Jump to content

Tips håndkikkert


Donkidonk

Recommended Posts

I siste utgave av bladet Jakt og Fiske var det jo en stor test av kikkerter i alle prisklasser. Om du kikker på den testen og finner en kikkert med godt terningkast i den testen, som også passer ditt budsjett så gjør du vel ikke så mye feil.

 

En kikkert med objektivstørrelse fra 40mm og oppover bør gi deg lys nok i de litt mørke jakttimene, men kanskje vel så viktig er jo skarpheten og kontrasten som kikkerten gir. Heller en "dyr" 42mm enn en "billig" 56mm kikkert hvis du bare skal ha en kikkert. Selv har jeg en 52mm kikkert til alt for mye penger til rådyr/villsvin/hjortejakt og en lettere 32mm litt billigere kikkert til bevegelig jakt i dagslys.

 

For meg ser det ut som f.eks Opticron har mye bra kikkerter og har flere testvinnere i "halvbillig" til "halvdyrt" kategorien. Selv har jeg en opticron 8x32mm til rundt 3000 kroner (for en noen år siden) og en 10x52mm Minox HG til rundt 12000 kroner. Skulle jeg hatt kun en kikkert hadde jeg sansynligvis endt opp med en 42mm kikkert til så mye penger jeg hadde greid å spa opp fra lommeboka der og da. (greit nok lys til postering i mørket og ikke for tung til å bære rundt på heller).

 

Mye penger å spare på kjøp i USA. Sparte nesten 4000 kroner på å kjøpe Minox'en min i fra USA for 2 år siden. Opticron kikkerten kjøpte jeg hos en optiker i Tromsø for flere år siden og vet ikke hva disse koster i USA, men sikkert mye å spare nesten uansett merke.

 

Lykke til meg kjøp av kikkert!

 

Mvh

 

Georg

Link to comment
Share on other sites

Opticron Imagic serien er i toppen i mange tester hvis du ha den rimeligste kikkerten som faktisk duger til det meste.

 

Har selv 8x42 men kan også gå god for 8,5x50 modellen.

8x42 koster ca. 5500,- som rimeligste pris jeg fant i norge da.

 

Ser de fortsatt ligger rundt 6500,-

 

Husk å kjøpe med gummibeskyttelsene til objektivene (150,- ?? ) da de som følger med fort vil forsvinne i skogen.

Hvis du bryr deg da.... mange har aldri beskyttelse på i den enden.

beskyttelsen av okularene (der øynene skal mot) er OK.

 

VELDIG fin skinnveske følger med!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som kunne hjelp meg med å finne en bra kikkert ?

Eg er interessert i en som er vanntett. E lett og god (plass i lommen)

Må være et bra merke, ikkje noe billig skvip. Og gjerne med at dråper preller av glasset vist det regner.

Denne kikkerten skal eg bruke på rype,and og sjø jakt.

Blir ingen skumring kikkert.

Pris får vi ta når eg har fått velgt ut ka eg vil ha og liker. Spiller liten rolle om den koster 4 eller 6 lapper. Må ha en ny og da blir det en god en.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Har en Swarovski EL Swarovision 8,5x42 er noe av det beste jeg har sett gjennom. Sist år så jaktet jeg med en Zeiss Victory RF. Jeg vil nok gi Swaroen den beste karakteren her, Grunnet kantskarphet og generell klarhet i hele bildet. Men begge kikkerter er jo klare "mercedes" merker innen optikken.

 

Mitt råd er å legge inn en "god del" slump med penger i kikkerten. Du får som ofte det du betaler for !

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere kikkerter i mellomklassen, men endte til sist opp med en zeiss V. 10x42.

Til mitt bruk er det den eneste kikkerten som har holdt mer enn to år i min gesjeft.

Dette er til hardt bruk i fjellet på jakt, reindrift, og i bilvinduet i alle årstider...

 

Den forrige jeg brukte var en "vortex rasor" Meget god optikk, den var nesten som Zeiss. Synd den ikke holdt tettingen! (1 år)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på utkikk etter ny kikkert av topp kvalitet, men er svært usikker på hva jeg skal velge. Kikkerten blir vel mest brukt ved posteringsjakt så vekt er av mindre betydning.

Prisklasse opp til kr 15.000 Er det noen som har erfaringer og tips å komme med som kan hjelpe meg i valget :?:

Link to comment
Share on other sites

Enig med et par stykker her som nevner Vortex.

 

Kjøpte en Vortex Viper 8.5x50 og er strålende fornøyd. Betalte 1800 kroner, eBay, og benyttet Jetcarrier for å få den hjem.

 

I forhold til min Swarovski 10x50 er Vortexen på linje når det kommer til lyssterkhet. Vortex er litt mere ømfintlig i forhold til øyeplassering på okkularene, men det er det eneste jeg kan nevne.

 

Så for 1800 kroner mener jeg Vortex knuser Swarovskien som tross alt kostet meg 11 lapper. En annen ting er at når man får en brukbar kiukkert til denne prisen så blir den brukt mye mer og blir tatt med på alt uten at man til en hver tid tenker så voldsomt på hva det koster. Det er klart at en kikkert til flerfoldige tusen kroner blir litt mere "pent" passet på og dette tror jeg hemmer brukeren. I alle fall mitt syn på saken.

 

Ser at noen har betalt over 5000 for sin Vortex Viper....... dette tror jeg er unødvendig. Kan få de billigere enn det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Optima: Flott at noen har lommebok som tillater slike vidundre :D

 

Geewee: Om den er utgått betyr ikke all væreden for meg, ser like godt i den uansett :D

Ser at det er flere på eBay til laaangt under 5000 i alle fall.

 

Jeg valgte en slik kikkert da det til tider er trangt i kratt og skog, en kikkert til 15-20 tusen vil ikke jeg utsette for all den galskapen min nåværende Vortex må takke ja til. Men, det skal ikke legges skjul på at jeg helst skulle hatt en med avstandsmåler :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha hatt en Victory RF selv :roll:

 

Geewee: Om den er utgått betyr ikke all væreden for meg, ser like godt i den uansett :D

Ser at det er flere på eBay til laaangt under 5000 i alle fall.

 

Nei, samme her. Jeg ga selv $319 + frakt. Slett ikke verst for en kikkert med MSRP på $689 8)

 

Skal jeg skyte på noe som må måles avstand til så har jeg tid til å fiske frem LRF'en.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få en slik Leica for 15 tusen da?

 

Ja, om du er villig til å handle utenfor Norge går det helt fint. Har fått min reparert også, så garantier og slikt er helt OK.

 

Har du forslag på noen butikker jeg kan kontakte :?:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke nok om prisene på kikkerter, men vet at B&H.com er USA største fotobutikk og har priser som er blant de beste i verden. De har en veldig god kundeservice og varene kommer i løpet av en liten uke eller mindre ( opplevd at de er raskere en norskenettbutikker med bestillinger på samme tidspunkt). Legger derfor ut denne linke:

http://www.bhphotovideo.com/c/browse/Binoculars-Scopes/ci/978/N/4294541872

 

Om noe er i NY er turene innom B&H en opplevelse, se videoen på siden deres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...