Jump to content

Feste Actionkamera på hund?


Ranger

Recommended Posts

Leter etter løsninger for å montere videokamera på ryggen til bikkja for å la bikkja filme losen i høst. Her har jeg foreløpig prøvemontert festebraketten til kameraet (Contour HD) på en vanlig hundesele man bruker til sykling etc. Innspill?

 

262526_1874426385185_1376942356_31614585_3520352_n.jpg

 

Det av selen som er bakenfor den svarte reima og braketten må selvsagt klippes av, for å minske risikoen for at ting henger seg opp i busk og kratt. Alternativet er å sy fast den svarte reima til jaktdekken a la Jægerens Joker, men jeg tror dette blir stødigere. Og selen kan brukes utenpå jaktdekken om man vil. Synspunkter?

 

293851_1874427025201_1376942356_31614588_294877_n.jpg

 

Er interessert i å høre om andre har erfaringer med dette. Jeg er klar over at en sånn løsning vil medføre risiko for at både sele og kamera kan henge seg opp i busker og kratt, men det får vi se på som en kalkulert risiko og forsøke å velge terreng deretter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for link, interessant! Men sikkert langt over mitt budsjett.

 

Ja, jeg tror det skal gå greit å ha kamera på ryggen. Drivende hunder løper mest med nesa i bakken, eller hode/nakke nokså rett fram. Dessuten er det "pervers" vidvinkel på slike kamera, så det skulle nok gå greit. Håper faktisk å kunne montere kamera nokså langt fram, foran bogbladene, for de beveger seg mye og skaper en kamerabevegelse fra side til side nærmest, mens overgang nakke/rygg på hunden er mer stabilt i ro. Ja ja, tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei,

 

Jeg har testa litt med DogCam vest og Contour kamera på en Drever. Det ble ikke noe særlig da drevern blir for lav. Det er jo også heller sjelden den kommer nærme nok dyra til at man ser de. Men litt artig var det jo.

 

Tipper det funker helt knall med samme type vest på hunder som brukes til elgjakt f.eks

Link to comment
Share on other sites

Så litt på den vesten nå. Når er finsk kunnskapene mine noe hanglende, men den finnes så langt jeg kunne se kun i en str, og da tror jeg den blir i største laget for en petit! Prisen var jo også noe høy for mitt budsjett. Hvis noen finner en god løsning på å montere kameraet på en vanlig vest, så legg ut bilder!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...