Jump to content

Kongsberg/Mauser M52 noe å ha??


Bronx

Recommended Posts

Hei og takk for et suverent og lærerikt forum :P

 

Jeg har fått en børse som jeg etter en del leting her på forumet og ellers har konkludert med at er en kongsbergmauser produsert på 50 tallet en gang. Lurer på om det er den samme som My sin berømte kammermauser??

Ut fra noen gamle reklameplakater jeg fant på nettet inbiller jeg meg at børsa er orginal bortsett fra baser og et rødpunktsikte.

Sammen med børsa fikk jeg noe gammel raufossammunisjon i hauger og lass, sikkert militær (Ladeklips)

Etter det jeg har lest meg til i andre tråder har vel denne korrosive tennhetter og kanskje ikke brukes (Har skutt en 40-50 skudd da :roll: )

Jeg er ikke noen erfaren skytter eller jeger, men lysten er der absolutt, og ettersom jeg nettop har flyttet til et område med supre jaktmuligheter, og er velkommen på jaktlaget i bygda er det jo bare å begynne :D

 

Kan noe med litt peiling på disse børsene hjelpe meg med litt info?

 

Er dette i det hele tatt noe å samle på? (Jeg håper det)

Vil det være velig dyrt å fikse/bytte avtrekk, det kryper en del kan du si :roll:

Sikringen er tung, bråker og knølete plassert syns jeg..

Hvordan vil det fungere å montere kikert på denne?

Har ikke hatt muligheten til å skyte i benk med den ennå, men jeg inbiller meg at den går greit til jakt i alle fall.

Løpet ser etter mitt MEGET amatørmessige sjønn blankt og fint ut.

Stokken er litt kort for meg, men det kan vel fikses hvis jeg skifter kappa som forresten er helt forsteina.

Stokken ser jævlig ut, har nok vært lakket en gang, men det er mange plasser slitt helt av og treverket under ser grått og slitent ut.

På KVF sine sider står kaliberet oppført som 8x57 is MODERAT, hva betyr dette? Kan jeg ikke bruke moderne jaktammunisjon?

Etter noen skudd når den blir litt varm blir hevearmsløftet veldig tregt, så dn trenger et lite rapp for å få tatt ladegrep, mener å ha lest at dette er et tegn på for høyt trykk??

 

Ble mange spørsmål dette...

 

Håper noen kan ta seg tid til å svare :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for et suverent og lærerikt forum :P

 

Kan noe med litt peiling på disse børsene hjelpe meg med litt info?

 

Er dette i det hele tatt noe å samle på? (Jeg håper det)

 

Ja...denne ble ikke lagd i så mange eks. så den er verdt å ta vare på..

Vil det være velig dyrt å fikse/bytte avtrekk, det kryper en del kan du si :roll:

 

Timney, Recknagel m.fl. lager gode justerbare avtrekk som passer rett på til rundt 1k..

 

Sikringen er tung, bråker og knølete plassert syns jeg..

 

Enkleste og billigste er en kvartsikring fra f.eks. Timney.. virker på høyre side og koster rundt 500,-

 

Hvordan vil det fungere å montere kikert på denne?

 

Helt greit hvis hevarmen er smidd om..

 

Løpet ser etter mitt MEGET amatørmessige sjønn blankt og fint ut.

 

Da er du veldig heldig, da de fleste originale pipene ofte er blitt rufsete av å skyte korrosiv ammo uten riktig puss etter.. Korrekt prosedyre er puss med varmt vann, tørrpussing og så puss med olje.. Samme dagen som det er skutt med korrosiv ammo..

 

Stokken er litt kort for meg, men det kan vel fikses hvis jeg skifter kappa som forresten er helt forsteina.

Stokken ser jævlig ut, har nok vært lakket en gang, men det er mange plasser slitt helt av og treverket under ser grått og slitent ut.

 

Disse originale stokkene er laget for skyting med åpne sikter.. De gir også en kraftigere følt rekyl og munningsvipp. Du finner masse brukbare jaktskjefter å få kjøpt..

 

 

På KVF sine sider står kaliberet oppført som 8x57 is MODERAT, hva betyr dette? Kan jeg ikke bruke moderne jaktammunisjon?

 

Moderat er en nedladd utgave tav denne patronen til bruk i Krag kamret i samme kaliber.. i din kan du benytte all vanlig jaktammo..

 

Etter noen skudd når den blir litt varm blir hevearmsløftet veldig tregt, så dn trenger et lite rapp for å få tatt ladegrep, mener å ha lest at dette er et tegn på for høyt trykk??

 

Kan være det ja..den gamle ammoen kan, avhengig av lagring, oppføre seg unormalt..

Ble mange spørsmål dette...

 

Håper noen kan ta seg tid til å svare :oops:

Link to comment
Share on other sites

De heter m/52 disse også,laget i 452 eksemplarer.Jeg har en selv som jeg har kikkert på.Du behøver ikke smi om hevarmen ved kikkertmontasje.

Min har fått ny kolbekappe samt at jeg har beddet originalstokken.Har også fjernet lakken på stokken og oljet den.Presisjonen er overaskende god.med sierra 175grs gameking skyter den 3 skuddsamlinger på drøye 20mm.

Jeg har blitt glad i min og jeg syntes definitivt du skulle ta vare på din.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Ettersom jeg etterhvert forstår at detter er en litt spesiell børse tenker jeg mer og mer at det ville ære kjekt å beholde den så original som mulig.

Kanskje jeg skal prøve å få shina opp stokken, plukka av baser og rødpunkt, og heller prøve å skyte med de åpne siktene slik den var tenkt brukt når den ble produsert...Hadde vært spennende det. :smile:

Burde vel gå fint på litt trange elgposter også det vel?

 

Så får man heller kjøpe noe annet til lengre hold, og jakt på mindre mål...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...