Jump to content

Lage .22 demper, så liten som mulig...


Hydrox

Recommended Posts

Lurer på å lage meg en demper til .22 LR riflen min og har lyst å lage den så liten som mulig. Hvor liten kan jeg lage den uten at hele prosjektet er mislykket.

Har en rustfri tynnvegget rørstubbe her, 18 mm utvendig og 16 mm innvendig. Altså 1 mm veggtykkelse. Har lyst å prøve meg på å lage den 10 cm lang, med andre ord en bitte liten snedden sak.

Har tilgang på dreiebenk slik at jeg kan dreie baffler som skal inni den. Og slå gjenger på de deler hvor det er nødvendig. Blir ikke noe plastrørprosjekt, det blir en holdbar bruksgjenstand :)

 

Jeg er klar over at en liten demper vil dempe mindre enn en stor. Men er det noen som har erfaring med slike ting. Ender jeg bare opp med noe som er til pynt frampå 77/22'en min.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å lese at det faktisk er håp om å få dette til. Målet er ikke å dempe mest mulig men å ta av toppen slik at jeg kan droppe hørselvernet. Tror jeg skal strekke meg til en lengde på 120 mm lengde og lage baffler som ikke stjeler for mye innvendig volum.

 

Panhead: Hva er "pom" for slags material? Og hvilke type baffler brukte du i demperen du laget?

Link to comment
Share on other sites

16mm ID er lite, har aldri vært under tommen for 22LR. Men jeg har høye krav til ytelse på pistol, det krever en del ekstra.

 

Simple dempere er avhengig av volum for å gi god ytelse, skal man ned på volumet må man kompensere med mer avansert innmat. M-bafler er minimum, K er bedre og en asymmetrisk "omega" eller deromkring begynner å bli noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er først med underlydshastighetskuler at du virkelig får en effekt av en lyddemper. Har du ikke lyddemper da, så vil smellen fra kruttet nå målet før kulene. Bruker du overlydshastighet tar du vekk mesteparten av smellen men lyden av prosjektilet som beveger seg over lydens hastighet vil høres som et piskesmell. Denne lyden vil uansett treffe målet etter anslag. Lyden du hører kommer av lyd som blir reflektert tilbake fra div. gjenstander på veien mot målet. Skyter du med super-sonic skudd og demper rett opp vil du derfor ikke høre smell i heletatt...

Hvor får man infoen man kommer med fra? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er i hvert fall den lille demperen ferdig, klar til bruk.

12,5 cm lang, 18 mm i diameter, 1/2 toms UNF gjenger slik som standard på .22 LR dempere og inneholder 8 stk K-baffler. Hele sulamitten laget i rustfritt :D

Er enda to uker igjen til jeg kommer meg hjem for å prøve demperen, blir spennende å se om det bare er pynt jeg har laget :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg kommet meg hjem i fra jobb og første pri etter å ha parkert bagen var å få testet demperen, var ganske så spent på resultatet for å si det mildt. Sammenlignet med den gamle Praker-Hale demperen min og jeg klarte ikke høre noen forskjell på disse to demperene :D

Skjøt først 2 skudd uten demper bare for å høre uten demper. Så skjøt jeg noen tre skudds serier og vekslet mellom Parker-Hale'en og den nye demperen flere ganger. Må si meg meget fornøyd med resultatet..!!! Og så liten og snedden den var frampå Rugeren min da... :D

Parker-Hale'en er 17,5 cm lang og har en diameter på 24,5mm. Den nye er 12,5 cm lang og 18 mm i diameter, veldig merkbart mindre...

Link to comment
Share on other sites

Må bare beklage, men jeg har ikke mulighet for å produsere slike for å dekke noen form for etterspørsel. Av og til i løpet av den tiden jeg er på jobb i nordsjøen så har jeg tilgang på dreiebenk og da begrenser det seg jo mye. Hadde jeg hatt dreiebenk i garasjen slik at jeg kunne dullet med dette de 4 ukene jeg er hjemme på fri så hadde det stilt seg annerledes :)

 

Nå startet jo jeg denne tråden for å høre om det var fysisk mulig å lage en så liten demper og få den til å funke. Delte meninger i starten av tråden resulterte i at jeg bare MÅTTE prøve. Var jo kjekt å få det konstatert at det faktisk var mulig.

 

Finnes nok en del folk som jobber på maskinverksteder rundt om som kan lage slike som dette så det er bare å kopiere. Skal teste den på .22 pistolen min for å se om den duger der og. Mulig det ikke går i og med at det er mer krutt som brenner opp utenfor løpet på en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...