Jump to content

Registreringspliktig våpendel: Kamret løp vs løpsemne ?


Glimmerman

Recommended Posts

Som tittelen sier....

 

Kamret løper jo registreringspliktig del og må søkes om (med unntak når du bytter gammelt løp med nytt løp og gammelt destrueres?).

 

Løpsemne (barrel blanks) har jeg fått forståelsen for at ikke ikke er registreringspliktig.

 

Er min forståelse riktig??

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Det er et stålrør inntil du har tilpasset det til en patron, dvs kammret det, da er det et registreringspliktig løp våpendel. Som skal registreres og få eit nr lik våpen..slik eg tolker det.

Men uansett så vil det vel lønne seg å ordne papirene før innkjøp.

Det blir et ulovlig våpen eller våpendel med en gang man har brotsjet stålrøret til et løp dvs kamret det til en patron, om man ikke har papirene i orden..

 

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg skal bytte løp i i 2 rifler, og ringte til våpenkontoret for å høre hva som var regelen.

 

Og jeg måtte pent søke om nytt løp til riflene, selv om den ene riflen hadde samme kaliber.

 

Når det gjelder import fra utlandet, så må du ha søknad i orden med tanke på eksport og import, og for å unngå mye styr med tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det kan nok stemme, men jeg skal ha det gamle for å kunne bruke det til trening og det nye til konkurranse.

Ja men da er det jo ikke "å bytte" men "å skaffe et til" ;)

Samme problemstillinga har vi for sauer 200STR i DFS skyting, vi bytter fort et løp hvert 1,5 år. Å da må et annet løp leveres inn. Ellers må man søke på et nytt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel vært slik at man kunne bestille "pre-fabric" låskasser til ruger 10/22 som ikke gikk under våpendel og få dette tilsendt for deretter å gjøre resten selv i ett litt velutstyrt mekanisk verksted.

 

Samme gjelder vel egentlig løpsemner...

 

Skal man kamre ett løpsemne må man ha tillatelse til dette ( les børsemaker etc ).

 

 

Blir jo nesten som Rammebytte på bil dette :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å handle løpsemne fra Midway, og da måtte jeg ha godkjent søknad på våpendel. Da var det ny våpendel.

Men hvis jeg bestilte via våpensmed trengte jeg det ikke. Da var det bytte av løp.

Var dette et kammret emne, eller bare et "barrel blank" (uten kammer)?

Jeg kjøpte nemmelig to emner i fjor fra Midway, og da fikk jeg beskjed om at mine hardt tilkranglede og godkjente søknader ikke var nødvendige, ettersom det kun var snakk om emne uten kammer.

Forskriften/loven angir bare kammret løp som våpendel, ikke "rifla emnesrør"...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...