Jump to content

Jakte på Sjusjøen


pierotto

Recommended Posts

Jeg har slektninger på Mesnali, og har kjørt opp til Sjusjøen en del ganger. Som jeger anser jeg f.eks revejakt som mer interessant i dette området. Finne ei lang myr og lokke, event. grave ned litt åte. Å jakte matvilt i denne fjellbyen hadde jeg ikke kommet på selv.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte nok på dette i tråden om .22 :oops:

 

Det er noen få steder på sjusjøen hvor folk jakter rype, men som nevnt over er det flere jegere å se enn rype. Til tross for få jegere å se :trist:

Har forøvrig ikke sett noe rype der i år, men så har jeg ikke vært på fjellet med fokus etter rypa heller... fiske som har stått i fokus de gangene jeg har vært av gårde i sommer.

I følge de eldre jeg har snakket med, som jaktet da bena enda bar dem hele veien, skal det være mest rype å finne rundt Snørvillen, Mostfjellet og Sollifjellet(ca 5km øst for Sjusjøen), men det har visstnok blitt lite sammenlignet med glansdagene da de løp opp bakkene som Michael Johnson på speed.

Derimot har jeg sett noe rype, og storfugl, i skråningene på øst- og vestsia av Øyungen. Tar vel en halvtime-time å kjøre fra parkeringsplassen hos Fauskerud(Hvis du er så kjent på Sjusjøen :P )

De gangene jeg har sett mest, men ikke mye, rype var på Raudfjellet, men det hører til Vang allmenning, og der må du være innenbygds, ha hytte, eller være med noen som gjestejeger... samt at de krever 30-50 dokumenterte treningsskudd med hagle for å få jakte. De snakket også om skyteprøve, men tror ikke det ble noe av :roll:

 

Går du på http://www.rjfo.no/ finner du prisene for jaktkort i Ringsaker Jakt og Fiske Område. Linken ved bildet for småviltjakt virker ikke, så klikk på jakt på "menyen" og så videre til småviltjakt. Det står ikke noe om det på hjemmesia, men på jaktkortet vil det stå at vadefugl og ender ikke er lov å jakte i naturreservatene inkludert Øyungen.

 

Jeg har sett noe rev på Sjusjøen, men ikke klart å få noe klart svar på om det gis skuddpremie på denne. Frister kanskje lite å betale 220/360 for dagskort for å jakte rev hvis det ikke er skuddpremie :?: Dessuten kun lov med hagle på småvilt alt av småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja.

 

Skulle prøvd litt jeg å, hadde det ikke vært for at det ikke er lov med rifle på småvilt oppi der! Det er dumt, synes jeg.

Går jo såklart an og finne seg et hogstfelt eller noe også. På Blæka var det forresten 7 rever i fjord. Ei tispe med 6 valper.

 

Reven er ekstremt var og forsiktig oppi der ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Rev hadde vært moro det og. Jeg snakket med Magda i bommen for litt siden, og hun sa de solgte kombikort for rype og hare. Gjelder det også rev? Dumt man ikke får bruke rifle. Hvordan er det med slugs? Jeg har sett rype der i år ved Melsjøhøgda.

 

Ellers er det veldig mye kråke i området. Det burde man jo få jakte gratis på? Med .22 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Svigerforeldrene mine har hytte på Sjusjøen. Opp gjennom årene da jeg har vært der, har jeg ikke sett mye fugl. Litt innimellom og mest øst for Sjusjøvannet, altså fjellene som er nevnt tidligere i tråden. Da dreier det seg om flokker på 5 - 10 fugl (eller kulle eller hva det nå kalles).

 

Hvordan det er forbi Kroksjøen vet jeg ikke, men det er jo ike så mange hytter der.

 

Svigers har sett litt skogsfugl rundt hytta si (rett nedenfor Sjusjøvannet, ved Rømåsveien), men det er ikke hverdagskost akkurat.

 

Er nok ikke verdens beste fugleområde, men det skulle være mulig å få sett litt fugl i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kun er rype du er ute etter, ville jeg funnet meg en et annet område å jakte i, for i RJFO er det generelt dårlig. Jaktkortet er jo tullete dyrt også.

Men hvis du kan tenke deg å jakte skogsfugl i stedet, kan du trekke deg litt lenger ned i skogen og finne brukbart med fugl en del plasser. Da treffer du sjelden på folk også.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk feks kart på gule sider og finn Sjusjøen.

 

Kan være interessant i området Nybu, Nord-Mesna langs Opplandsgrensa.

 

Ellers kan du rusle fra sånn ca Natrudstilen mot Lauvlia (Ljøsheim).

 

Åstadalen kan også være verdt et forsøk. Har ikke jaktet i områdene selv, men selve terrenget ser lovende ut. Område som kan vurderes er blant annet fra sørover fra ca Storstilen, Stenstilen, Nøkkelåsen til Grunnåsen. Er nok noen hytter innimellom, men ikke helt som i Sjusjøområdet i hvert fall! Uansett, Ringsakerfjellet er jo omtrent ødelagt av alle hyttene...

 

De siste par årene har det for øvrig vært jaktstopp fra 1. november har jeg hørt. Greit å sjekke opp i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Som Rypeterreng er det nok ikke det beste nei..bedre Skogsfugl og Hareterreng.Synd at alle skal absolutt over tregrensa etter Rypa,det er for lite snaufjell i Ringsaker til det,derfor virker det som det er utrolig mye folk..vet ikke hvor mange hundre timer jeg har bak meg oppi der på jakt,men har knapt møtt folk jeg!Iallefall ikke i skogen.Men her er det penger som gjelds å få inn!Ingen bryr seg om Predatorer og hvor mye Rype og skogsfugl som finnes..Takseringer etter de stakkars små kyllingene har dem,men selger like forbannet mange kort uansett!Hva er poenget?Ingenting kan skytes før 10.9!Ikke engang Rev!Og ingen jakt på noe som helst etter jul :shock: samt forbud mot jakt i hytteområder(dem er jo over hele fjellet)Ikke rart det er mye Rev;Mår og Kråkefugl som forsyner seg!Har knapt sett ei Røy som har fått frem kyllinger :evil: Men ellers vet jeg om gode/brukbare områder som jeg koser meg i,noen er nevnt her,men la oss få skyte Rev og Kråkefugl tidligere for svarte!Og tillat Rifle da mann :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er flere som er frustererte over RJFO, jeg har vært i kontakt med dem(han) noen ganger vedrørende div.

Når det gjelder rev så virker det ikke umulig å få forlenget jakta, ved å søke(ta kontakt).

Tror nok det det kan være mulig å bruke rifle på rev etter avtale også.

 

Når det gjelder jakttider, pris og taksering så er det NATTA!!

Generelt så er det (etter min mening) bra med skogsfugl og hare, lite rype og noe Jerpe.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre det er flere som deler min frustrasjon over prisene og hvordan ting gjøres i RJFO! Når det gjelder rype har jo bestanden de siste årene vært laber. Jakter rype på Øyungen hver høst. Derimot på skogsfugl og hare er bestanden betraktelig bedre! Ikke en dag uten å se fugl på skogen i fjor høst - som støkkjeger! Etter min mening kunne jakt på rype stoppes eller reduseres til ett minimum noen år fremover. Samt freding av røy i hele jaktperioden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig. Har sett skogsfugl på nesten hver tur i fjor, men lite rype. Har på to år knapt sett rype, så kunne godt være jaktstans på den en stund. Har flere steder jeg tror det er mulig å gå støkk etter hare.

 

Ellers må jeg nok bare slutte å surve over prisene og forvaltningen i RJFO... Kjenner blodpumpa går og magesåret vokser bare ved tanken. Presterte forøvrig å si hva jeg mente til et par av gamlekara i styret uten å vite hvem de var tidligere i høst, så blir spennende å se hvordan velvilja blir om jeg skulle ha et jaktkort likevel. Har aldri levert inn rapport på jakta til RJFO, så er vel bare et spørsmål før de slår seg vrange...

Link to comment
Share on other sites

Dæven du lever farlig gutt!Nytter ikke komme med forslag,eller diskutere med disse,det er Æljen som betyr no!Må folk absolutt over tregrensa?Finest der ja,men anbefaler i dårlige rypeår og heller jakte i skogen!Men ikke bestandig det er mye fugl der heller..ofte bare voksenfugl og se,og kullet/egga er borte..

Link to comment
Share on other sites

Jess.

Jeg fikk forøvrig ikke lov å jakte rev der med rifle. Men jeg skulle fint få betale fullt for et sesongkort og jakte med hagle. Om skuddpremien er 400,- må jeg likevel skyte fire-fem, før jeg tjener inn igjen jaktkort og ammo. Og ytterligere fire og en halv for å betale årskort i bommen ved brumundsaga for å få kjørt innover... Alvorlig talt; Forventer de virkelig at jeg skal betale nesten 3500,- for å jakte rev?! Ja, det mener de!!!

Og jeg har liten lyst til å prøve meg på revejakta med hagle når jeg ikke har ei jaktbu eller lignende med åte utenfor. Gapahuk eller kamotelt frister lite når kulda setter inn, og det gjør den tidlig oppi her. Kan jo bygge en slik en på henger, men da må jeg fort skyte veldig mye rev for å tjene inn igjen det. Mye arbeid for en jobb RJFO burde oppmuntre til å gjøre med enklere tilgang på jakt. Kunne glatt nøyd meg med halve skuddpremien hadde revejakta vært gratis og jeg kunne bruke rifle. Da skulle jeg faktisk ha skutt ut endel rev for dem.

Link to comment
Share on other sites

Litt enig med Mistgun ja. Mente det var snakk på hvertfall at det var noen felles åtebuer/åteplasser oppi Ringsakerfjellet Marius? Hørt noe om det?

 

Men synes selv at prisene der oppe er vanvittige. 1350 er det vel for småviltkort, burte vært et eget kort for rev. Rev er det mye av oppe ved Ljøsheim og nedover, så det måtte jo være fint å få skutt ut noen.

Bestefar har fortalt meg om et par stk som jakta mye åte der oppe, men det var før.

Link to comment
Share on other sites

De burde være takknemmelige for at noen vil skyte Rev og få opp bestand av annet småvilt!Når fugl og Hare er borte i Revekjeften,er det ikke mange som vil kjøpe kort..enkelt tenkt,men dog..Lær av andre steder som Løten,Odalen osv,Gratis Revejakt,Revekurs osv,de skyter Rev i haugevis disse ungdommene som ikke har råd til annen jakt ennå..Heldigvis skyter jeg Rev her på bygda,så har litt å drive med etter jul,da er det jo slutt i fjellet..sprøtt!De som har hytter som ligg litt for seg sjøl,burde nå få jakte Rev der oppe etter jul..på åte da.Bomprisene er horrible ja,betale dyre dommer for en hullete og til tider dårlig brøyta vei,er mer irriternde enn dyrt jaktkort!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidlig i år en vettug prat med han som sitt å fordeler jaktkorta, ang småviltjakta, å det var faktisk en vettug prat, å jeg la fram mine synspunkter å han hørtes ikke uenig ut, men det er vel ett styre som setter disse donald duck regla. Er skogsfugl jakta å revjakta som er min jakform oppi her, å det somirriterer meg grønn å blå å hele spekteret er jaktslutt 31 oktober!! er jo da spetsjakta er bra, kald luft som bikkja trives bedre i å gromfugelen er å finne oppe i furuskogen. Jeg foreslo en bag limit på skogsfugl å heller forlenge jakt tida til 23 desember som ellers i landet, det med att det ikke er tillat med rifle på skogsfugl kan jeg til dels skjønne pga alle hytter oppi her, men alle som jakter med rifle på topp skal vite sin kulebane så jeg ser ikke problemet heller,,,, Å så syns jeg att innenbygs skal sine fordeler, nå er prisa dobbelt for utenbygds noe jeg syns er bra, for tidlig i jakta så er det ett hardt jaktpress på skogen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidlig i år en vettug prat med han som sitt å fordeler jaktkorta, ang småviltjakta, å det var faktisk en vettug prat, å jeg la fram mine synspunkter å han hørtes ikke uenig ut, men det er vel ett styre som setter disse donald duck regla. Er skogsfugl jakta å revjakta som er min jakform oppi her, å det somirriterer meg grønn å blå å hele spekteret er jaktslutt 31 oktober!! er jo da spetsjakta er bra, kald luft som bikkja trives bedre i å gromfugelen er å finne oppe i furuskogen. Jeg foreslo en bag limit på skogsfugl å heller forlenge jakt tida til 23 desember som ellers i landet, det med att det ikke er tillat med rifle på skogsfugl kan jeg til dels skjønne pga alle hytter oppi her, men alle som jakter med rifle på topp skal vite sin kulebane så jeg ser ikke problemet heller,,,, Å så syns jeg att innenbygs skal sine fordeler, nå er prisa dobbelt for utenbygds noe jeg syns er bra, for tidlig i jakta så er det ett hardt jaktpress på skogen.

 

 

Jeg er enig i at jakttider burde forlenges. Betale 1400 for å jakte frem til 31. oktober, og også betale dyrt for å få kjørt inn til terrenget den lille tia.

Som sagt tidligere, er jeg enig i at riflejakt burde tillates. Kan til dels skjønne at de ikke vil ha det på skogsfugl, da jeg fort kunne gått hjem med 10-20 fugl etter hver tur om jeg kunne brukt rifle.

At innenbygds har fordeler har jeg ikke noe problem med, så lenge det bare er snakk om pris og så lenge jakta er åpen for alle. Men at det er et hardt jaktpress i skogen tidlig i jakta er jeg sterkt uenig i. Jeg jakter over et relativt stort område, men har møtte færre enn jeg kan telle på fingrene i løpet av to år. I fjor var det omtrent bare 20 av 50 som hentet ut jaktkortene sine for tidligjakta... og av dem knapt halvparten som faktisk startet 10sept.

Link to comment
Share on other sites

Det er fra den 14 å den første uka jeg mener det er hardt jaktpress, Jeg har flere ganger vika unna folk/skudd i skogen mange ganger, jeg mener ikke att jeg skal være alene i skogen(noe jeg har mest lyst til :lol: ) men att det kunne vært en begrensning i noen form ikke hadde vært dumt, å jeg vet det er flere som å syns det er hardt jaktpress, Men jeg har å hørt folk som ikke syns det samme som meg så litt pussig. Å i fjor så toppa det seg da en idiot ta en kar kommer gående rett i mot da bikkja mi står å loser, jeg lå å smøg på losen som da var en tiur, å tenkte den jegeren må da høre losen å vike unna,,,men ikke f,,, bikkja kom inn i losen til mi å da ble det tull å så kommer jegeren å tiuren drar,,,,,da var det hakke før han fikk ett merke i panna :evil: Han hadde hørt losen men viste ikke hva det var,,,sa han luringen,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...