Jump to content

6,5-06 vs 280 rem


rax

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge vurdert å bygge om min Mauser M98 (30-06). Nå har jeg bestemt meg for å gjøre det! MEN jeg klarer ikke bestemme meg for kaliber, derfor er jeg veldig interessert i å høre deres meninger om disse kaliberne. Børsa skal i hovedsak brukes til elgjakt, men også skytes blink med. Flat kulebane er alltid et pluss. 8) Ville satt veldig stor pris på om noen med kjennskap til 6,5-06, 6,5-06 AI og 280 rem kunne laget en liste med for og imot for disse kaliberne.

 

mvh rax

Link to comment
Share on other sites

Har lest om de forskjellige kaliberne i timesvis i det siste, og det er noe med 280 rem som frister meg. Men så sjekka jeg ut 280 AI og fant ut at det var kaliberet for meg. Har sendt mail til Ragnar Hansen om prisoverslag på 280 AI , men så får jeg igjen høre om et nytt spennende kaliber (6,5x65RWS). Mere lesing må til :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom elgjakt er hovedbruksområdet så er 6,5 kuler i høy hastighet ikke det jeg vil anbefale.

Selv om det er trening og flat kulebane som prioriteres går det en "fornuftig" grense et sted. Min grense for 6,5 kalibre går med en hastighet på 910-930 m/s for 140 gr kule. Årsaken er løpsslitasje, med høye hastigheter blir levetiden på løpet gjerne under 2000 skudd, og det er kostbart børsemakerarbeid med så spesielle kalibre.

Mitt valg er 6,5-06, og jeg vurderer nå 6,5-06 AI fordi 6,5 sauerpiper da kan brotsjes opp. Det gir billige piper og enkelt børsemakerarbeid.

Våpenet skal ikke bare bygges, det skal kunne brukes også.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ, som gjør at du ikke trenger å søke onke blå om kaliberskift, er 3006 AI. Da får du høy hastighet og et enda bedre kaliber til elg.

 

Av 6,5-06 og 280 er det jo tyngre kuler å få til 7mm, noe som jeg vil anse å være bedre med tanke på elgen. Hvis høy fart er viktigere for deg enn kulevekt (noe jeg ikke er enig i) er jo 6,5-06 er supert valg med større tradisjoner i Norge enn 280, som egentlig er en kopi av en kopi (amerikanerne kopierte tyskernes 7mm Brenneke med 270 win, som så ble kopiert da man laget 280 for bruk i pumpe- og automatrifler).

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis så nermer elgjakta seg med stormskritt, i og med at det bare er en mnd igjen til jaktstart så tviler jeg på at noe blir gjort før jakta.

 

Per-S : Jeg hadde faktisk helt glemt å tenke på løpsslitasje, så tusen takk for det. Som du sier, så skal det kunne brukes å! :) Her fikk jeg faktisk en super idé, jeg har faktisk 2-3 "utskutte" sauerpiper stående :)

 

Tordenkjeppen: Det der med kopi av en kopi gjør kaliberet enda mer spennende. Kan kopien være bedre enn orginalen? :) Men der lærte jeg faktisk noe nytt. Visste at 280rem var en kopi/forbedring av 270win, men ikke at 270win også var det. 30-06 AI har jeg egentlig avskrevet, men skal sjekke det ut igjen siden man da slipper å involvere onkel blå.

 

Eide: 300 win mag hadde vært et flott kaliber, men i og med at hylsa er større enn 30-06 hylsa, så må sluttstykket (og muligens magasinet?) gjøres noe med.

Link to comment
Share on other sites

Sats på 280 Rem. Et fornuftig kaliber uten noe stor løpsslitasje.

Har nå hatt kaliberet i ett år, og blir bare mere og mere glad i det.

Flat og jevn kulebane, lite rekyl, billige kuler og godt kuleutvalg.

Kan sammenlignes med 7mm Rem Mag, men bruker mindre krutt for å oppnå nesten samme prestasjoner.

 

Har til nå brukt Hornady Interlock til trening/varmint, og begynt testing av Barnes TTSX til jaktbruk.

Siden 7mm er et populært kaliber over dammen, får man mange gode kuler med høy bc, dersom du vil jakte/skyte langhold.

Utvalget i jaktkuler er også stort, er vel kun .30-kaliber som har bedre utvalg.

 

6,5-06, 280 AI og 7mm Rem Mag er hakket kvassere på ytelse, men er også kjent som løpsbrennere deluxe....

 

Leser du bladet Jakt, så har du vel også fått med deg Jørund Lien´s fasinasjon for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Sats på 280 Rem. Et fornuftig kaliber uten noe stor løpsslitasje.

6,5-06, 280 AI og 7mm Rem Mag er hakket kvassere på ytelse, men er også kjent som løpsbrennere deluxe....

Jo vel, men 280 AI brenner vel ikke løp akkurat som 7mm Rem Mag?

 

Jeg vil mene det afhænger af grains krut i forhold til kaliber/hullet i løpet

Link to comment
Share on other sites

Har lest om de forskjellige kaliberne i timesvis i det siste, og det er noe med 280 rem som frister meg. Men så sjekka jeg ut 280 AI og fant ut at det var kaliberet for meg. Har sendt mail til Ragnar Hansen om prisoverslag på 280 AI , men så får jeg igjen høre om et nytt spennende kaliber (6,5x65RWS). Mere lesing må til :)

 

Som også Loongrange skriver er 6.5x65RWS et godt valg. Såvidt jeg vet er det bare Gal mann og meg som har det kaliberet her på forumet.Jeg valgte det av flere grunner....

 

Har en 6.5 x 55 fra før er det bare brotsje opp løpet. Koster noen hundrelapper.

Tilgang til masse kuler

Billig og skyte med ( koster litt når en skyter 1000-1500 i året )

Hylser får en kjøpt ferdig ( slipper omforme etc..) RWS hylser er solide og har mere gods en norma , lapua etc

Ønsker en teste litt extrem fart er det bare ladde seg oppover til en får trykktegn..dette varierer fra rifle til rifle

Jeg har en schultz og Larsen med 63 cm løp og har testet opp mot 980m/s uten noe flate hetter eller kul i ræva på hylsa.

Presisjonen er meget god...

Også artigt skyte langhold med..

Men klart med så lette kuler får en mere drift et stykke der ute :-)

En fordel er å ha et magasin som takler patroner opp mot 90 mm, med de kulene som man kan ladde med i dag kreves det god plass i magasinet. Ned mot 87mm går også greit.

Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner at børsa også skal benyttes til elgjakt og skal drasses med i skogen bør kanskje løpslengde og profil være med i betraktningen

En .280 henter ut mesteparten av potensialet i patronen med ett 22" løp en AI versjon av samme trenger fort 2-4" lengre løp for å ha noe utbytte av en større mengde krutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...