Jump to content

416 Taylor - en kveld i benken...


BigBore

Recommended Posts

I kveld prøvde jeg følgende:

 

350grs Barnes TSX med N140 krutt - lengde 84mm

Dette er bare en 3 skudd pr ladning men det gir en indikasjon...

67grs 690m/s 28mm (rart at denne var raskere enn 68grs)

68grs 668m/s 23mm

69grs 690m/s 17mm

70grs 697m/s 34mm

71grs 698m/s 49mm

 

300grs Barnes X med N140 krutt - lengde 84mm

68grs 707m/s 40mm (snitt 2 x 3skudd)

 

400grs Hornady

64grs RA11 659m/s ca 40-50mm

75grs N140 723m/s (sprer mye)

 

Det som jeg ser etter å ha prøvd en del forskjellig er at dette løpet liker ikke hastighet. Fikk også best samling på 325grs NF med bare 69grs N140. Lader jeg hardere starter den å spre.

Link to comment
Share on other sites

Var snille hastigheter ja.

 

Personlig har jeg kjempegod erfaring med 340grs Woodleigh og 70 grs med N11. Dette gir drøye 700m/s i rifla m. En kjempe ælj-dødare, med moderate kjøttødeleggelser.

Har brukt noen 400grs Hornadyer også på ælj, men jeg synes det var merkbart og unødvendig mye mere rekyl med 400graineren.

Forøvrig et kaliber som jeg har blitt glad i, og det har stupt 8-10 æljer, rev, og nå tilslutt et vildsvin for munningen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg har brukt 400 grains Woodleigh i 730m/s i 416 Taylor og det fungerer meget bra.

 

Jeg ladet den med N-140 men jeg har ikke notatene mine her så jeg husker ikke hvor mye jeg puttet oppi.

 

jeg prøvde også 350 grains Swift for noen år siden men den stoppet i skinnet på to elger så jeg gikk opp igjen til 400 grains hornady og woodleigh.

 

har skutt 12 elg med denne rifla nå og er kjempe fornøyd. man kan stort sett spise inn til hullet. ingen daukjøtt å snakke om.

 

woodleighen ekspanderer til ca 24-25 mm. det lager et pent hull igjennom maskin rommet kan man vel si.

Link to comment
Share on other sites

 

woodleighen ekspanderer til ca 24-25 mm. det lager et pent hull igjennom maskin rommet kan man vel si.

 

Nettopp! :lol:

De like å åpne seg litt disse Australierne. 340 graineren åpnet seg til over 26mm og stoppet i skinnet på en elg for meg også, men det synes jeg er helt ok. Men kjøttet er forsatt mat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde også 350 grains Swift for noen år siden men den stoppet i skinnet på to elger så jeg gikk opp igjen til 400 grains hornady og woodleigh.

 

woodleighen ekspanderer til ca 24-25 mm. det lager et pent hull igjennom maskin rommet kan man vel si.

Har du målt diameteren på dei to A-Framekulene? Eg har skote 6 hjort med den kula i mi .416Taylor, men med gjennomskyting på alle.

Kan trygt bifalle det med kjøttødeleggelse med A-Frame og. Kaliber og kule kan trygt anbefalast på hjortejakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg prøvde også 350 grains Swift for noen år siden men den stoppet i skinnet på to elger så jeg gikk opp igjen til 400 grains hornady og woodleigh.

 

woodleighen ekspanderer til ca 24-25 mm. det lager et pent hull igjennom maskin rommet kan man vel si.

Har du målt diameteren på dei to A-Framekulene? Eg har skote 6 hjort med den kula i mi .416Taylor, men med gjennomskyting på alle.

Kan trygt bifalle det med kjøttødeleggelse med A-Frame og. Kaliber og kule kan trygt anbefalast på hjortejakt :mrgreen:

jeg har den hjemme i heimbygda men nå er jeg på Stord på jobb.

jeg mener å huske at de var på ca 20mm i diameter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 4 years later...
350grs TSX og 75grs N540

Da er de kronografert

762-775-793-776-759 = 773m/s

 

Målte også 340grs Woodleigh med 69grs RA11 = 740m/s

 

Hei, er du sikker på at chronografen din er frisk?

Denne ladningen har meget høy spredning.

I første innlegget hadde du også noen "rare" resultater.

Spredningen her er 34 m/sek og SD er 13,5m/sek.

Dette er mye selv i fot, i m/sek syns jeg det er langt over det normale.

QL viser at denne ladningen skal gi 777 m/sek så snittet er ikke langt unna.

Ser også at dette er en komprimert ladning, noe som bruker å hjelpe for jevne hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Får bidra litt her.

I min Taylor, gir 76grs N540 bak en 350grs Tsx =762,763,763

Samling på 20mm.

 

Av 9 elg denne har fått, har jeg funnet 3 kuler.

Disse har da jobbet seg inn i litt ymse vinkler :wink:

Ekspansjonen ser "perfekt" ut.

 

Helt klart favoritten i elgskogen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...