Jump to content

Remington Wingmaster str 4 eller 6 på skogsfugl?


gobørsa

Recommended Posts

Med Remington Wingmaster kan man gå ned en til to haglstørrelser i forhold til blyhagl. Hvis man går ut i fra denne tommelfingerregelen, vil us 4 Wingmaster tilsvare us 2 eller 3 med bly, som vel er mer passende på rådyr og rev, mens us 6 Wingmaster tilsvarer us 4 eller 5 med bly, som vel er mer likt den dimensjonen man bruker på slikt vilt med bly.

 

På den annen side, skyter disse patronene så tett, at nr 4 uansett vil gi tett nok sverm til sikker felling, så sant man treffer med svermen. Bruker man Wingmaster nr 6 bør man ha helt åpne choker, og ikke skyte på for korte hold hvis det man skyter på skal brukes til mat. Remington Wingmaster HD skyter TRANGT!

Link to comment
Share on other sites

 

På den annen side, skyter disse patronene så tett, at nr 4 uansett vil gi tett nok sverm til sikker felling, så sant man treffer med svermen. Bruker man Wingmaster nr 6 bør man ha helt åpne choker, og ikke skyte på for korte hold hvis det man skyter på skal brukes til mat. Remington Wingmaster HD skyter TRANGT!

 

Du mener vel visst man bruker Wingmaster nr 6?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener du ikke trenger å ta med sekk eller fuglegalge om du bruker de patronene. Enten blir det bom, eller så ligger det en blodig klissete 'fille' på bakken :( . Bruk heller Rio Venatum 3.3 mm. Anbefales :winke1:

 

Er det Rio Venatum Bismuth 32g du snakker om her? Er også på jakt etter skogsfuglammo og har tenkt litt på denne Rio`en. Men i hvilken str mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke ha valgt wingmaster i hele tat til tidligjakt, samler alt for mye på korte hold, ville valgt impact tm nr3

til tidligjakt. Senere i jakta er wingmaster suveren når holdene blir lengre pga mer sky fugl, us6 holder nok

godt den, du kan eventuelt kjøpe både us6 og us4 og legge i en av vær sort om du har dobbelløper.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det er noen delte meninger om wingmaster ute og går. Har tidligere prøvd div vismuth varianter uten å bli helt overbevist. Av tungsten matrix har jeg prøvd Nitedal tungsten t9,5 12/70, 32g nr 5us, heller ikke henrykt over den.

Gåsejegern fra fosen: Skal se nærmere på impact tm nr3. Noen som forresten har testa Saga Maximum Sphero tungsten 12/70?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har opplevd at wingmaster 12/70 (nr4) ødelegger såpass mye at det er ubrukelig å bruke på matvilt?

 

Skjøt en tiur i fjor på rundt 20m i toppen av ei furu. Satt noen hagl igjen vingen på andre sida og noen hadde gått gjennom, men ikke mer ødelagt enn tidligere med bly. Tok også en i flukt på kanskje 25 m, ikke noe problem...

 

Jeg bruker ikke annet enn Wingmaster i hagla. Testa masse forskjellig etter blyforbudet, men orker ikke tanken på at fuglen skal fly rundt med masse metall-legeringer i kroppen. Hadde mye fugl i bakken som forsvant igjen. Dette har ikke skjedd etter at jeg bytta, noe som selvfølgelig kan være tilfeldig. Men jeg skyter ikke med ammo jeg ikke stoler på, punktum.

Jeg er neimen ikke sikker på om jeg går tilbake til bly selv om det blir lovlig, er dritfornøyd med Wingmaster. Det blir ikke så mange skudd i løpet av en sesong. Bruker cylinder eller 1/4 trangboring, men det må nesten testes ut.

Link to comment
Share on other sites

Siterer meg selv fra en annen tråd

 

"Bruker cylinder og 1/4, bruker da kun wingmaster 4 i 12/76.

 

Avfyrte skudd mot 6 orrfugler i fjord, fikk 5 av de (3 haner og 2 høner) den siste gikk i bakken men utfor et stup.. fant den aldrig igjenn. :( Skuddavstand mellom 20-35m."

 

Ingen av orrfuglene var i nærheten av å bli i stykker skutt.

Link to comment
Share on other sites

Var innom ammostanden til Jakt&Friluft og de var mer eller mindre tomme for Wingmaster HD. Det jeg ble fortalt var at Remington ikke lager haglene (altså de inni patronen, ikke våpenet...) selv og skulle derfor kutte ut denne linjen med patroner. De holdt visst på å utviklet noe eget som de skulle komme med "senere". Noen som har hørt det samme?

 

Kjøpte i stedet noen smeller med Rottweil Ultimate. Også Tungsten-hagl med samme egenvekt som Wingmaster HD. Ser av nettsidene at Wingmaster har noe høyere utg.hastighet (1325 fps) ift Rottweil Ultimate (375 m/s). Dette da i 12/70 36g.

Får vel finne fram noen telefonkataloger og kjøre en liten test...

 

Lenke til Rottweil: http://www.rws-munition.de/en/product-finder.html. Siden er treg å laste hos meg, så ha tålmodighet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...