Jump to content

Skulderhylster


henrikz

Recommended Posts

Tror du kan bruke skulderhylster til felt, så lenge du ikke har det under jakka etc. Skjult eller tildekket våpen har ingenting på skytebanen å gjøre.

Jeg har aldri sett noen bruke et skulderhylster på stevner, så du blir nok lagt merke til....

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jeg har kunnet lese meg til, er skulderhylster ikke tilatt i de grenene der våpnet trekkes fra hylstret og man umiddelbart etterpå skyter. Såvitt jeg kan huske er PPC og IPSC mot skulderhylster grunnet sikkerheten.

 

Men har sett flere som bruker det til og transportere våpnet i, på feltstevner.

 

Selv foretrekker jeg våpen som peker nedover mot bakken, det er den minst farlige rettningen hvis noe skulle gå galt.. Så kjøp deg heller ett hoftehylster eller legghylster. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan bruke skulderhylster til felt, så lenge du ikke har det under jakka etc. Skjult eller tildekket våpen har ingenting på skytebanen å gjøre.

Jeg kommer heller ikke på andre "akseptable" bruksområder for skulderhylster enn feltpistol. Ingen regler for bæring utenpå eller innenfor jakka, men i skikkelig pissregn (som det med få unntak pleier å være på feltstevner) ville jeg foretrekke å holde våpenet tørt ved å bære det under jakka. (Og igjen, vi snakker nå kun om bæring under konkurransen, ikke på veien til og fra banen.)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Hva slags hylster er optimalt til felt når vi først er i gang?

 

Når det gjelder skulderhylster så registrerte jeg at noen i Norge selger det og lurte på bruksområder :)

Av erfaring så er vanlig beltehylster det beste da man enkelt kan trekke fram pistolen med høyre mens man stødig holder evt ammo i venstre. Også greit med hylstre som takler å holde våpenet med sleiden tilbake under påfylling av patroner.

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyst til å kjøpe en skulderrigg i passende prisklasse å ha liggende for kulhetsfaktorens del, kosens skyld, generell eietrang eller for sporadisk bruk på "passende" feltstevner synes jeg du skal gjøre det.

Det er dine penger og de bruker du på det som gir deg "godfølelsen" :D

Kan være kjekt til 6-tommern om du finner ut du vil på jakt "over there" og vil ha noe i backup om du må ha enda en unnskyldning :wink:

Hadde også vært dritkult å stilt opp med klassisk skinn-rigg, hvitskjorte, bowlerhatt og dressbukser med seler...

Det finnes to typer, horisontal og vertikal (pipe ned), jeg ville foretrekke at den siste typen ble benyttet da jeg selv misliker piper som peker i alle retninger og Cordura type hylster trolig ville passe til flere våpen fra typisk 4-6".

 

Selv bruker jeg diverse hoftehylster av "concealed carry" utenpå-buksa-type da disse har lavest profil, sitter best og er minst i veien.

Disse benyttes også til andre grener enn feltskyting og er således tilpasset hvert våpen, dette gir ihvertfall meg "godfølelsen" når jeg drasser smelljern i mangetusenkronersklassen rundt i skævven.

Åpen jakke vil ikke dekke til våpenet men skjerme det for elementene skulle det hølje ned, og vekten plasseres pent rundt beltet i de tilfellene man bruker ekstra magasiner/speedloaders etc.

Må jakka kneppes drar jeg den bare opp over skjeftet så våpenet synes på undersiden.

 

Dagens utblåsning med henblikk på emnet;

Å komme dinglende på feltstevne med rørtanga i verktøyhylster beregnet på batteridrill synes riktig så akseptabelt, men prøv å komme med lår- eller skulderhylster, gudhjelpemeg for mye rare kommentarer en fanger opp rundt denslags, det beviser at det er MANGE GGG i kortpangmiljøet også...

Spiller det noen rolle om man har verdens mest übertaktiske rigg med innebygd ballistisk computer, satelittlink og GPS eller kjører pangen rundt i trillebår så lenge man holder seg innenfor gjeldende reglement?

En ting er at man enten overholder uniformsreglement eller unnlater å iføre seg slikt (alt etter status ift det kongelige norske forsvar) men hva slags bæresystem man velger for våpen og utstyr er en høyst personlig affære som, så lenge man som sagt holder seg innenfor gjeldende regelverk, burde stå fritt til å velge selv uten videre.

Lårhylster, og til dels også skulderhylster av "utenpå klærne type", er vel det hylsteret som tillater mest variert valg av plagg på overkropp uten å dekke til våpenet slik at man blir stekt av reglementet men det er ikke PK å benytte denslags, bare husk at det er VI selv som bestemmer hva som er "PK" og ikke, etter min mening burde alt som er tillatt være PK og ferdig med det!

Når det er sagt, enhver som har litt mer erfaring med "drop-leg"-hylster vil forklare viktigheten av å trekke det OPP slik at man ikke har 1,5-2kilo med dinglende dødvekt hengende og slenge langt nedpå kneet når man prøver seg på rask forflytning så den "sivile" måten å bære slikt på er en Hollywood-skapt sak men det er det trolig ikke så mange som er klar over når de MÅ kommentere denslags på banen...

 

Når sant skal sies kan man likegodt holde kjeft...

Link to comment
Share on other sites

 

Dagens utblåsning med henblikk på emnet;

Å komme dinglende på feltstevne med rørtanga i verktøyhylster beregnet på batteridrill synes riktig så akseptabelt, men prøv å komme med lår- eller skulderhylster, gudhjelpemeg for mye rare kommentarer en fanger opp rundt denslags, det beviser at det er MANGE GGG i kortpangmiljøet også...

Spiller det noen rolle om man har verdens mest übertaktiske rigg med innebygd ballistisk computer, satelittlink og GPS eller kjører pangen rundt i trillebår så lenge man holder seg innenfor gjeldende reglement?

..

 

+1. Well spoken :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyst til å kjøpe en skulderrigg i passende prisklasse å ha liggende for kulhetsfaktorens del, kosens skyld, generell eietrang eller for sporadisk bruk på "passende" feltstevner synes jeg du skal gjøre det.

Det er dine penger og de bruker du på det som gir deg "godfølelsen" :D

Kan være kjekt til 6-tommern om du finner ut du vil på jakt "over there" og vil ha noe i backup om du må ha enda en unnskyldning :wink:

Hadde også vært dritkult å stilt opp med klassisk skinn-rigg, hvitskjorte, bowlerhatt og dressbukser med seler...

Det finnes to typer, horisontal og vertikal (pipe ned), jeg ville foretrekke at den siste typen ble benyttet da jeg selv misliker piper som peker i alle retninger og Cordura type hylster trolig ville passe til flere våpen fra typisk 4-6".

 

Selv bruker jeg diverse hoftehylster av "concealed carry" utenpå-buksa-type da disse har lavest profil, sitter best og er minst i veien.

Disse benyttes også til andre grener enn feltskyting og er således tilpasset hvert våpen, dette gir ihvertfall meg "godfølelsen" når jeg drasser smelljern i mangetusenkronersklassen rundt i skævven.

Åpen jakke vil ikke dekke til våpenet men skjerme det for elementene skulle det hølje ned, og vekten plasseres pent rundt beltet i de tilfellene man bruker ekstra magasiner/speedloaders etc.

Må jakka kneppes drar jeg den bare opp over skjeftet så våpenet synes på undersiden.

 

Dagens utblåsning med henblikk på emnet;

Å komme dinglende på feltstevne med rørtanga i verktøyhylster beregnet på batteridrill synes riktig så akseptabelt, men prøv å komme med lår- eller skulderhylster, gudhjelpemeg for mye rare kommentarer en fanger opp rundt denslags, det beviser at det er MANGE GGG i kortpangmiljøet også...

Spiller det noen rolle om man har verdens mest übertaktiske rigg med innebygd ballistisk computer, satelittlink og GPS eller kjører pangen rundt i trillebår så lenge man holder seg innenfor gjeldende reglement?

En ting er at man enten overholder uniformsreglement eller unnlater å iføre seg slikt (alt etter status ift det kongelige norske forsvar) men hva slags bæresystem man velger for våpen og utstyr er en høyst personlig affære som, så lenge man som sagt holder seg innenfor gjeldende regelverk, burde stå fritt til å velge selv uten videre.

Lårhylster, og til dels også skulderhylster av "utenpå klærne type", er vel det hylsteret som tillater mest variert valg av plagg på overkropp uten å dekke til våpenet slik at man blir stekt av reglementet men det er ikke PK å benytte denslags, bare husk at det er VI selv som bestemmer hva som er "PK" og ikke, etter min mening burde alt som er tillatt være PK og ferdig med det!

Når det er sagt, enhver som har litt mer erfaring med "drop-leg"-hylster vil forklare viktigheten av å trekke det OPP slik at man ikke har 1,5-2kilo med dinglende dødvekt hengende og slenge langt nedpå kneet når man prøver seg på rask forflytning så den "sivile" måten å bære slikt på er en Hollywood-skapt sak men det er det trolig ikke så mange som er klar over når de MÅ kommentere denslags på banen...

 

Når sant skal sies kan man likegodt holde kjeft...

 

Wow! Tusen takk for svar og jeg må si at dette er et svar jeg liker! Jeg synes skulderhylster er utrolig tøft og kommer til å skaffe meg det. Det er jo helt latterlig at dette skulle vekke mer negative kommentarer enn andre hylster så lenge man holder seg innenfor reglement! Vi får møte opp på samme stevne og ha skulderhylster.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt i reglene (sitter i telefonkö til Biltilsynet..) og fant dette:

 

 

2.1.2. SIKKERHETSREGLER

2.1.2.1. Våpen skal alltid behandles som om de er ladd. Ta aldri i et våpen uten

straks å undersøke om det er patron i kammer eller magasin. Rett aldri

våpenet mot noen. Hold munningen mot bakken.

konkurranse eller treningsskyting. Er det nødvendig å prøve om et

våpen fungerer tilfredsstillende, må prøven utføres etter uttrykkelig

tillatelse fra skytelederen.

 

http://skyting.no/loverogregler/Sider/K ... ement.aspx

 

Burde vel da kunne bli problemer med skulderhylster som ikke peker våpnet nedover og ved slike hylster våpnet må trekkes da det peker til siden der nestemann står inntil deg?

Link to comment
Share on other sites

Fant så dette (laaaang telfonkö..) pistolregler feltskyting mm.

 

8.25.7.8 Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er)

være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller

lignende. Det tillates at våpnet bæres i hånden, men da skal våpnet

være plugget med godkjent plugg.

 

Kan man bäre våpen i ryggsekk, koffert, veske ol burde det også vare lov med skulderhylster. Selv om jeg helst hadde sett att hofte/lårhylster var standarden, jeg liker ikke når folk vifter runt med våpnene sine, selv om de er tomme, opphakede/med tönna ute og/eller plugget med röd plugg. Men det kan vi ta i en annen diskusjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Bianch UM-84 med Tactical Hip Extender til Glocken siden en gang på 90-tallet og aldri fått en eneste kommentar på det. Men kanskje vi er litt mere vante til "grønne ting" i nord?

 

Min erfaring er att vi som var unge den gangen lårhylster begynte bli populärt i militäret synes dette er helt ok. Er som regel de som er eldre enn meg (födt i -72) som ikke alltid liker lårhylster eller for den sakens skyld hoftehylster og bärer våpnet i handa eller i ett magehylster der våpnet peker sidveis.

Jeg har ikke noe lårhylster, ikke enda, men det blir ett til glocken når den blir kjöpt. :wink: Blir nok en del blikk og en og annen kommentar fra svenskeklubben min. Tilhörer de yngre skytterne der, i norskeklubben er jeg en av de eldre på torsdagene og de kommer nok kun til og reagere positivt :wink:

 

@henrikz, vill du ha ett skulderhylster, kjöp deg det. Men for alles sin skyld, tenk hvor pipa peker når du trekker våpnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal man på død og liv bruke skulderhylster så lønner det seg å kjøpe så dyrt og bra som mulig. Billige skulderhylstre med røff overflate, skarpe kanter og få reguleringsmuligheter er mildt sagt ubehagelige å ha på seg. Det går sikkert greit for en liten stund men det går ikke lang tid før man begynner å irritere seg over seletøyet.

 

For min del føles horisontalrigger mer behagelige enn vertikalrigger for skytere av noenlunde normal størrelse og uansett så er det en fordel å ha en horisontal magasinholder under sterk arm for å balansere riggen.

Link to comment
Share on other sites

Verken skulderhylster eller lårhylster er vel noe problem? Lårhylstre kryr det jo av på feltstevner her på det sentrale østland, og det er da også mange som bruker skulderhylster i feltløypa når .44 magnum en skal frem.

Jeg har selv et cordura skulderhylster til .357’n og et ekte Lawman ”Dirty Harry” lærhylster til .44’n. Det ene kjøpte jeg på XXL for 50 kroner, og det andre fulgte med et våpen jeg kjøpte.

Har ikke tenkt å bruke noen av disse i feltløypa, da jeg syntes vanlig hylster er greiest når man skal ha på seg regnburka, men det hadde vært artig og møtt opp i slips,hvit skjorte, bukse med press og skulderhylster, for å kjøre litt stil i løypa.

 

Hmm, jeg lurer på hvordan det er med ankelhylster, det burde fungere bra i spesial revolver?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg lurer på hvordan det er med ankelhylster, det burde fungere bra i spesial revolver?

Apparatur for forhindring av utidig tildekkelse:

http://digitaltmuseum.no/things/sykkelk ... 0003?pos=7" target="_blank" target="_blank

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Er forøvrig med på at en tribute til "The Sting" og andre i sjangeren i form av et lite men akk så velkledd feltstevne hadde vært usigelig morsomt, særlig akkompagnert av for eksempel

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men musikken får meg til å tenke på dette:

dgv_1110a_resize.jpg

American Zoot Shooters Association med Henning Wallgren og co.

http://www.zootshooters.com/

 

Egentlig så burde jo noen starte en norsk klubb med Zoot Shooting, I italia er de i gang, samme musikk også gitt:

 

Gutta og jentene i Asker vet også å kjøre stil på skytebanen:

1308247552_resized.jpg

http://galleri.askerskyteklubb.org/#15.4"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...