Jump to content

Leie ut hund til jakt?


blaser_338wm

Recommended Posts

Jeg har en bekjent som desverre ikke blir og jakte elg i år. Han synnes det er trist for hunden sin som ikke får jakte.

Hvordan er det og leie ut hunden? Det er en Norsk grå elghund som jakter som løshund. Den er meget god jaktlyst, har selv skutt elg for den da den var bare 7 mnd. Den kommer fra samme kullet som elghunden som ble kåret som beste elghund hos njjf i år.

Er det noen som vet om noen som trenger løshund til jakta? send PM.

Link to comment
Share on other sites

He hE!

Han syns det er trist for hunden sin som ikke får jakte. Men skal ha penger for det hvis andre tar han med :lol:

 

Jeg hadde sendt hunden med GRATIS, om jeg visste det var skikkelige jegere og hundefolk jeg kunne sendt han med.

Og vært glad for at de ville bruka bikkja til det den er til.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

Jeg lånte bort hunden min til en jeg mener er veldig hundekyndig. Det endte med at hunden ble skuddredd. Årsaken tror jeg er at han ikke hadde etablert et skikkelig tillitsforhold til hunden før han felte elg for den i los. Hunden, som er en unghund, ble skremt at smellet og fant ingen støtte (meg).

 

Jeg kan ikke laste kompisen, men jeg må si jeg er smått irritert på meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Gode grunner til å ikke låne bort hunden også ja, ser den.

Men hadde fremdeles heller lånt bort hunden til en dyktig hundemann jeg kjente, en å la hunden stå hele jakta.

Det blir en kalkulert risiko, ting kan skje når jeg jakter selv også. Men da har jeg bare meg selv å skylde på i tilfelle.

For meg blir det viktigste at han som låner hunden er tilliten verdig, og når jeg tenker meg om så er det ikke mange.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

Jeg lånte bort hunden min til en jeg mener er veldig hundekyndig. Det endte med at hunden ble skuddredd. Årsaken tror jeg er at han ikke hadde etablert et skikkelig tillitsforhold til hunden før han felte elg for den i los. Hunden, som er en unghund, ble skremt at smellet og fant ingen støtte (meg).

 

Jeg kan ikke laste kompisen, men jeg må si jeg er smått irritert på meg selv.

 

Har du skutt elg i los tidligere for denne hunden? Det samme vil jo kunne skje dersom bikkja kommer sammen med elgen til en post, evt at en annen kryper på losen fordi man selv er for langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikke skutt for den tidligere.

Klart det kunne sikkert skjedd noe lignende hvis en postjeger hadde skutt eller om en annen hadde gått inn på losen. Men slik det var, var det i hvert fall null sjanse for at jeg selv kunne vært i nærheten. I et tilfelle der en annen feller og jeg selv er i nærheten, kan jeg jo komme frem til stedet ganske kjapt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...