Jump to content

Vital del på halvauto


Quarfax

Recommended Posts

Hei.

 

hva er deres mening? hele forskjefte, eller holder det å ta av magasinkorken som holder forskjefte på plass? tenker at den er jo lett og fin å ha i jakkelomma f. eks på biltur med våpenet

I bil i bagasjerom = udelt så sant man ikke skal forlate bilen uten forsvarlig tilsyn.

Som reisegods (som når en tar det med på buss tog fly etc.) = Delt eller sikkres på annen måte (t.d. ved en lås slik som ruger sender med sine 10/22 rifler).

Vital del har bangbang allerede redegjort for.

 

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

 

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Så når jeg skal fly til Tjekkia med min Sater 303TX så holder det ikke å ta av fremstokken og sette en diger hengelås igjennom magasinbrønn og ut utkasteråpningen?

Det er jo noe dritt å måtte skru den helt fra hverandre for då må det jo innskyting til.....

Link to comment
Share on other sites

Så når jeg skal fly til Tjekkia med min Sater 303TX så holder det ikke å ta av fremstokken og sette en diger hengelås igjennom magasinbrønn og ut utkasteråpningen?

Det er jo noe dritt å måtte skru den helt fra hverandre for då må det jo innskyting til.....

 

 

innskyting etter demontering av ei hagle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte lurt på hvordan jeg skal løse vital del-problematikken på min Rem 597. Har aldri plukket av noe vitalt her. Det finnes derimot en lås på avtrekkerbøylen, så den ikke kan avfyres. Da dette bare vil være et supplement til å fjerne vital del, har jeg aldri flydd mv med denne børsa.

Hvordan andre 597-eiere gjør det, skulle vært interessant å vite.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg reiser med min 303 så tar jeg ut hele avtrekker mekanismen( Akkurat som på en automathagle).Litt kronglete er det men går ganske greit.Enklest hvis du får tak i en spesiell dor som er laget til det fra Sauer. Jeg fikk min av Magne Landrø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...