Jump to content

Tikka t3, Browning x-bolt eller Howa?


1983

Recommended Posts

For hva det er verdt, så er dette mine erfaringer med nevnte rifler.

 

Howa: jeg hadde en 1500 lightning i .308 som på ingen måte imponerte. Den hadde et grusomt avtrekk og leverte samlinger som jeg ikke ble imponert av. En kamerat kjøpte lik rifle som gav litt bedre presisjon, men avtrekket var likt. Jeg solgte min etter kort tid.

 

Browning X- bolt: jeg har såvidt skutt med en slik i .308W- og jeg likte den veldig godt. Jeg har nettopp fått en A- bolt i 6,5x55 i hus. Dette som et resultat av en reklamasjon på en helt annen type rifle som ikke fungerte. Denne er vel i det store og det hele samme børse som X- bolten, men med et annen magasinløsning og uten mulighet for å ta ladegrep med sikringen på. Hadde jeg kunnet velge da jeg handlet, så hadde jeg valgt X-bolt fremfor A-bolt, men siden jeg måtte ha en ny børse fort -og forhandleren ikke hadde annet enn A-bolt på lager- tok jeg til takke med A- bolt. Så langt er jeg svært positiv til denne riflen. Den ser ut til å være av meget god kvalitet, samtlige deler er tilvirket i metall og stokken (trestokk) passer meg godt. Så langt ser den også ut til å levere god presisjon. Dersom man har sansen for demper, så er den ferdig gjenget fra fabrikk.

 

Tikka: Var også et alternativ jeg kunne ha valgt da jeg endte opp med A-bolt. For meg ble det rett og slett for mye plast til at jeg opplevde T3 som et alternativ, men jeg vet at mange er svært fornøyd med sine Tikka.

 

Oppsummert: jeg ville valgt X- bolt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var igjennom akkurat samme som du for en periode tilbake. Mellom de våpnene du nevner ville jeg valgt x-bolt. Jeg har lite erfaring med Howa så den kan jeg ikke si noe om.

 

Når det gjelder x-bolt så har den et skikkelig godt kvalitetspreg. Den gav meg ett kvalitetsinntrykk som langt overgikk T3. Eneste negative, (om det overhode er negativt?) er plastmagasinet. Jeg ser helst at våpendeler er av metall. Hadde x-bolt blitt levert i 6,5 når jeg skulle handle hadde det blitt denne.

 

Tikka er også gode våpen, men der blir det for mye plast for min del. Helhetsinntrykket blir liksom ikke det samme som med Browningen. Både Tikka og Browningen er gode våpen å skyte med, så uansett hva du velger så blir det nok ikke feil!

 

Når du har beveget deg opp i prisklassen til en x-bolt begynner det jo å bli mye fint å velge mellom, jeg valgte ingen av delene til slutt :wink:

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

har en howa 308 med 47 cm løp og hausken std, bytta avtrekk på min da det var mye kryp i det. har også bestillt magasin til min, så nå blire jo bare luksus! :lol:

 

Kanon børse, går hull i hull på 100m med jaktmatch, ingen problem har jeg hatt.

Har en kompis med x bolt i 30 06 som jeg har prøvd noen ganger, å skulle jeg valgt noe annet enn howa hadde det nok blitt en slik, men howan blir nok lenge hos meg ;)

 

tikka er ikke noe får meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en lett børse som kan brukes til alt fra skumringsjakt på rev til reservebørse til elg.

Har fått litt sansen for x-bolt, og kjenner noen som har en slik, så den kan jeg nok få prøvd. Kommer denne med kort kasse? Tikkaen har vel lang kasse for alle kalibre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...