafin/diesel/lampeolje noen timer.

*Demonterer den.

*Børster/pusser den ren.

*Trykkluft.

*Smørrer gjengene med aluminiumspasta.

*Monterer i motsatt rekkefølge av hva jeg demonterte den.

-Skyting- :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegg! Hadde ikke hørt om lampeolje til dette bruket før i forigårs, da det ble tatt opp i en annen tråd - så går for det. Tror trykkluft blir løsningen etterpå, da det som sagt er vanskelig å demontere demperen. Eller om det er jeg som ikke vet hvordan det gjøres - noen som vet om modulene inni en Brügger & Thomet-demper enkelt kan løsnes?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette skriver Hausken om sine dempere:

 

"1-2 ganger i året kan demperen demonteres og vaskes med en mild oppvasksåpe, skylles godt og tørkes fullstendig. Smør gjengepartiet på røret før den skrues sammen og oppbevar demperen på en tørr, luftig plass. Demper må ikke oppbevares på våpen."

 

Skulle ikke være noen fare med å bruke Zalo der da vil jeg anta (om Zalo kan klassifiseres som mild). Har selv gjort det med min Hausken mini et par ganger. I grunn var det ikke behov, da den var ganske ren, men gjorde det nå lell da jeg demonterte den.

Link to comment
Share on other sites

har du hatt opp en demper? er neimen ikke mye drit der. og det lille som finnes er så fastbrent at hammer og meisel er det som egner seg best!

Det sitter sinnsykt godt en del steder ja. Det som var på de fremste skivene på min maxim sprakk ikke løs når jeg kastet dem i bakken. Jeg tok så litt zalo og varmt vann i mitt 300krs ultralydbad fra DX, og 2x2min senere var de skinnende rent.

 

http://s66.photobucket.com/albums/h266/magmyk/?action=view&current=IMG_1045.mp4

 

første minuttet...

Link to comment
Share on other sites

har du hatt opp en demper? er neimen ikke mye drit der. og det lille som finnes er så fastbrent at hammer og meisel er det som egner seg best!

 

For de som lader selv, og har f.eks brukt for tregt krutt, kan oppleve at demperen nærmest fylles med dritt. Dette må nevnes og tenkes på!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Gidder ikke lage en ny tråd når det allerede er noe tilsvarende.

 

Jeg plukket i deler min A-tec Maxim demper denne uken, og rengjorde etter vedledning fra A-tec. Demonterte da alle modulene, og tok løs "skivene" som sitter inni. Hadde de en liten stund i varmt og svakt salovann. Og fikk tørket og blåst rent etterpå, og smørt opp gjengene. Men når jeg rister på demperene nå, hører jeg at skivene rører litt på seg. Noe jeg ikke har lagt merke til før. Har montert de på akkurat samme måte som før. Vil de "feste" seg etter første skuddet? Vil spørre før jeg drar ut på jakt i morgen tidlig.

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Hausken std demper som jeg kjøpte i høst. Kan man på en eller annen måte endre treffpunkt ved å skru opp og rense demper? Har ikke de store mulighetene til å skyte inn rifla igjen. Har bare gått ca 100 skudd i høst, men ikke rengjort den noen gang. Venter til etter sessongen med å rengjør hvis det er en mulighet for at treffpunktet kan bli endret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...