Jump to content

sako black bear


sako 375h&h

Recommended Posts

Har befølt en og er ikke imponert over overflatebehandlingen. Vanlig grått jern så det egentlig ut som. Virket jævlig billig på ei ellers utrolig fin børse. Og minner om at løpslengden er 51cm (fikk dette bekreftet av importøren, oppgitt forsjellig på Sako sine sider, kan egentlig virke som det er 56.).

Børsa er veldig med på min drømmende ønskeliste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener å huska at Våpentidningen skrev at løpslengden var 54 cm - vet ikk om de faktisk målte eller ikke, men Sako oppgir faktisk både 51 og 54 cm på sine hjemmesider (har ikke funnet 56 cm).

 

Nå skal jo finishen på ei "bjørnerifle" være litt røff da.

Link to comment
Share on other sites

Har befølt en og er ikke imponert over overflatebehandlingen. Vanlig grått jern så det egentlig ut som. Virket jævlig billig på ei ellers utrolig fin børse. Og minner om at løpslengden er 51cm (fikk dette bekreftet av importøren, oppgitt forsjellig på Sako sine sider, kan egentlig virke som det er 56.).

Børsa er veldig med på min drømmende ønskeliste :wink:

 

Jeg sjekket med importøren jeg også og de sier 54 cm. Har ikke sett 56 på sako.fi noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Tok bare bare en råsjangs på 56, 54 er det som er oppgitt ja.

Ser at de har diskutert dette hos broderfolket også (Robsoft). Konkluderer med 51cm de også, målt på børsa.

Litt for røff finish til 18-20 tusen, men det er mulig den tåler en trøkk, vet ikke bestandigheten til det de har valgt som overflate, og mulig den er bedre enn hva synet bedrar.

Men ei duganes bjørnebørse er det til de grader, kort, hendig, passe tung og balansert for raske skudd, fine åpne jernsikter, helt grei synt stokk med myke innlegg. Lavt på ryggen grunnet løpsfeste av reima.

 

Så egentlig alt det jeg hadde bygd børsa etter selv om jeg var designer hos Sako :mrgreen:

Bortsett fra at jeg da hadde kreert løpsbytte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har befølt en og er ikke imponert over overflatebehandlingen. Vanlig grått jern så det egentlig ut som. Virket jævlig billig på ei ellers utrolig fin børse. :wink:

 

Hmm - børsa er nå i hus og jeg lurer på om vi snakker om samme børse. Løpsfinnishen er helt ok spør du meg - trodde et øyeblikk at den kom nærmest i ubehandlet finnish - men løpet er da jevnt og i en sort matt utførelse. Løpslengeden er imidlertid 51 cm og ikke 54 som oppgitt, så her bør Sako rette opp på hjemmesiden og i diverse reklamemateriell.

 

Uansett - gleder meg som en unge til å teste børsa på banen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber ble det?

 

9,3x62 - er litt spent på rekylen siden børsa kun veier 3,2 kg.

 

Til det med reimfeste på løpet - dette er min første rifle med feste på løpet og jeg synes det er knalltøft - blir litt mer hundefører, veideman feeling over børsa.

Link to comment
Share on other sites

Og veldig bra at overflatebehandlingen var bedre en hva jeg fryktet.

Børsa jeg så på var under Fäviken Game Fair, på en stand der. Traff en svensk björnejeger med Black Bear for et par uker siden, den så også langt bedre ut med tanke på finish. Han hadde fjernet huset over frontsiktet, så ikke så "gammeldags" ut da.

 

Du får fortelle om skytefølelsen etterhvert :P

Link to comment
Share on other sites

Ok - da er børsa testet :D

 

Det jeg var mest spent på var rekylen, har kun skutt 30-06 som grøvste tidligere. Prøvde først noen runder med 15 g Jaktmatch og rekylen er klart tyngre enn 30-06 men etter 10 skudd ble jeg ganske vant til rekylen. Måtte også teste ut en Oryx i 18,5 g for å sjekke - og da dunket det endel hardere i skulderen ja. Men fortsatt ikke værre enn at dette kommer til å gå bra.

 

Dernest var jeg spent på presisjonen og etter noen rekylbaserte flyers, samlet børsa riktig så pent. Ikke så bra som 270 win børsa, men jeg regner med at dette fortsatt skyldes skytteren (rekylen).

 

Avsluttet det hele med noen skudd på løpende elg. Fikk litt haglefeeling siden børsa er kort og svingen må være noe mer aggressiv.

 

Konklusjon: :mrgreen::mrgreen::mrgreen: eller den råeste børsa jeg har i skapet :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har avtalt pris på en slik i 375 H&H inkl Z6 1-6*24(4i ret) og wirtex hurtigmontasjer :D 35 tusen. er litt i tenkeboksen ang kaliber enda, men tror det blir betilt etterhvert:=) har jo kodiaken fra før med det kikkertsiktet-må jo nesten ha alle 3 bjørnene i skapet, etterhvert :lol: kodiak`en(338Wm) har også 54cm løp, upåklagelig presisjon og sender ei 250grain matchking i 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Kurt...hvor bestiller du slikt til grei pris? Og Black Bear kommer vel ikke i .375 H&H?

 

Jeg har lyst på en i .338 Federal, men Schou sier leveringstiden er 9-12 mnd. Blir det 12 mnd ryker jo neste års storviltjakt... :(

Noen som har erfaring med hvilken leveringstid man ender opp med i virkeligheten? Nesten så man heller drar til Finland og kjøper, jo... hehe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Dere!

 

Jeg skal ha meg ei børse i 9,3x62 og jeg har begynt å se på black bear :winke1: Er det kryssmatet magasin? Er den basert på en 75??? Tror 85 har rettmatet magsin eller tar jeg feil? Så til slutt, kommer jeg i konflikt med reimfeste hvis jeg kapper og monterer demper?? Tenkte på kortest mulig løp :smile:

Link to comment
Share on other sites

Til Nils Erik

 

De åpne siktene kan så vidt skimtes på laveste forsørring (2,5) men forsvinner ved større forstørring. Det er uansett ikke plagsomt. Jeg skal imidlertid sette på en 1,5 x6 -42 når lommeboka tillater det.

 

Til enkristensen

 

Magasinet er kryssmatet i vanlig høy Sako kvalitet. Det er imidlertid en liten forskjell fra 75 magasinet, nemlig at magasinet må trykkes inn samtidig som utløseren klemmes inn. Dette for å være sikker på at magasinet ikke kan ramle ut av seg selv. Veldig smart spør du meg.

 

Har også en Tikka T3 Lite (som jeg er godt fornøyd med). Black Bearen er likevel i en annen kvalitetsklasse og jeg får ikke noe Tikka feeling (selv om det ville vært greit). Black Bearen oser kvalitet. Den er lett, svært kompakt og med veldig riktige detaljer: push-feed, kort flutet løp, helsvart finish (også hevarmen), reimfeste på løp, solide åpne jernsikter. Jeg synes at man bør opp på 9,3 kaliber, og mener at ,30 kaliber ikke blir helt riktig, men det er jo en smaksak...

 

Og som på alle 75 og 85 så kan børsa plundres i sikret tilstand (det kan man ikke på Tikka T3).

 

Og til slutt en liten funfact 1. Sako oppkaller seriene sine etter hvor mange år modellen kommer etter at firmaet ble grunnlagt.

 

Funfact 2: Sako står for Suojeluskuntain Ase-ja Konepaja Oy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 10 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...