Jump to content

30-06 eller 9,3x62


Target

Recommended Posts

Hei!

 

Skal ha ny elgbørse og valget står mellom 30-06 og 9,3-62. Jeg synes det er vanskelig å bestemme seg mellom disse to kaliberne.

 

Mine argumenter for å velge 30-06 fremfor 9,3-62 er som følger:

- mer enn nok kraft til elgen

- lavere rekyl enn 9,3

- enormt utvalg av patroner

- rimeligere patroner

 

Mine argumenter for å velge 9,3x62 fremfor 30-06 er som følger:

- kraftoverskudd og den dobler som bjørnerifle (ikke så veldig aktuelt men...).

- tøffere kaliber med stort hull i pipa

- ikke SÅ kraftig rekyl

- greit utvalg av patroner men vesentlig dårligere enn 30-06

- dyrere patroner

 

Sånn sett "vinner" jo 30-06 denne duellen - men hva mener forumet (NB. ikke bland inn andre kalibere)?

Link to comment
Share on other sites

Prisforskjellen på patroner ligger hovedsaklig på treningsammunisjon, om du kjøper Norma Oryx til jakten så er det nesten samme pris, men tilgangen på billig treningsammunisjon til .30-06 er myyyyye større.

Husk også på at .30-06 er mer flattskytende på lengre hold enn 9,3x62 og har dessuten et stort utvalg av lettere kulevekter.

 

Altså burde .30-06 være en soleklar vinner i ditt tilfelle.

 

Selv er jeg ihuga 9,3x62 tilhenger, men så lader jeg selv da. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det kommer mye an på terrenget du jakter i, og om du er postjeger eller hundskar.

Jakter du i tett terreng og korte poster (typisk sørøstnorskt skogsterreng) eller er hundskar/ettersøksekviparse er 9,3x62 et glimrende valg. Tunge kuler i lav hastighet er gunstig ved treff i feks kvist.I tillegg er dette en god resept på veldig lite ødelagt kjøtt, samt god skuddvirkning.

Er du postjeger og har åpne poster er 3006 et svært godt valg. Dette er et svært fleksibelt kaliber, og skyter like godt med lette 110 grs v-max som 220 grs elgkuler. (min stabiliserer også 240 grs woodie)

Økonomisk er 3006 klar vinner når du ikke lader sjøl.

 

Lykke til med valget! Fornuftige kaliber begge to!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både 3006 og 9,3x62. På et kriterie knuser i alle fall 9,3`en konkurrenten: morrofaktor! :D

 

Når det gjelder din analyse er den jo i og for seg riktig, 3006 er jo lettere å få tak i både med tanke på ferdigrullet og ladekomponenter, men dette synes ikke jeg er noe problem ettersom det i 9,3x62 finnes et godt nok utvalg lett tilgjengelig. I tillegg er jo åpenbart 9,3`en en storviltspesialist hvor så å si alle kuler og patroner er laget med tanke for elg/bjørn/bøffel. Den er også flattskytende nok, men omtrentlig samme kulebane som en 308 med tunge kuler, og skulle du jakte i mer åpne områder kan du lade 9,3`en med 250 grs Barnes TSX så kan du ikke skylde på kulebanen om du bommer. At 3006 kan skyte små kuler beregnet for gnagere og annet er jo ikke et tema for en elgrifle.

 

Man kan rasjonalisere i forkant eller etter valget er gjort. Jeg ville gått for 9,3x62 og gratulert megselv med godt valg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få "låne" tråden litt: til Tordenkjeppen; finnes den Barnes-kula i fabrikkladet ammo...?

Har begge kalibre selv, og liker 9,3'en kjempegodt. Synes rekylen er helt OK, skyter faktisk nesten best med 325grs Oryx (uten at jeg helt skjønner hvorfor...)

Artig historisk sus over den også.

Link to comment
Share on other sites

@Okhotnik: Sako lader i alle fall 9,3x62 med 250 grs TSX (de kaller den Powerhead).

http://www.sako.fi/cartrid_centrefire.php

 

Edit: Når det gjelder presisjon så har jeg aldri fått så gode samlinger med de fem 3006 riflene jeg har hatt, som med den ene 9,3x62. Det er mitt bestemte inntrykk at 9,3`en generelt er lettere å få presisjon med enn 3006.

Link to comment
Share on other sites

Har begge kalibre, men det er 9,3 som blir brukt.

Joda er noe kraftigere rekyl og min børse (sauer 202) er tyngre enn den jeg har i 30-06 så rekylen føles ikke så galt.

 

Veldig presist kaliber, tunge kuler som rusler med moderat hastighet og reduserer kjøttødeleggelsen.

 

Begge kalibre er fine, men personlig går jeg for 9,3x62... kanskje fordi jeg lader selv og på den måten også holder kostnadene litt nede.

Link to comment
Share on other sites

Hva med et systemvåpen med 9,3 til jakt og ekstra løp i .308 til trening, sånn hvis ammokostnaden er et reelt problem i det store bildet? Eller rett og slett en egen, billig .308 til "mengdetrening", så kan man spe på med en pakke med 50 jaktmatch for 9,3'en en gang i året, sånn rett før oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også an på hva du har fra før. Om du har elgkaliber fra før da. Jeg brukte 6,5-kaliber i en del år, før jeg gikk over til 9,3x62. Et av mine argumenter er at spranget fra 6,5 til .30-06 er forholdsvis lite, de dekker mye av det samme. Derfor gikk jeg for skikkelig grovt når jeg først skulle ha noe annet. Jeg hører en del jegere som mener at .30-06 er et veldig mye bedre elgkaliber enn 6,5x55, men jeg er ikke helt enig. Bedre ja, men ikke voldsomt mye bedre. Det nytter ihvertfall ikke å gå for .30-06 framfor 6,5 hvis en ikke benytter det beste av kuler. Da kan en like gjerne bruke 6,5 med skikkelige kuler. Ref. Jørund Liens artikkel om 8 gram Hirtenberger ABC, VJ tidlig nittitall. I praksis er det ikke stor forskjell, om noen, på .308W og .30-06 i fabrikkladning. Ihvertfall med 180 gr kuler. Og .308W er ikke noe til elgpatron, har jeg hørt ;) Nå falt jeg visst i fella og dro inn andre patroner, men poenget var altså spranget fra hva du eventuelt allerede har i skapet.

 

Kulebane er ikke noe stort tema på elgjakt. Det er det største viltet vi har, og skal en skyte på avstander der kulebanen hemmer en 9,3x62, så bør en ha god tid til å sikte. Selv tunge kuler holder fint ut til 200 m med 9,3x62, med fornuftig innskyting. Skal en skyte på lenger hold enn det, så er det ikke verre enn å skru antall knepp etter tabell. En tabell som på forhånd er testet at stemmer.

 

Presisjon er heller ikke noe tema. Hvor tett klarer en realistisk sett å skyte på en elg? Og hva eksakt er det vi prøver å treffe? Forøvrig går 9,3-pipa mi meget bra. Bedre enn jeg egentlig tror jeg klarer å skyte med såpass tung rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...