Jump to content

Hagleskudd til 45 Long Colt!


Shotgun Charlie

Recommended Posts

Jeg har .. prøvd haglpatroner i 44 mag

HVA har du prøvd? Det jeg kjenner til av produserte 'haglpatroner' er CCI's slangehaggel... http://rugerforum.net/hunting/20044-cci-snake-shot.html

Dette er ment brukt på slanger / andre småkryp på maks et par meters avstand.

Jeg har sjekket noen forskjellige av de, og haggelen er så små at mesteparten av energien er borte etter to meter. I tillegg sprer de ganske mye allerede etter en halv meter.

som jeg gjerne skulle hatt hagl-patroner til.
Hva skal du bruke dette til? Hvis du vil bruke det til 'noe fornuftig' så vil jeg iallefall anbefale deg å lade selv med få / store / tunge haggel.. :)
Link to comment
Share on other sites

Eldre ladebøker har gjerne info om denslags, amerikanerne har tanker om å forsvare seg mot slanger med slike patroner.

 

Dukker opp artikler om emnet opp i amerikanske våpenblader en gang i blant også.

 

Alle som er interessert i eksotiske ekspreimenter med håndvåpenpatroner bør skaffe seg Nonte's "handloading for handgunners", der er det beskrevet mye rart man ikke finner overalt.

 

Forresten, synes å huske at vi hadde en tråd om emnet her på forumet en tid tilbake, men finner den ikke igjen.

 

Skal du lade haglpatroner i 45 colt er det mulig å bruke 444marlin hylser som skyteformes etter kapping. da får du plass til mer hagl enn med en vanlig 45colt hylse.

Link to comment
Share on other sites

Taurus Judge kan en såvitt jeg vet bruke både 410 kaliber haglepatroner og 45 long colt. Gudene veit om det vil ha noe å si ,men den har jo ei tønne som er kjempelang. 410 haglepatronen er jo ganske lang så om du får plass til den i ei vanlig tønne er vel heller tvilsomt. Men går vel kanskje an å forkorte denne ?

 

Skjønt dette er noe jeg ikke har noe peil på.

Link to comment
Share on other sites

444marlin hylsa er endel brukt som messinghylse i .410" hagler...

 

Messinghylser vil antagelig ha høyere volum enn plasthylser(tynnere vegger), og være lettere å krympe fast dekkskilling i med vanlig ladeverktøy.

 

Et annet pluss med messinghylser er at det blir lettere å tyde evt "trykktegn" om du skulle finne på å utarbeide egne data for dette.

 

OM du bestemmer deg for å forsøke å forme 444-hylser for å fylle cylinderen helt, fremfor å sette kapsler i vanlige 45colt hylser, må du påregne litt arbeid for å få hylsa til å passe godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...