Jump to content

Hjelp med Lee Classic Turret presse


Mauser68

Recommended Posts

Har ei Lee Classic Turret presse. Den er vel kanskje av den gamle sorten, ser den nye tar alt opp til .50 BMG. I følge han eg kjøpte den av ( US M1 ) så trudde han ikkje denne pressa gjekk an å lade 30-06 med, men det som var under. Er denne pressa et ok instrument til lading av .223 og 6.5x55 med, eller treng ein ei betre presse ?

 

Må få tak i meg et die sett til den, og har hørt at det er universal gjenger på desse, slik at det evnentuelt passer hvis eg kjøper meg RCBS dier, stemmer dette ? Er medeiger i et RCBS kit, så det er difor eg spør. Problemet er at den står hos ein kompis, så eg kunne tenkt meg å hatt ladeustyret heime hos meg.

 

Har ikkje kruttmål og hette isetter, men dette går vel an å få tak i. Kor har dei Lee utsyr her til lands, til ein grei pris ?

 

Ser på nettet at denne pressa har fått masse skryt ( den nye versjonen!) er den gamle versjonen også god ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den gamle versonen er nok ikke like bra som den nye, men den fungerer ypperlig til de fleste mindre patroner. Har ladd en del .308/6.5x55/.223 o.l på den gamle sorten uten problemer..

 

Alle diesett (standardgjenger) passer i toppene på disse.

 

Når det gjelder hetteisetter, så er LEE sin håndholdte god som gull. Mange hater den og klager på at den knekker.. Det har vel kanskje mest med brukerfeil og inkompetanse å gjøre (er hetten i bunn, så er det med andre ord ingen vits i å mose den noe mer).

 

LEE kruttmålet er faktisk også veldig nøyaktig, så du gjør ikke noe galt i å kjøpe det heller.. :lol:

 

For billige LEE varer, så er nok Interarms i Porsgrunn og Hjemmelading.no stedene å ringe..

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.. Der var du ja. :)

Ok, så den er grei nok der ja. Men er det 4 hulls eller 3 hulls skive ein treng på rifle ammo ? Meinte at på den pressa og diesette me har ( RCBS ) så er det kun 3 hull. riktignok lenge sidan eg lada sist på den der, men meinte at det var slik. Men ser at det er mulig å få tak i 3 hulls skive og slikt til denne press også. Kva meinar du der ?

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, den du kjøpte av meg var vel fire hulls versjonen mener jeg.. Du bruker bare den platen som fulgte med, så er alt iorden.. :wink:

 

Tre og fire hulls turreter passer ikke om hverandre, da må du isåfall bytte hele toppen og indekseringen.

 

Trenger du noe til å konvertere den til en annen topp, eller noen reserveturreter, så er det mye mulig jeg har litt på lur.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den er 4 hulls den eg fekk hos deg. Men eg tenkte meir praktisk for rifle lading, går det greitt å bruke den ?

I så fall, så er det ikkje problem. Det er jo også i grunn å dra ein gong til i håndtakek på tom posisjon, så er du jo ferdig, så det er vel i grunn ikkje problem..

 

Men då er det berre å få tak i die sett, og diverse til 6.5x55 i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Vel, då går eg for Deluxe`n ja. Tenkte eg skulle prøve å få kjøpt av det firmaet som Chiefen her anbefalte. Får Deluxe settet der for 31$ og det er vel ikkje så ille. Må vel sende dei ein mail, for å høyre, om dei sender over dammen.

 

Veit du kor gammelt dette settet her er ? Tenkte hvis eg skulle slenge på eit kruttmål som passer settet og eventuelt ein hette isetter også..

 

Takker for god hjelp US M1 !! :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kruttmål til pressemontering som er beregnet for riflelading, så kjøper du: Universal Charging Die (delenr 90273) og Lee Perfect Powder Measure (delenr 90058). Til pistol, så er det autodisk målet.

 

Hetteisetter fulgte med pressa mener jeg, men det kan være greit og ha en håndholdt en i tillegg.

 

Ønsker deg hell og lykke på veien inn i denne sykdommen.. :mrgreen:

 

Factorysales er greie og handle med, men sjekk ut frakt-/gebyrbetingelsene før du fullfører ordren. I en del tilfeller er det like billig å handle innenlands..

Link to comment
Share on other sites

He, he, takk for det, ja eg er redd dette går snart på helsa laus ja. Men morro skal det bli. Har kun ladda et par gonger med ein kompis som eg deler presse med. Han kan jo litt meir enn meg om dette, men det er artigere å prøve til sjølv...

Og snart er det ein Mauser som skal få svi for mitt high speed ønske.. ( 40 grain pistol krutt, og 1400 m/s på 140 grain kule i 6.5x55, skal jo gå bra det... :twisted: )

Berre spøka med den er men, det blir artig å teste Har N140 krutt stående, men det er gammel. Får tømme det opp i ein balje, å sjå at det ikkje er begynt å bli for for mykje støv i det.

 

Jo det var med ein sak til å montere hetter med. Men var ikkje dette for pistol hetter small og large ?

Link to comment
Share on other sites

Den fungerer akkurat like fint til riflehetter.

 

Kruttet er mest sannsynlig like fint hvis oppbevaringen har vært bra (sjekk etter unormalt sur/sterk lukt og ruststøv). Sliter fortsatt med noen bokser N310 fra det glade 80tallet selv..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, skal gjere det. Har ikkje så store referansen når det gjelder slik krutt lukt, men etter det eg har sett, så ser det ok ut. Det har lagt i kjelleren min i sikkert 10 år, fekk det av ein kompis som ikkje brukte det lenger. Så får prøve og sjå korleis det går.

 

Tenkte å kjøpe meg 2 pakker med kuler. 1 pakke med 140 grain Nosler og 1 pakke med enten Sierra HPBT eller Scenar HP kuler. Får finne meg ei kule som ein kan bruke til jakt å ei til diverse presisjons skyting ( jaktfelt, langhold, kråkesprengning osv... )

 

Snakkes.

Link to comment
Share on other sites

Høggern skreiv :

har du tenkt lade 140grs kuler i 6,5 x 55 med N140?

 

Hepp. Har vel høyrd rykter om at N140 er betre egna til litt lettere kuler. Så eg håpte at det kanskje skulle fungere på ei 120 grain kule eller kanskje letter enn det også, kanskje ei 95 grain v-max. Men har ikkje ladebok og treng litt input akkurat på dette området her.

Men det var ikkje meint å bruke på 140 grains kuler.

Link to comment
Share on other sites

Då er bestillinga til factorysales sendt avgårde.. Så då er det berre å vente i spenning.... :mrgreen:

 

Bestilte die sett til .223 og 6.5x55, renseverktøy til hettebrønn, kruttvekt, og kruttmål til montering på pressa.

Har handla 0.5 Kg med N4 krutt, 300 Remington hetter og 100 S&B 140 grains kuler til 6.5x55.

Så no er det berre å vente til alle delene kjem frå USA....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Drar opp denn igjen.Jeg har ikke lenger plass til Dillon maskinen uten å gå til drastiske tiltak,derfor har jeg bestillt en Classic turret.MEN jeg klarer ikke å se for meg hvordan man fester kruttmålet (perfect powder measure) til charging dien.

Noen som har en enkel forklaring :roll: til en enkel mann.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det følger med en enkel forklaring; bare les bruksanvisningen så skjønner du det :wink:

Jeg har ikke mitt ladeutstyr oppmontert for tiden da jeg nettopp har flyttet og ikke har prioritert furtebu foran oppussing av stue m.v, derfor er det litt vanskelig for meg å forklare i detalj. Så vidt jeg husker bytter du ut den lille svarte plastikktrakta som er nederst på kruttmålet med et metallrør, og setter dette løst inn i toppen på dia. Når hylsa presses opp i dia vil den løfte røret oppover; kruttmålet følger med røret, mens "sveiva" holdes igjen av en bit ståltråd slik at målet roterer. Det ser ut som latterlig leamikk med kruttmålet som humper opp og ned på et tynt rør, men det fungerer utmerket. Bevegelsen bidrar også til å riste sammen kruttet i målet slik at du får jevne ladninger fra patron til patron. En kjede med ei fjær på festes mellom målet og pressas søyle, slik at kruttmålet dras ned igjen i tilfelle noe henger så ikke tyngdekraften er nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...