Jump to content

Høydespredning i halvautomat


Muntjac

Recommended Posts

Jeg har dratt fram pappas gamle Voere Halvauto, men sliter med at den sprer voldsomt i høyden. Faktisk i en rett strek nesten fra topp til bunn på skiva på 100 meter. Noen som har opplevd det samme, og funnet en pille som kurerer det hele?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dratt fram pappas gamle Voere Halvauto, men sliter med at den sprer voldsomt i høyden. Faktisk i en rett strek nesten fra topp til bunn på skiva på 100 meter. Noen som har opplevd det samme, og funnet en pille som kurerer det hele?

 

Hvilken modell? Og kaliber? (et bilde hadde vært flott!)

(Ææææææ, trur du far har tenkt på å selge den gamle Voere'n? :D )

Link to comment
Share on other sites

Javisst, det er .22. Det rare var at det ikke var noe mønster i spredningen. Skjøt 10 skudd fra benk og de hoppet opp og ned i "vilden sky". Når noe er løst pleier det å merkes ekstra godt når man går vekk fra standplass og "rister" rifla til en annen posisjon.

 

Men, har måttet sette shims (Strips fra ølboks) under kikkerten på ene festet da jeg ikke fikk rifla til å skyte lavt nok. Kan slike shims skape spenning i kikkertsiktet som kan forårsake slikt som dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter alltid med hånden under forskjeftet, men lurte på om jeg kanskje skal prøve å støtte lenger bak mot mekanismen. Om høydespredningen da blir mindre er det i alle fall nok en indikator.

 

Kan det være at dårlig puss kan gi så store forskjeller? At mekanismen varierer med hvor "hardt" den holder hylsa og at utgangshastigheten dermed varierer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter alltid med hånden under forskjeftet, men lurte på om jeg kanskje skal prøve å støtte lenger bak mot mekanismen. Om høydespredningen da blir mindre er det i alle fall nok en indikator.

 

Kan det være at dårlig puss kan gi så store forskjeller? At mekanismen varierer med hvor "hardt" den holder hylsa og at utgangshastigheten dermed varierer?

 

Det er ikke puss hvertfall, har ikke noe tro på det siden jeg har en halvauto som det er skutt 1000skudd av en veldig feit RWS ammo som griser mye i mekanisme og løpet. Og den skyter like godt som med nypusset mekanisme/løp. Prøv med en annen kikkert og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke siktet er defekt, så er kuren helt likt rekylopptak (vanskligt). Ujamnt rekyloptak gir meg altid saftig høydespredning, det er nesten påfallende hvor mye høydespredning en kan få med salongen på 100m om man ikke er ultrafokusert. med meg får stor fokusering på rekylopptaket ofte den bivirkningen at jeg napper avtrekket :( , så det blir ofte valget mellom høydespredning, eller sidespredning. Men en dag skal jeg få til begge deler 5 skudd til ende. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Problemet er nå løst, tror jeg - sannsynligvis en kombinasjon av følgende faktorer:

 

-Litt løs skrue til feste av skjefte (Løsning: Skru fast)

-Sikte skrudd helt maks i høyderetning (Løsning: shims under kikkertsiktet)

-Glemte å stille om elektronikkskiva til finkaliber (Løsning: Still om)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...