Jump to content

Skyte rådyr for elghund


Morten Rønsberg

Recommended Posts

Spurte en gang om det samme i den lokale elghundklubben.

 

Svaret jeg fikk var: Helst ikke, men en av de drevne hundefolka der så at han hadde gjort det en gang. Han hadde skutt et rådyr de hadde stillet seg inn på. Det resulterte i at hunden viste intresse for rådyr etterpå. Men han mente han så forskjell på hunden, om den gikk på overvær av rådyr kontra elg. Noe du vil ha kontroll på hvis du bruker den som bandhund.

Hunden blir vel neppe ødelagt, men du vil vel for ettertiden ha en hund som intreserer seg for flere vilt arter. Men mange bruker jo hundene på bjørn og elg/hjort og elg etc..

 

Men med et slik spørsmål vil du få flere meninger enn det er hundeeiere :lol:

Link to comment
Share on other sites

He he, enig med KnutH. :wink:

 

Hvis gråhunden går etter rådyret i los over en viss varighet (tviler egentlig på at rådyr lar seg stille) så er det ikke lovlig pga boghøyde, noe annerledes blir det om hunden er taus i "drevet". Uansett så ville ikke jeg anbefalt det, men jeg kjenner ikke gråhunder så godt.

Link to comment
Share on other sites

Lovligheten i dette vet jeg ikke. Men mitt svar tidligere tenkte jeg i forhold til at man stiller inn på et rådyr med bandhund under elgjakta.

 

Har merket på den hunden vi har jaktet (løs) med de siste årene at han viser interesse for rådyr, men blir fort lei av å springe etter de.... Tror ikke en elghund får de til å stå i uttaket.

Link to comment
Share on other sites

hvor høy er hunden din?

41cm er maxs høyde for drivende hunder

 

41 cm er maks høyde for en "løs på drevet halsende". Hvis en elghund over 41 cm er "løs på drevet halsende" er den ikke lovlig å bruke verken på rådyr eller elg. Er den under 41 cm er den lovlig å bruke på rådyr (men fortsatt ikke elg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...