Jump to content

Grillet måker i Bergen sentrum


Ilatad

Recommended Posts

Det virker kanskje litt fjærnt, men dette ser for meg ut som en uteligger som lever fra hånd til munn. Han gjør det som alle jegere ser opp til, å leve direkte fra naturen. At naturen her er en park betyr ikke noe. Selv om jeg synets synd på uteliggere, har jeg respekt for andre mennesker som finner veien utenom storsamfunnet. Og om alternativ næringsvei er søppelspann, så har han hevet seg over åtseletere og viser at han er en jeger.

 

Jakttider, etikk, lov og rett kommer litt i andre rekke her.

 

*** Med det jeg skriver her, antar jeg at mannen er uteligger. Jeg vet ikke.***

Link to comment
Share on other sites

Fleire sider av denne saken.

 

Ungfugl av måse skal jo smake meget bra, har eg hørt. For so vidt bra at vedkommande skaffar seg mat av ein ganske rik ressurs, nemlig bymåser :D Syns egentlig det er beklageleg at ein del vilt (Måser, kråker) blir rekna som mindreverdig, berre fordi vi har eit anna forhold til dei enn meir "edelt" vilt (hønsefugl, ender etc). Møter litt det same når eg forteller folk at eg jaktar og eter duer.

 

Men personleg ville eg nok ikkje begynt på desse narkomane bymåsene, ete jo alt f**n slags søppel.

 

Og ja, det er jo ikkje jakttid på måsen no, so fyren bryte jo viltlova.

Forresten; står der noko i viltlova eller andre lover om avliving på tørre nevar???

Link to comment
Share on other sites

Denne mannen er jo tydeligvis ingen jeger med børse eller ute på å gjøre hærverk, så tillat meg å si: dettan var kult :P

 

Sjekk den laidback måkegrill stilen fyren har da, la oss ta en kronerulling og skaffe mannen en grillsdress, så kanskje de urbane veslevoksne bimboene som har arbeid vil la være å skrike ut om at denne måkegrillingen må ta slutt :P

Link to comment
Share on other sites

Må jo gi mannen creds for at han finner en måte å overleve på. Han ma da gjøre opp måkene før han hivde de på grillen, vet ikke hvor godt de smaker men skal da få prøvd det en gang å.

 

Det at måker å kråker spiser alt søppel de kommer over er jo i å for seg sant, men det gjør jo alle andre fugler å dyr også. Jeg ville ikke eta endene i frogner parken noe mer en by måkene i bergen. :?

 

Nå skal det jo sies at det er dumt at han overtreder viltloven men det er vel ikke så mye som kan få han vekk fra sin lidenskaplige måke jakt.

Uansett er det vel bare by-blondinene som reagerer på denne type BBQ så lenge det skjer utenfor de mest hektiske tidene av døgnet.

 

 

brunotremåkertilfrokostengerdal

Link to comment
Share on other sites

Er særdeles enig i Bruno sine refleksjoner.

 

Greit nok - fyren bryter "en liten lov" ved å ta livet av måkene utenfor jakttidene. Men at han må da for guds skyld få lov til å fortære det han vil. For alt vi veit har han brukt opp penga på "stuff" av et eller annet slag, og trengte mat...

 

Avisene har fint lite å skrive om når de trykker opp slikt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lov er lov, men når måkene blir avlivet og spist på direkten klarer jeg ikke å se relevansen i forhold til lovverket. Blir mere en form for nødverge ( i nøden spiser som kjent selv fanden fluer, og da må da ett par tre måser gjøre nytten for en sulten sjel). Gubben med sine nett ser for meg ut til å være uteligger, og da gjelder vel regelen om å spise den maten en får tak for å overleve, fremfor norske jakt tider på overflødighetshornet måser.

Selv ornitolog Thingstad gjør ikke noe større nummer av det enn å påpeke at det egentlig er forbudt akkurat nå (jakt start 21/8).

 

Blir jo en viss forskjell på dette og oss guttaboys med rifle og velfylt kjøeskap, som sagt klarer jeg ikke å opparbeide meg noe mere enn "jøss, griller han de med fjærene på" interesse av saken.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut som en skikkelig vinnvinn situasjon. Uteliggeren får spist seg mett, og Bergen by blir kvitt noen måker. Jeg reagerte mest på at måkene ble grilla med innvollene på plass. En sånn type stuffing byr meg mer imot enn noen svidde fjær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...