Jump to content

Søknad om ikke-ervervsmessig innførsel av kuler


jonnyvang

Recommended Posts

Jeg skal importere noen kuler fra USA og har funnet ut såpass at jeg må søke politiet om "tillatelse til ikke-ervervsmessig innførsel" av disse kulene.

Det lokale politikontoret visste ikke noe om dette, og det sentrale våpenkontoret i fylket kunne heller ikke svare på direkten hvordan jeg skulle gå fram.

 

Dere som har gjort dette tidligere: Finnes det noe skjema en skal bruke eller må en bare skrive et brev?

 

Er klar over at en må ha eksporttilatelse fra USA osv. Det er kun denne tillatelsen fra Politiet jeg er usikker på.

 

Edit: Det er innførsel for eget bruk det er snakk om. Ikke videresalg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

brownells har fått ammo i sortimentet sitt så eksport burde ikke være noe problem, uten at jeg har erfaring.

Men du skal nok ha et relativt stort antall før du får brownells til og ta jobben med og få de eksportert.

En annen ting er om du greier og få noen økonomi i det mtp. kostnader til frakt eksport dokumenter

osv.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger noen spesielt til inførsel av kuler da du ikke terenger å vise våpenkort, ID eller noe annet for å kjøpe kuler og hylser i Norge.

Du trenger sikkert tilatelse fra onkel blå dersom du skal drive med innførsel av tennhetter, krutt eller skarp amo.

 

Dette er direkte feilinformasjon!

 

Prosjektiler for utskyting er regulert som ammunisjon jmf Våpenloven § 3, og du skal vise både våpenkort og legitimasjon ved kjøp.

 

De ulike formularene som skal fylles ut finner du på www.politiet.no

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte feilinformasjon!

 

Prosjektiler for utskyting er regulert som ammunisjon jmf Våpenloven § 3, og du skal vise både våpenkort og legitimasjon ved kjøp.

 

De ulike formularene som skal fylles ut finner du på http://www.politiet.no" target="_blank

 

Jeg har bestilt både hylser og kuler fra midway norge uten å forevist noe våpenkort.

Ble heller ikke spurt av en lokal våpenhandel før jeg også begynte å mase om tennhetter for lita rifle og Norma202 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å forfatte en egen søknad med henvisning til de aktuelle paragrafer i våpenforskriften, samt type og antall kuler. Jeg skrev også noen ord om årsaken til egenimporten, men det er nok kanskje ikke nødvendig.

La ved våpenkort og "purchase order" og den lokale lensmannen sendte det videre til "våpenkontoret".

 

Har nå fått tilbake en godkjent "Tillatelse til ikke-ervervsmessig innførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon", så operasjonen var vellykket :)

 

Neste spenningsmoment er når og og om kulene dukker opp i posten :shock:

Link to comment
Share on other sites

Neste spenningsmoment er når og og om kulene dukker opp i posten :shock:

 

Har hørt om noen som måtte krangle med tollvesnet lenge for tollvesnet trodde kuller var eksplosjonsfarlige greier. De klarte ikke å fatte at kuler kunne sendes i posten og ikke som spesialgods slik som patroner.

Du bør sikker be om å få merket innholdsfortegnelsen som er korrekt men ikke får tollerne til å tenke amo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kulene dukket opp i posten. Pga vekt ble det sendt i to pakker. Den første gikk rett gjennom tollen uten problemer og jeg fikk den ut på postkontoret ved å betale mva og fortollingsgebyr.

Den andre pakken ble stoppet pga av innholdet. Jeg måtte da sende den orginale tillatelsen jeg hadde fått av polititet inn til posten per brev. Etter noen dager dukket også denne pakken opp på det lokale postkontoret og jeg fikk hentet den ut mot mva og gebyr.

 

Var slettes ikke så hokus pokus som jeg hadde trodd det her så lenge en finner de riktige eksportørene.

Link to comment
Share on other sites

Til "reveenkemaker": At Midway og lokal forhandler ikke har avkrevd våpenkort, vil ikke derved si at de handler riktig. Håper du har tatt deg tid til å lese henvisningen til lovteksten i "Sauer 150" sitt innlegg. Egentlig interressant at Midway ikke krever våpenkort. Da bryter de nemlig loven og kan jo i værste fall miste sin forhandler bevilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror ikke du trenger noen spesielt til inførsel av kuler da du ikke terenger å vise våpenkort, ID eller noe annet for å kjøpe kuler og hylser i Norge.

Du trenger sikkert tilatelse fra onkel blå dersom du skal drive med innførsel av tennhetter, krutt eller skarp amo.

Dette er ikke stedet for å tro. Det finnes det mange andre steder til... ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Løfter dette temaet igjen da jeg har ønske om å finne dette omtalte skjemaet.

Har søkt og leitet lenge uten funn, fikk plutselig behov for dette skjemaet....

Ordnet seg heldigvis med et smidig våpenkontor.

 

Noen som har direkte link eller skannet skjema?

 

Har funnet de som gjelder ervermessig innførsel https://www.politi.no/tjenester/vapen/innforsel_og_utforsel/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...