Jump to content

38 lading


torstiansen

Recommended Posts

  • 6 months later...

Jeg var nødt til og bytta ut Hodgdon Titlegroup mot N320, ska lade Berry 124gr kuler, og 148gr wadcutter kuler.

 

Har noen noen tips om start ladninger på disse?

 

I ladeboka fant jeg ikke noe jeg er trygg på og men ser laupa sin side at di begynner på 4,5gr på 124gr, og 3gr på 148gr kuler.

 

Synes det er spesielt at en så pass stor produsent som Berry, ikke har egne lade tabeller på sine sider.

Link to comment
Share on other sites

til 38 bruker jeg gjerne 125gr belkagte kuler og ca 5gr med N-320

 

går gost i de fleste av mine 357 / 38 revolvere

 

Da har jeg vart på banen og testet litt frem og tilbake, begynte på 4,2gr, 4,4gr, 4,6gr, 4,8gr, og 5,0gr

 

Utifra treffbilde syntes jeg at 4,8gr gikk best i min revolver.

 

en liten bemerkning på hvor viktig det er at man er nøye. I ladeboken har di et eksempel på 125gr kule.med N340

denne har en start ladning på 6gr, hvilket er på grensa til farlig.

 

SOm sagt kun en observasjon på et det er viktig at være nøye og hvis du er i tvil start lavere en det du trur er start ladning.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nå er fornøyd med mine 124gr kuler og 4,8gr V320 ska jeg til og begynne og leke meg litt med 148gr WC kuler fra berry.

 

Mine tanker her er at begynne med 3gr V320, og prøve meg der og eventuelt litt opp.

 

Siden jeg aldri har ladet Wadcutter har jeg om mulig et dumt spørsmål.

 

Jeg ser at visse seater kula helt ned sånn at topp kule er på linje med topp hylse, men så har jeg sett at en del setter kula sånn at den er ca 5mm over hylsa. Kan ikke finne noe om dette noen steder.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er spesial ladninger, enten utviklet av den enkelte skytter, eller overtatt av andre. Du finne ikke slike i vanlige lademanualer. For å opparbeide slikt, bør man ha noe erfarinhg og en hastighetsmåler. Høy hastighet er også indikasjon på trykk,men hurtig brennende krutt gir høyere trykkl enn sakte ved lik hastighet under normale forhold.

 

Ikke gjør store endringer på data du måtte finne og sammmenlign med annet før du kopierer.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du tenker på når du skriver at jeg vurderer spesial ladninger?

 

Dette er minimum load i forhold til Sako LWC kuler på 148gr, rett fra Vithavouris egen hjemme side.

 

Hvis du refererer til mitt spørsmål om at sette kula 5mm over hylse kant eller ikke så er dette et reelt spørsmål siden jeg da har sett både dette og helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Det å sette WC kuler lengere ut er noe man gjør med et bestemt krutt (N32C). Det vil neppe være en god idé med N-320 siden du allerede har mer enn nok hylsevolum. En annen tanke bak det er å redusere friflukt. Hvor mye effekt det har er helt avhengig av hvordan tingenes tilstand er vidre på ferden til kula.

 

Om du skulle få lyst til å leke med settedybden på WC kuler så settes de etter DIN tønne. Ca. 3mm for .38 tønner, og ca. 6mm for .357 tønner. Jeg skriver ca. fordi det finnes mye rart innen kammring av revolvertønner :wink:

 

Husk at ladninger for LHBWC ikke er helt beregnet på belakte HBWC kuler, men du kommer ikke til å gjøre noe forferdelig galt. Værre er det om du en dag tar å snur på flisa. Når en bly wadcutter med tynne skjørt får samme fart som det en belagt wc kule tåler kan det gå veldig galt når skjørtet blir sittende igjen i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Endring av sette dybde gir stort utslag på volum og blir derfor et eget kapittel "spesial" ladninger :smile: Du kan f. eks. få like stort volum, som en .357 mag og faktisk bruke med dertil samme trykk, eller du kan sette kula langt ned og får volum i nærheten av 9mm og om ladningen da er tilsvarende, trykk, som en 9 mm. Slikt blir ikke oppgitt i lademanualer og derfor kaller jeg det spesial ladninger, men også kan man, som i forbindelse med hva reeolver felt skyttere gjør, tilpasse volum til kruttet, slik at man får jevn hastighet og forhåpentlig bedre persisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...