Jump to content

Forsvarets stålammo; andre krav til kulefang?


Grimm

Recommended Posts

Er det noen som vet om det stilles strengere krav til kulefang ved skyting med forsvarets stålammo?

Jeg ble stilt spørsmålet på banen forleden men kunne ikke gi et sikkert svar, derfor spør jeg dere.

 

Jeg vet ikke hvordan håndteringen av ammo er i forsvaret i dag, men det er vel en mulighet for at det dukker opp noen med slik ammo på våre sivile riflebaner. Er det uproblematisk?

Hva med bruk på elektroniske skiver, noen kjente problemer med slitasje eller annet?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke du trenger å være redd for slitasje på vanlige mål eller at ikke oppfanget skal stoppe den. Men... Vinkel på vollene kan det hende at må/ bør endres. Ble spetakkel da stålammunisjonen kom og man fant ut at vinklene på vollene gjorde at det ble veldig mye rikosjetter. Forsvarsbygg fikk relativt mye å gjøre, og baner som tidligere var bra, dvs begrensninger som gir rom for manøver, ble plutselig nesten eller helt ubrukelige til annet enn blåplast. Kan være verdt å sjekke dette med vinkel på vollen om det er meningen å skyte mye miljøamm på banen. Eller bare forby bruk av stålamm på banen om det er noe alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra slitasjoe på stålmål

Er gått noen runder med NATO oppover myra "vår"- men kan ikke se noe på gongene enda. Noen må da ha truffet :?

 

K

Jeg tror fortsatt det kan bli mer slitasje på stålmål. I følge noe lesestoff jeg har liggende er dette specs:

 

BNT-4 og BNT-9 er miljøammo med stålkjerne ;)

 

Penetration

5.56 mm BNT 4 High Performance

3.5 mm NATO plate

@ 620 m

 

5.56 mm Standard Ball

Penetration

3.5 mm NATO plate

@ 550-600 m

 

 

7.62 mm BNT 9 High Performance

3.5 mm NATO plate

@ 950 m

 

7.62 mm Standard Ball

Penetration

3.5 mm NATO plate

@ 550-600 m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...