Jump to content

Norrøna Finnskogen windstopper?


Jeffery

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Norrøna Finnskogen windstopper? Den produseres ikke lenger, men den lar seg skaffe ser det ut til.

 

Er på leting etter ei lydsvak vindtett jakke til jakt og lurer på om denne kan være et aktuelt alternativ. Primært har jeg lyst på Chevalier Brisbane, men denne er både i dyreste laget og vanskelig å få fingrene i heromkring.

 

Noen som har noen andre forslag/anbefalinger? Vil helst ikke ha camo, men er ikke fanatisk, også er radiolomme et must.

Link to comment
Share on other sites

Puster sikkert bedre enn Gore-Tex-jakka uansett 8)

 

Kjøpte ei vindtett fleecejakke fra Stormberg, til 299,-, i fjor som et forsøk. Den puster myyyye dårligere enn selv de eldste Gore-Tex-jakkene mine. Jeg tror faktisk den puster dårligere enn en svart søppelsekk :lol:

 

Ser for meg ut, på bilde, som den har store nok lommer til en "gammeldags" jaktradio. Kan det medføre riktighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Finnskogen Windstopper. Eller jeg har to :D Kjøpte en til når jeg hørte den skulle gå ut. Ligger foreløpig ubrukt. Synd at den skulle gå ut, for det er en knallgod jakke. Tåler også litt rein, forholdsvis lydløs og gode luftemuligheter. Har brukt den i mange år.

 

Den jeg bruker er faktisk en Reinheim, som den het før de skiftet navn på den. Vet at Norrøna sliter litt med salget på jaktsegmentet sitt, så det er nok kanskje grunnen. Bergans har gjort en bedre jobb i forhold til produktreklame der. Er forøvrig veldig fornøyd med alle Norrøna produktene mine. Finnskogen dressen brukes på dager med dårlig vær, samt når det etter hvert blir kaldere i lufta og det kreves mer tøy under ved stille jakt / postering. Nå blir det Finnskogen Hybrid bukse og windstopper jakke. To særdeles gode produkter :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til dere som har skrevet i tråden. Jeg har ennå ikke fått ut fingeren, men regner med å handle ila de nærmeste dagene. Ser ikke ut til at jeg finner noe bedre alternativ.

 

Ett siste spørsmål til dere som har jakka. Hvordan er den i størrelsene? Jeg er normalt sett en XL i det aller meste av jakker og har to Norrøna-jakker fra før, begge i XL (Recon og Lodalskåpa(gammel, men knallgod fleecejakke)). Jeg regner med at det da er gode sjanser for at XL er riktig størrelse i Finnskogen WS også?

Link to comment
Share on other sites

Fikk også denne da den ble solgt under navnet Reinheim. Har hatt den i mange år og kan anbefale den på det sterkeste! :-)

 

På de varmeste dagene er det håpløst med jakke uansett, men ellers bruker jeg denne med kun nettingtrøye under (aclima meraklon) og da puster den veldig bra (åpningen under armene er jo fine også).

 

Når det blir kaldere kan det hende jeg tar en tynn ulltrøye under (tynneste merino eller tynn ullfrotte). Så lenge jeg ikke har annet enn ett plagg under er den veldig behagelig og jeg har en tørr og fin følelse så lenge jeg ikke svetter så det renner.

 

For dagsturer når det ikke er meldt regn, som på fuglejakt og eller hvor man ikke skal sitte på post synes jeg jakka er helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei vindtett fleecejakke fra Stormberg, til 299,-, i fjor som et forsøk. Den puster myyyye dårligere enn selv de eldste Gore-Tex-jakkene mine. Jeg tror faktisk den puster dårligere enn en svart søppelsekk :lol:

 

jalla/dårlig "windstopper" puster dårlig ja, har hatt en av de der jeg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og da fikk jeg til slutt ut fingeren og bestilt en slik. Den debuterte på elgjakt i helga. Dårlig med elg og ikke de store prøvene for jakka heller. Ble postsitting og litt rusling til og fra post så det store vurderingsgrunnlaget har jeg ikke. Synes likevel jakka tegner bra. Lett og behagelig med bra snitt og detaljer. Virker som den puster greit. Jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd med denne.

De eneste ankepunktene må være at den for min del gjerne kunne hatt holdere til riflepatroner, i steden for haglepatroner i lommene, samt at den burde hatt en hempe på skuldra til jaktradioantenne.

Siden jeg jakter med hatt opplever jeg innimellom at piskantenna slår mot bremmen. Det spørs om jeg ikke må våge med på en liten syoperasjon etter hvert :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da er mine upresist sydd. Er en i hver lomme som holder på en .308. Av de 7 andre er det riktig nok 3 som er litt trangere enn de 4 siste, men jeg tror ikke engang jeg får .375 H&H-hylsene til å henge i de. Uansett ikke noen stor sak for min del, men litt irriterende er det jo.

Link to comment
Share on other sites

Strikken i nakken funka som snus. Helt til jeg tok på meg hatten :(

 

Da det utgår med høye kneløft å slutte å bruke hatt, som er det meste geniale jakthodeplagget jeg noesinne har hatt :lol: , så spørs det om det ikke blir en liten syjobb ila høsten likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...