Jump to content

Shotshell til 22lr


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Brukte disse til vaskebjørnjakt inne fjøset på gården jeg jobbet i USA. Pga rikosjettfare var kule uglesett.

Selv et klassisk russisk nakkeskudd på bamsene medførte bare fresing og sterkt indignerte brillekledde pelsmonstere. Lot hagl være hagl og fortsatte sesongen med kule.

Kan etter min mening ikke duge til annet enn til hissige markmus.

Når det gjelder 9mm versjonen er jeg noe mer positiv. Den tid jeg bar Glock for Norge hadde jeg alltid et magasin med sånne i lomma. Cobra, krait osv er greit å kunne holde unna beina sine.

Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic, men jeg kjøpte løse shotcapsules til kaliber 44 , den gangen jeg hadde en 44mag rifle. Dette var løse plastkopper, som men fylte opp med blyhagl, proppet igjen akter, og så satte inn i hylsa som ei kule. De var egentlig beregnet på ett spesielt TC Contender løp med en slags spesial choke som skulle rive sund plasthylsa slik at den ikke for avgårde som ei kule. Men de jeg ladet revnet pent i Marlin løpet mitt og fungerte i grunn greit til det de var beregnet til. Noe å dra på gåsejakt med var det definivt ikke, men til rotter innendørs på opptil 6-7meter tror jeg de ville vært helt ok.

Link to comment
Share on other sites

ingen kunne svare om de selges i norge altså :) jeg vil ha, selv om dere ikke vil.
Nå må vi ikke glemme blyforbudet!

Svaret står jo her :!:

 

Kan jo være at disse også har kommet i annet en bly, som haglepatronene!!! :x:wink:

 

Er de definert som hagle, eller riflepatroner? Bly er lov i riflepatroner. :mrgreen:

 

Vet ikke hvor de selges.

En importør med respekt for seg selv tar ikke inn så dårlig ammo. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg avlivet tamrotter med slike .22 patroner for 5-6-år siden. Jeg presset pistolløpet mellom øra, og siktet rett ned. Jeg hadde en planke under, for å ikke skade bordet ved gjennomskyting. Gjennomskyting ble det. Svermen gikk 4-5- millimeter ned i planken, og rotta bare sprella litt.

 

Dette var eley rottepatroner.

 

Da vi testet patronene på pappskive senere, gikk mage av haglene ikke gjennom en lutgeværskive på 4-5 meter.

 

Jeg tipper at de funker fint på naturlige avstander inne i et hønsehus, hvis du skyter rotter med et glattløpet 6mm salonggevær.

 

(Hvis noen lurer på hvorfor jeg avlivet rotter på denne måten, så har du ikke barn. Avliving må da gjøres på mest mulig humane måte, med barnet tilstede. Da skjønner de at det var smertefritt for dyret)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...